معرفی کتاب, مقالات

بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

هنوز هم از بین ژانرهای مختلف ادبی، رمان عاشقانه محبوبیت بیشتری دارد. خوانندگانِ بسیاری خودشان را میان صفحات کتاب‌ها گم می‌کنند تا جای قهرمان‌های داستان عاشق شوند و دل به دریا بزنند و قدم در مسیری بگذارند که هیچْ انتهایش مشخص نیست. هزاران کتاب عاشقانه هم که خوانده شود، باز هم خواننده برای هزار و یکمی مشتاق است. تا ببیند این بار عاشق و معشوق چطور از پس داستان عاشقانه‌ی خود برمی‌آیند. که هزار بار هم که این داستان گفته شود. و در حدیث دگران آید، باز هم نو به نظر می‌آید!  در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بهترین رمان های عاشقانه ایرانی بیشتر آشنا کنیم.

یک عاشقانه آرام

یک عاشقانه آرام
یک عاشقانه آرام

اولین کتاب از فهرست بهترین رمان های عاشقانه ایرانی، یک عاشقانه آرام است. داستان یک عاشقانه آرام در بحبوحه‌ی قبل از انقلاب ۵۷ می‌گذرد. گیله‌مرد که معلمی سیاسی و انقلابی است. در سفر به آذربایجان با عسل آشنا شده و به او دل می‌بندد. عسل هم فعالیت سیاسی دارد و هردو از نظر عقاید سیاسی هم‌مسلک هستند. دست روزگار و ظلم حکومتْ گیله‌مرد را روانه‌ی تبعید می‌کند. از آن پس، خانه‌به‌دوشی سهم زندگی عسل و گیله‌مرد می‌شود. زندگی پرفرازونشیب آن‌ها از آن زمان رنگ دیگری به خود می‌گیرد. عسل و گیله‌مرد اینک تمام هم و غم خود را صرف زنده‌نگه‌داشتن شعله‌ی عشق خود می‌کنند؛ حتی اگر با نامه‌نگاری باشد. گفت‌وگوهایی که میان آن دو درباره‌ی عشق و مسائل دیگر زندگی پیش می‌آید، از جذابیت‌های این رمان است. این کتاب از آن دست داستان‌هایی است که خواننده زیر قسمت‌های زیبا و تاثیرگذارش خط می‌کشد تا احیانا آن جملات بی‌نظیر عاشقانه را برای عشق زندگی خود ارسال کند.

چشمهایش

چشمهایش
چشمهایش

چشم‌هایش داستان رازِ کشیدن تابلویی زیبا از چشمان زنی مرموز، به دستان هنرمند استاد ماکان، فعال سیاسی معروف دوران رضاشاه است. داستان از زاویه‌ی دید مسئول نمایشگاه آثار استاد ماکان روایت می‌شود. او پس از مرگ استاد ماکان در تبعید، می‌خواهد زن درون تابلو را در دنیای حقیقی پیدا کند و راز این تابلو را از او بپرسد. سرانجام زن را می‌یابد. زن برایش فاش می‌کند که چه اتفاقاتی برای او و استاد ماکان در گذشته رخ داده است. دختر که در خانواده‌ای ثروتمند به دنیا آمده بود. و خواستگاران زیادی داشت، به استاد ماکان دل می‌بندد. او برای اینکه نظر ماکان را جلب کند وارد تشکیلات مخفی سیاسی مورد نظر ماکان می‌شود اما باز هم استاد به او توجهی نمی‌کند. تااینکه ماکان دستگیر می‌شود و دختر تصمیم می‌گیرد برای عشق زندگی‌اش فداکاری کند و او را نجات دهد.  

شوهر آهو خانم

شوهر آهو خانم
شوهر آهو خانم

شوهر آهوخانم داستان رنج زنان در برهه‌ای از تاریخ ایران (حدود سال ۱۳۱۳) است. این رنج با عشق به همسر و فرزند آغشته شده؛ به گونه‌ای که نمی‌توان میان آن تمایزی قائل شد. گویی زنان در آن زمان عاشق می‌شدند و هم‌زمان متحمل رنج و درد شدید هم می‌شدند. داستانْ ماجرای آهوخانم و شوهر او با نام سید میران سرابی و سه فرزند پسر و یک دختر آن‌هاست. میران نانوایی دارد و اهل کرمانشاه است. طی ماجرایی پای زنی به نام هما به زندگی آن‌ها وارد می‌شود. میران با پنجاه سال سن به هما که رقاصه است دل می‌بندد. نقشه‌ای می‌ریزند و اینگونه هما وارد خانه‌ی میران و آهو می‌شود. آهو در ابتدا از چیزی خبر ندارد و به هما محبت تام می‌کند؛ اما کم‌کم مجبور می‌شود عقب‌نشینی کند. گویی آهوخانم با آن همه تلاش برای زندگی میران و فداکاری، و توسل به همسایگان برای کمک به این مشکل و دعا و نذر و نیاز و جادو از پس هوو برنمی‌آید و قافیه را می‌بازد. عشق از نظر آهو معنای دیگری دارد؛ او حاضر است از خانواده‌اش محافظت کند و این را مساوی عشق می‌داند. آن‌چنان که در انتهای داستان هم تنها آهو برای سیدمیران می‌ماند و وفاداری و عشق او.

علی‌محمد افغانی هفت سال از زندگی این خانواده را روایت کرده است. این داستان چون برهه‌ای خاص از تاریخ زنان این مملکت را به تصویر می‌کشد، برای درک مفهوم عشق نزد مردم آن زمان منبعی کم‌نظیر است.

سال بلوا

سال بلوا
سال بلوا

سال بلوا یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی و همواره یکی از بهترین‌ها از نظر خوانندگان بوده است. عباس معروفی در این داستان عشقی بین نوشافرین و حسینا را روایت می‌کند. نوشافرین دختر سرهنگ معروفی در شهر سنگسر در دوران پهلوی است. و دکتر معصوم یکی از خواستگارهای اوست؛ اما نوشافرین دل در گرو پسر کوزه‌گری به نام حسینا بسته است. رخدادهای سیاسی و اجتماعی آن دوره، پای قهرمان این داستان عاشقانه را به عرصه‌ی مبارزه برای زنان باز می‌کند. فضای مردسالار و سنتی آن دوره می‌خواهد به هر طریق مانع این عشق شود اما نوشافرین تا جایی که توان دارد از هویت، باور و عشق خود دفاع می‌کند. دیگر مجالی برای عقب‌گرد وجود ندارد. صحنه‌هایی که مربوط به عزاداری عاشورا در سنگسر می‌شود و پیوندزدن آن به صحنه‌ی اعدام، از زیباترین بخش‌های این داستان است. نوشافرین به دلیل شباهت میان نام حسین (ع) و حسینا، در هنگام حسین‌خواندن مردم، حسینای خود را فریاد می‌زند.

رویای نیمه‌شب

رویای نیمه شب
رویای نیمه شب

داستان عاشقانه‌ی رویای نیمه شب، یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی است که در بستری مذهبی و تاریخی رخ می‌دهد. پسری از اهل سنت به نام هاشم دلداده‌ی دختری شیعه مذهب به نام ریحانه می‌شود. این دو برای رسیدن به یکدیگر با موانع و سختی‌های زیادی مواجه می‌شوند. هاشم پدر و مادر ندارد و پدربزرگش کفالتش را بر عهده دارد. ابوراجح حمامی، پدر ریحانه، دوست پدربزرگ هاشم است. روزی که ریحانه برای خرید طلا به بازار می‌رود، هاشم او را می‌بیند و شیفته‌اش می‌شود و داستان از اینجا آغاز می‌شود. هاشم می‌داند با شکافی که مذهب بین او و ریحانه به وجود آورده، هرگز امکان رسیدن به ریحانه برایش وجود ندارد. به همین خاطر نیز جرئت ابراز عشق را ندارد. در ادامه‌ی داستان، حاکم حله سعی می‌کند با سرکوب شیعیان و ایجاد نفرت میان سنی مذهب‌ها و شیعیان، جایگاه خود را محکم کند. در این زمان، اصلی‌ترین اتفاق داستان برای ابوراجح حمامی رخ می‌دهد؛ اتفاقی که باعث دگرگونی اعتقادی در حله می‌شود و مسیر داستان را به سمت دیگری می‌برد.

آتش بدون دود

آتش بدون دود
آتش بدون دود

آتش بدون دود داستان عشق و مبارزه در دشت زیبا و بزرگ ترکمن صحراست. دو قبیله بزرگ صحرای ترکمن، یعنی یموت و گوکلان، درگیر مبارزه و اختلاف‌های قدیمی خود هستند. گالان اوجا، پسر یازی اوجا، بزرگ روستای ایری بوغوز و از قبیله‌ی یموت، یگانه پهلوان صحراست. سولماز اوچی هم یگانه دختر زیباروی صحرا و از قبیله‌ی گوکلان است. گالان وصف زیبایی سولماز را می‌شنود و شیفته‌اش می‌شود. یک روز گالان اوجا سولماز را در هنگام آوردن آب از چشمه می‌بیند. سولماز در گفت‌وگو با گالان اوجا به او قول می‌دهد که اگر بتواند چادرشان را بردارد همسر او می‌شود (چادر ایل‌های ترکمن). یموت و گوکلان به دلیل اختلافاتی که داشتند، قسم خورده بود‌ند. که نه یموت از گوکلان دختر بستاند نه گوکلان از یموت. گالان نمی‌داند چگونه به سولماز برسد. تا اینکه تصمیم می‌گیرد رسم دزدیدن دختر را به جا آورد.

شب‌هنگام که سولماز به همراه پدر و برادران شیردلش در چادر شام می‌خورند گالان با اسبش وارد چادر می‌شود، سولماز را در بر می‌گیرد و به حالتی قهرمانانه به یموت بازمی‌گردد. دو برادر گالان پس از این حادثه،‌ به دست گوکلان‌ها کشته می‌شوند. و گالان تا زنده است نفرت از گوکلان‌ها را فراموش نمی‌کند. سولماز عاشق و دل‌باخته‌ی گالان است و او نیز نفرت از گوکلان‌ها را در دل جا می‌دهد. زندگی گالان با به‌دنیاآمدن دو پسرش آق‌اویلر و آقشام‌گلن ادامه می‌یابد. اما قرار نیست اختلافات میان این دو قوم به همین جا ختم شود. زندگی پهلوانانه‌ی گالان سمت و سویی دیگر پیدا می‌کند و سولماز که هم‌مسیر شوهرش است، راه او را ادامه می‌دهد.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید، به نظر شما جای کدام رمان عاشقانه ایرانی در این فهرست خالی است.

بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

مطالب مرتبط:
معرفی کتاب بر باد رفته
بهترین کتاب های ترسناک جهان
نقد و بررسی کتاب کیمیاگر
معرفی کتاب کتابخانه نیمه شب
کتاب عاشقانه چی بخوانیم ؟

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
هنوز هم از بین ژانرهای مختلف ادبی، رمان عاشقانه محبوبیت بیشتری دارد. خوانندگانِ بسیاری خودشان را میان صفحات کتاب‌ها گم می‌کنند تا جای قهرمان‌های داستان عاشق شوند و دل به دریا بزنند و قدم در مسیری بگذارند که هیچْ انتهایش مشخص نیست. هزاران کتاب عاشقانه هم که خوانده شود، باز هم خواننده برای هزار و یکمی مشتاق است.

1 دیدگاه در “بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
وبلاگ
منو