معرفی غذا, مقالات

لذیذترین شیرینی های ایرانی

شیرینی های ایرانی

لذیذترین شیرینی های ایرانی

شیرینی های ایرانی از لذیذترین و جذاب‌ترین شیرینی‌هایی هستند که هوش از سر هر آدمی را می‌برند. ما ایرانی‌ها عاشق شیرینی های محلی خود هستیم و آن‌ها را شیرینی زندگی خود می‌دانیم. بنابراین به هر شهری که سفر می‌کنیم، اول به دنبال شیرینی های ایرانی محلی معروف آن شهر می‌گردیم. شیرینی های سنتی هر شهر بهترین انتخاب‌ها برای سوغاتی هستند. شیرینی ها هم کام را شیرین می‌کنند و هم خاطرات سفر را! پس همین است که می‌رویم سراغ خوشمزه ترین شیرینی های ایرانی و بهترین ها را معرفی می‌کنیم.

۱. گز، سوغات اصفهان

گز
گز

محال است به اصفهان بروید و بدون گز برگردید. سوغاتی‌های لذیذ این شهر، از پولکی گرفته تا شیرینی کرکی و سوهان عسلی، داخل و خارج ایران طرف‌دار دارند. بااین‌حال، داستان گز فرق می‌کند. تقریبا ۹۰درصد گز کشور در اصفهان تولید می‌شود. گز آردی، برشی، سکه‌ای، شکلاتی و انگشت‌پیچ انواع گزهای خوشمزه اصفهان هستند که در مجموع سالی ۶۵۰هزار تن از آنها تولید و روانه بازار می‌شود. ترکیبات اصلی این شیرینی خوش‌مزه گلاب، شکر، سفیده تخم‌مرغ، مغز بادام و پسته، شیر خشت عسل و انگبین است.

۲. قطاب، سوغات یزد

قطاب
قطاب

امروزه قطاب یزد را در همه شهرهای ایران پیدا می‌کنید. حتی وقتی شیرینی سفارش می‌دهید هم می‌توانید قطاب را انتخاب کنید. به همین خاطر خیلی‌ها هنوز نمی‌دانند این شیرینی خوش‌مزه واقعا برای کدام شهر ایران است. قطاب سنتی یزد یک لایه خمیر بیرونی ترد و لذیذ دارد که داخلش با پودر بادام، هل، پودر قند و بعضا مغز گردو پر می‌شود. اگر گذرتان به شهر بادگیرها افتاد، علاوه بر قطاب، نان برنجی، پشمک، نان‌پنجره‌ای، کیک یزدی و انواع لوز یزدی را هم امتحان کنید. طعم فوق‌العاده این شیرینی‌ها شما را به این شهر برمی‌گرداند.

۳. سوهان، سوغات قم

سوهان
سوهان

احتمالا شما هم حداقل ۱ بار طعم بی‌نظیر سوهان را چشیده‌اید. سوهان اصلی‌ترین سوغات شهر قم است و آن‌قدر محبوب و پر‌طرف‌دار که حتی به‌رغم وجود سوغاتی‌های خوش‌مزه دیگر مثل نان کسمه، از محبوبیتش کاسته نشده است. اگر برای خرید سوغات راهی بازار قم شده‌اید، مغازه‌ها پر از انواع سوهان کنجدی، عسلی، حلوایی، گزی، بادامی، پشمی، کره‌ای و سوهان لقمه مجلسی هستند.

۴. باقلوا، سوغات یزد

باقلوا
باقلوا

می‌دانستید مردم ترکیه، یونان، قبرس و روسیه هم باقلوای یزدی را می‌شناسند؟ البته این شیرینی سنتی خوش‌مزه در شهرهای کاشان، قزوین، گیلان و تبریز هم به‌وفور یافت می‌شود، هرچند شکل و طعمشان شاید کمی فرق کند. این شیرینی‌ها در قالب‌های لوزی، رولی و مربعی تهیه می‌شوند و پای ثابت جشن‌های عروسی، اعیاد و مهمانی‌های خاص این مناطق هستند. طعم بی‌نظیر این سوغاتی خوش‌مزه به‌سبب ترکیب خارق‌العاده گلاب، آرد گندم، پودر پسته، هل و پودر بادام است.

۵. کلمپه، سوغات کرمان

کلمپه
کلمپه

کلمپه کرمانی از گذشته سوغات لذیذ این منطقه بوده است، نوعی شیرینی محلی که هرکس یک‌ جور درستش می‌کند: یکی گردویی، یکی کنجدی، یکی پسته‌ای و دیگری لقمه‌ای. نوع اصیل و سنتی‌ کلمپه با زعفران دم‌کرده، پودر دارچین، خرما، مغز گردو و پودر هل تهیه می‌شود که بی‌نهایت خوش‌طعم و مقوی است. از همه اینها گذشته، کلمپه شیرینی خشک است و مدت‌ها در ظرف دربسته سالم می‌ماند. برای همین خیلی‌ها موقع خرید سوغاتی، چشم‌بسته سراغ این شیرینی محلی می‌روند.

۶. کنافه، سوغات تبریز

کنافه
کنافه

شیرینی‌های محلی تبریز تمامی ندارند و کنافه (کونفه) احتمالا اصلی‌ترین آنهاست. سال‌هاست مسافران به‌امید چشیدن طعم کنافه‌های سنتی تبریز پا به خیابان‌های این شهر می‌گذارند و تا چند بسته به رسم سوغات نخرند، شهر را ترک نمی‌کنند. این شیرینی ترکی حاصل ترکیب رشته کادایف، خامه صبحانه، کره، شیر عسل، بستنی و پودر پسته و گردوست. خوش‌مزگی خود شیرینی به کنار، شهد مخصوص کنافه با طعم زعفران دم‌کرده، دارچین و عرق بهارنارنج یا گلاب است که این شیرینی سنتی را بی‌اغراق هزار برابر لذیذتر می‌کند.

۷. مسقطی، سوغات ارومیه

مسقطی
مسقطی

مسقطی ارومیه محبوب دل‌هاست. طعم بی‌نظیر گلاب و هل این شیرینی تا مدت‌ها روی زبان می‌ماند و خاطره سفر را زنده می‌کند. علاوه بر ارومیه، بندرعباس و شیراز و لار هم مسقطی دارند. مسقطی انواع و اقسام دارد، مثل زعفرانی، شیری، میوه‌ای و مسقطی با شیره انگور. جالب است بدانید این شیرینی محلی حدود ۲۰۰ سال پیش از بندر مسقط عمان وارد ایران شد و از همان‌ زمان به مسقطی معروف شده است. می‌توانید مسقطی را از سایت‌های سفارش آنلاین کیک و شیرینی هم تهیه کنید.

۸. حلوا، سوغات اردبیل

حلوا
حلوا

وقتی عازم اردبیل می‌شوید، حداقل یکی‌دو نفر به شما سفارش حلوای محلی اردبیل را می‌دهند. خب عجیب نیست، چون حلوا از قدیمی‌ترین خوراکی‌های این منطقه ترک‌نشین است. اردبیلی‌ها برای تهیه حلوا از جوانه گندم، کره، گردو و کنجد استفاده می‌کنند. در آخر هم مقداری شیره انگور به آن اضافه می‌کنند تا رنگش کمی تیره‌تر شود. خودشان هم به آن قره حلوا یا همان حلوای سیاه می‌گویند.

۹. پادرازی، سوغات قزوین

پادرازی
پادرازی

شیرینی پادرازی طعم زنجبیل می‌دهد و ۳ نوع زعفرانی، وانیلی و شکلاتی دارد. قزوینی‌ها این شیرینی سنتی را با آرد برنج و شیر و تخم‌مرغ درست می‌کنند و رویش کمی سیاه‌دانه می‌ریزند. البته پادرازی در شمال کشورمان هم پیدا می‌شود. با این فرق که بیشتر طعم هل می‌دهد، رویش پسته دارد و در دستور پختش خبری از شربت بار نیست!

اگر در خیابان‌های قزوین دنبال سوغاتی می‌گردید، از اولین مغازه یک بسته پادرازی بخرید و مطمئن باشید تا پایان سفرتان سالم می‌ماند.

۱۰. کله‌کنجی، سوغات ایلام

کله کنجی
کله کنجی

برای مردم ایلام درست‌کردن کله کنجی (گِمِگَه) تابستان و زمستان ندارد. این حلوای شیرین سرشار از انرژی و فاقد مواد مضر است، چون از کنجد و خرمای خشک کوبیده تهیه می‌شود. فکر نکنید مردم این شهر به آسیاب‌کردن کنجد و خرما رضایت می‌دهند؛ ابدا! چالگ و میه کوت (هاون بزرگ چوبی) را از گنجه بیرون می‌آورند و شروع می‌کنند به کوبیدن. آن‌قدر می‌کوبند تا ترکیب خرما و کنجد روغن پس دهد.

۱۱. پولکی، سوغات اصفهان

پولکی
پولکی

خوشبختانه پولکی اصفهان نیاز به معرفی ندارد. اسمش کنار گز و نبات اصفهان می‌آید و همه‌جای دنیا طرف‌دار دارد. این آب‌نبات‌های نازک و گرد طلایی‌رنگ با ترکیب شکر، عسل، گلاب و آب روی حرارت تهیه می‌شوند.

۱۲. لطیفه، سوغات تبریز

لطیفه
لطیفه

شیرینی لطیفه تبریز یکی از خوراکی‌های سنتی و اصیل شهر تبریز است. این شیرینی خامه‌ای در شهرهای مختلف پای ثابت مجالس و مهمانی‌هاست، چون هم ظاهر خوبی دارد، هم سفره را رنگین می‌کنید و هم طعمش بی‌نظیر است.

۱۳. راحت‌الحلقوم، سوغات تبریز

راحت‌الحلقوم
راحت‌الحلقوم

باسلوق، راحت‌الحلقوم یا نرمک یکی از لذیذترین شیرینی های ایرانی در دنیا است. راحت‌الحلقوم را در اصل مردم ترکیه تهیه و صادر می‌کردند، اما در تبریز هم تولید می‌شده است و امروزه یکی از شیرینی‌های سنتی تبریز محسوب می‌شود. البته اگر گذرتان به خیابان‌های شیراز و اصفهان افتاده باشد، محال است انواع باسلوق با طعم‌های گلاب، کندر، نعنا یا قهوه را در دکه‌های سوغاتی‌فروشی ندیده باشید. این شیرینی محلی ساده یکی از قدیمی‌ترین شیرینی‌های جهان است و قدمتش به حدود ۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد.

۱۴. کاک، سوغات کرمانشاه

کاک
کاک

قلق درست‌کردن این شیرینی را تقریبا فقط مردم کرمانشاه می‌دانند. برای همین مثل باقی شیرینی‌ها در بقیه شهرها فراوان پیدا نمی‌شود. برای خوردنش یا باید به مقصد کرمانشاه بار سفر ببندید یا سراغ خرید آنلاین شیرینی بروید. لقمه‌های ترد و خوش‌مزه کاک بیشتر برای عصرانه و کنار چای سرو می‌شوند. فوت کوزه‌گری‌اش هم روغن خوش‌عطر کرمانشاهی است که هیچ‌‌کجای ایران پیدا نمی‌شود.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. برای ما بنویسید شما کدام شیرینی ایرانی را بیشتر دوست دارید.

لذیذترین شیرینی های ایرانی

مطالب مرتبط:

آشنایی با سفره های رنگی مردم بلوچ

خوشمزه ترین کیک های خانگی

لذیذترین نوشیدنی های داغ دنیا

با ۷ تا از خوشمزه ترین ترشی های ایرانی آشنا شوید!

غذاهای ملل ؛ محبوب ترین غذاهای آلمانی

شیرینی های ایرانی از لذیذترین و جذاب‌ترین شیرینی‌هایی هستند که هوش از سر هر آدمی را می‌برند. ما ایرانی‌ها عاشق شیرینی های محلی خود هستیم و آن‌ها را شیرینی زندگی خود می‌دانیم. بنابراین به هر شهری که سفر می‌کنیم، اول به دنبال شیرینی های ایرانی محلی معروف آن شهر می‌گردیم. شیرینی های سنتی هر شهر بهترین انتخاب‌ها برای سوغاتی هستند. شیرینی ها هم کام را شیرین می‌کنند و هم خاطرات سفر را! پس همین است که می‌رویم سراغ خوشمزه ترین شیرینی های ایرانی و بهترین ها را معرفی می‌کنیم.

2 دیدگاه در “لذیذترین شیرینی های ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
وبلاگ
منو