بازی, مقالات

معرفی بازی Forspoken

معرفی بازی Forspoken

معرفی بازی Forspoken
در سال ۲۰۱۶ بیزینس دیویژن ۲ شرکت اسکوئر انیکس بازی Final Fantasy 15 را روانه بازار کرد و چند سال بعد این دیویژن (استودیوهای داخلی اسکوئر انیکس با نام Business Division شناخته می‌شوند) که شامل بخش اعظمی از تیم توسعه نسخه پانزدهم فاینال فانتزی می‌شد، به‌عنوان یک استودیو خارج از اسکوئر انیکس معرفی و نام آن به لومینوس پروداکشنز (Luminous Productions) تغییر پیدا کرد

تبلیغات

معرفی بازی Forspoken

در سال ۲۰۱۶ بیزینس دیویژن ۲ شرکت اسکوئر انیکس بازی Final Fantasy 15 را روانه بازار کرد و چند سال بعد این دیویژن (استودیوهای داخلی اسکوئر انیکس با نام Business Division شناخته می‌شوند) که شامل بخش اعظمی از تیم توسعه نسخه پانزدهم فاینال فانتزی می‌شد، به‌عنوان یک استودیو خارج از اسکوئر انیکس معرفی و نام آن به لومینوس پروداکشنز (Luminous Productions) تغییر پیدا کرد. تمامی این موارد در حالی است که پس از جدایی هاجیمه تاباتا، کارگردان فاینال فانتزی 15 از استودیو لومینوس در سال ۲۰۱۸ و لغو سایر بسته الحاقی‌های داستانی این بازی، اعضای این استودیو مشغول کار روی پروژه جدیدی شدند.

در ادامه و سال ۲۰۲۰، بازی جدید لومینوس پروداکشنز با نام Project Athia معرفی چند ماه بعد اسم آن به Forspoken تغییر پیدا کرد. محصولی که ابتدا قرار بود بهار سال جاری روانه بازار شود و سپس به آبان ماه موکول شد و در انتها، مشخص شد که Forspoken اواخر بهمن در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. Forspoken یک محصول جاه‌طلبانه به نظر می‌آید و نمایش‌های اولیه، مشکلاتی را در خود جای داده بودند و تاخیرهای اعمال شده، دلیلی بود تا لومینوس پروداکشنز بتواند استفاده بهتری از موتور گرافیکی لومینوس داشته باشد.

بازیForspoken
بازیForspoken

داستان Forspoken در مورد فری هالند است که در نیویورک زندگی کرده و ناگهان توسط یک نیروی خاص به جهانی فانتزی به نام اتیا (Athia) منتقل می‌شود. حال فری به‌واسطه نیروهای جادویی که دراختیارش قرار گرفته، باید به‌دنبال راهی برای خروج از این سرزمین و بازگشت به نیویورک باشد. اما، همه چیز مطابق میل او پیش نمی‌رود و ناخواسته وارد ماجراجویی بزرگ‌تری می‌شود. جالب‌ترین نکته در مورد داستان Forspoken، به تیم نویسندگی آن بر می‌گردد. جایی که نام امی هنینگ می‌درخشد و قطعا علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی او را به کارگردان خلاق و نویسندگی نسخه دوم و سوم Uncharted می‌شناسند.

همچنین از نام‌های دیگر فهرست نویسنده‌های داستان فورسپوکن هم می‌توان‌به گری ویتا اشاره کرد. شخصی‌که یکی از دو نویسنده فیلم Rogue One: A Star Wars Story بوده و مشاور بخش داستانی Halo 5: Guardians هم به‌حساب می‌آید. ازاین‌رو انتظار می‌رود Forspoken حداقل در بخش داستانی تجربه‌ای خوب و قابل قبول را ارائه دهد. البته که همیشه وجود یک تیم باتجربه، دلیلی بر موفقیت یک اثر نیست و باید تا عرضه بازی منتظر بمانیم و ببینیم آیا Forspoken داستان درخوری را دراختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد یا خیر.

گیم‌پلی دقیقا می‌تواند پاشنه آشیل Forspoken باشد. سرزمین اتیا شامل محیط‌های مختلف می‌شود که هرکدام از آن‌ها، طراحی وسیعی دارند. ازاین‌رو پر کردن این مناطق با فعالیت‌های مختلف، موردی است که اهمیت بسیار بالایی دارد. باتوجه‌به‌گفته‌های تیم سازنده، آن‌قدر محتوا در دل فورسپوکن قرار گرفته تا مخاطب احساس خالی بودن نکند، اما نسخه دمو بازی آنطور که باید و شاید محتویات ارزشمندی را ارائه نمی‌کند. محتویات قرار گرفته در نسخه دمو شامل باز کردن صندوق‌های مختلف، انجام چالش‌های زمانی و ستون‌هایی می‌شود که با پیدا و تمیز کردن‌شان، سیستم تدافعی شما ارتقا پیدا می‌کند.

بازی Forspoken
بازی Forspoken

طراحی دشمنان در جهان بازی هم به‌گونه‌ای است که هر محیط دشمن و زیست بوم مخصوص‌به خود را دارد. با کشتن آن‌ها می‌توانید متریال‌های مختلفی را در راستای ساخت‌وساز کسب کنید و دریافت XP و ارتقا سطح فری، باعث می‌شود بتوانید مهارت‌های تازه‌ای را به‌دست آورید. همچنین در گوشه‌وکنار جهان Forspoken مینی‌باس‌های متفاوتی هم قرار گرفته تا بازیکنان بتوانند چالش‌ بیشتری را کسب کنند که این چالش به کسب پاداش‌های بیشتر ختم می‌شود.

مبارازت و سیستم مبارزاتی Forspoken موردی است که آن را از سایر بازی‌های نقش آفرینی که جادو اصلی‌ترین فاکتور آن است، جدا می‌‌کند. جادوها در اینجا به دو دسته مختلف تقسیم می‌شوند. جادوهای تهاجمی که قهرمان داستان به‌واسطه R2 قادر به استفاده از ضربات معمولی است و به‌واسطه L2 هم یک مهارت را اعمال می‌کند. این دسته از جادوها با نام جادو قرمز یا جادو سیلا، شناخته می‌شوند. ازطرفی جادوی بنفش یا جادو فری به شما اجازه می‌دهد که درکنار ضربات معمولی که ساختار دوربُرد دارند، از یک مهارت تدافعی هم استفاده کنید. بازیکنان به‌واسطه R1 و L1 می‌توانند نوع ضربه معمولی و مهارت استفاده شده خود را درطول بازی تغییر دهند و با جهت راست و چپ دی‌پد هم بین جادوی قرمز و بنفش سوییچ کنند. همچنین استفاده از ضربه آلتیمیت (R2+L2) پس از پر شدن نوار مخصوص‌اش، آسیب جدی‌ای را به دشمنان وارد می‌کند.

اینکه دشمنان یا باس‌ها به کدام جادو نقطه ضعف دارند و کدام مهارت، می‌تواند آن‌ها را به‌راحتی به زمین بی‌اندازد اهمیت بسیار بالایی دارد. زیرا، در این حالت می‌توانید یک ضربه تمام کننده را روی آن‌ها اعمال کنید. درظاهر و دقایق اولیه به‌نظر می‌رسد با یک سیستم مبارزاتی پیچیده و گیج کننده طرف هستیم، اما لومینوس پروداکشنز تمام تلاش خود را کرده تا این پیچیدگی را تا حد امکان رفع کند. ازطرفی نگرانی بزرگی دراین‌میان وجود دارد و آن هم چیزی جز عدم تنوع سیستم مبارزات است. احتمال می‌رود کاراکتر داستان با گشت‌و‌گذار و رسیدن به نقاط مشخصی از داستان، بتواند زیرمجموعه‌ها و مهارت‌های جدیدتری را برای دو نوع جادوی خود آزاد کند، اما اگر بدین شکل نباشد یا حتی موارد آزاد شده، نتوانند نظر مخاطب را برای استفاده جلب کنند، قطعا با یک سیستم مبارزاتی خسته کننده طرف خواهیم بود.

معرفی بازی Forspoken
معرفی بازی Forspoken

جدا از این موارد، یک سیستم ارتقا هم برای کاراکتر فری درنظر گرفته شده است. در طول بازی خانه‌هایی را پیدا می‌کنید که نقش Safe House را ایفا کرده و در آن جدا از استراحت، می‌توانید شال و گردنبند خود را هم ارتقا دهید. ارتقای این موارد سیستم دفاعی، نوار سلامت و میزان آسیب رسانی جادوی قرمز و بنفش را بهتر و قوی‌تر از قبل می‌کند. همچنین سیستم ساخت و ساز بازی هم به شما اجازه می‌دهد تا مواردی مثل معجون برای بازیابی نوار سلامت خود را بسازید. بااین‌حال ارتقای مهارت‌های آزاد شده بدون نیاز به Safe House یا مکان خاصی انجام می‌شود و به‌صورت آزادانه می‌توانید آن‌ها را ارتقا دهید.

جدا از مبارزات، بخش اعظمی از گیم‌پلی و گشت‌و‌گذار در جهان بازی Forspoken به سیستم پارکور آن گره خرده است. پس از تجربه نسخه دمو، باید بگویم که پارکور و استفاده از آن در پلتفرمینگ‌ها حس و حال خوبی را القا می‌کند و به مرور زمان، ویژگی‌های جدیدتری آزاد شده تا کاربر بیش‌ازپیش بتواند از پارکور بازی استفاده کند. همچنین جاخالی دادن ضربات دشمنان و باس‌ها هم در بعضی از سکانس‌های مبارزه‌ای با حرکات مختلف پارکور انجام می‌شود. درحالت کلی، گیم‌پلی Forspoken مهم‌ترین ویژگی آن به حساب می‌آید و استودیو لومینوس کار سختی را در ارائه یک تجربه منحصربه‌فرد در پیش‌رو دارد. اگر نتواند سیستم مبارزاتی را متنوع نگه دارد و محیط‌هایی غنی با فعالیت‌های جانبی سرگرم کننده‌ای را ارائه دهد، قطعا با یک محصول شکست خورده با ایده‌هایی جذاب طرف خواهیم بود که به‌خوبی پیاده‌سازی نشده است.

Forspoken1
Forspoken

از نظر بصری Forspoken در سطح خوبی دارد و تیم سازنده برخلاف نمایش‌های اولیه، توانسته افکت‌های حاصل از انفجار و جادوهای مختلف را به‌گونه‌ای طراحی کند که اذیت کننده نباشند. همچنین کاربران می‌توانند بازی را در سه حالت گرافیکی Quality (رزولوشن 4K و نرخ ۳۰ فریم برثانیه)، Ray Tracing (استفاده از ری تریسینگ و نرخ ۳۰ فریم برثانیه) و Performance (رزولوشن پایین‌تر، اما نرخ ۶۰ فریم برثانیه) اجرا کنند و حتی در حالت Performance Focused هم بازی از نظر بصری تجربه‌ی چشم‌نوازی را ارائه می‌دهد. بااین‌حال اگر تیم سازنده بتواند از یک حالت ری‌تریسینگ دیگر در نرخ ۶۰ فریم برثانیه استفاده کند، قطعا تجربه بازی از این حیث بیش‌ازپیش لذت بخش‌تر می‌شود.

موسیقی را می‌توان یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی و جذاب Forspoken دانست که حتی در نسخه دمو هم به‌چشم می‌خورد. بیر مکرری، آهنگساز God of War 2018 و God of War Ragnarok درکنار گری شایمن، آهنگساز هر سه نسخه BioShock، وظیفه آهنگسازی فورسپوکن را برعهده دارند. از نظر صداگذاری و دیالوگ‌ها، قهرمان داستان مدام در طول گشت‌وگذار خود صدای یک کاراکتر جانبی به نام سیلا را درکنار خود دارد و با او صحبت می‌کند. از آن‌جایی که فری در ماجراجویی خود باید به مناطق مختلفی سفر کند و ساختار بازی هم می‌طلبد که به گشت‌و‌گذار بپردازید، وجود یک شخصیت ثانویه می‌تواند جالب باشد. اما، زمانی بازخورد مثبتی دارد که دیالوگ‌های رد و بدل شده میان فری و سیلا به‌جای اینکه حوصله سر بر و ساده باشند، جنبه سرگرم کننده‌ای داشته باشند و اطلاعات مختلفی را در اختیار مخاطب قرار دهد.

Forspoken
Forspoken

درانتها Forspoken شاید یک بازی مورد انتظار و هایلایت شده در میان سایر بازی‌های بزرگ فصل زمستان نباشد، اما اگر پروسه توسعه بازی به‌‌خوبی پیش برود و نگرانی‌های ذکر شده را در خود جای نداده باشد، می‌تواند در همان ابتدای ۲۰۲۳ به یک محصول غافل‌گیر کننده تبدیل شود. بازی Forspoken در تاریخ چهار بهمن ماه برای کامپیوتر و پلی استیشن 5 عرضه می‌شود.

معرفی بازی Forspoken

مطالب مرتبط:
مورد انتظارترین بازی های سال 2023
20 بازی نوستالژی کامپیوتری
برندگان مراسم  The Game Awards 2022
معرفی سری بازی مجموعه GTA ؛ از بدترین تا بهترین
بهترین بازی های اندرویدی

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

1 دیدگاه در “معرفی بازی Forspoken

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسنفدانه