معرفی فیلم و سریال, مقالات

20 بازی نوستالژی کامپیوتری

بازی های نوستالژی کامپیوتری

20 بازی نوستالژی کامپیوتری

چه علاقمند به بازی های کامپیوتری باشید چه نه، بازی ویدیویی قطعا بخشی از کودکی شما را تشکیل داده است. بازی های قدیمی با ظاهری ساده و ابتدایی که پایه و اساس علاقه بسیاری از ما به بازی های کامپیوتری بوده است. در این مقاله به سراف معرفی 20 بازی نوستالژی کامپیوتری رفته ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

20_ Zork

Zork
Zork

Zork اولین بازی متن محور محسوب میشود که در سال 1980 عرضه شد. این بازی شکلی گرافیکی ندارد و بازیکن را وارد یک دنیای تخیلی میکند. دنیایی که حتی جملات آغازین آن نیز تا به امروز توهم زا هستند: شما در یک مزرعه فراخ در غرب کاخ سفید و در مقابل یک در ایستاده اید. یک صندوق پست کوچک اینجاست. علاوه بر ظاهر مینیمال و ساده این بازی و اشارات طنزش (که پر از اشاره به بازی های مختلف از جمله Colossal Cave Adventure می باشد،) نقطه قوت اصلی بازی در متن پیشرفته آن است که فرمان های بازیکن را به زبان انگلیسی ساده پذیرفته و آن را به عمل تبدیل می کند. نمی توان تاثیر این بازی بر بازی های ماجراجویانه دیگر را انکار کرد. به طوری که بازی zork در بازی Call of Duty: Black Ops as an Easter  نیز قرار داده شده است.

19- Space Invaders

Space Invaders
Space Invaders

این بازی در سال 1970 و با الهام از سفینه های فضایی ساخته شد. بازی Space Invaders در سال 1978 طراحی شد و توسط آتاری 2600 به بازار راه پیدا کرد. بازی Space Invaders، یک بازی پیشگام در سبک بازی های ویدیویی فضایی است. جدا از این موضوع، بازی از گرافیک بالایی نیز برخوردار بود. همچنین جلوه های صوتی بازی نیز از جمله دلایلی بود که باعث شد تا این بازی به یکی از محبوب ترین بازی های زمان خود تبدیل شود. اگرچه تماشا یا بازی کردن این بازی ممکن است اکنون برای شما مانند تماشای یک فیلم ترسناک قدیمی برای شما خنده دار باشد، اما ساخت این بازی بود که باعث شد تا بسیاری از بازی های ژانر فضایی مانند halo امروزه ساخته شوند.

18- SimCity ۲۰۰۰

SimCity ۲۰۰۰
SimCity ۲۰۰۰

بدون شک اولین بازی ویدیوی که یک شهر را طراحی کرده و بر بازی های مشابه دیگر تاثیر گذاشته است. این بازی که در سال ۱۹۹۴ ارائه شد توانست میان داده های ورودی و خروجی یک شهر مجازی تعادل ایجاد کند. رندرهای تصاویر گرافیکی ساختمان ها، پل ها، جاده ها، تپه ها و مناظر طبیعی، این شهر را به یک شهر حقیقی بدل نموده است. ارتباط مداوم سیاست مداران و روزنامه محلی – که پیش از رسانه های مدرن حضور مهمی داشتد، باعث شده که شخصیت هایی مانند شهردار حقیقی جلوه کنند.

17-Final Fantasy VI

Final Fantasy VI
Final Fantasy VI

بازیکنان سوپر نینتندو تا سال ها پس از عرضه این بازی در سال ۱۹۹۴ هنوز تصور می کردند که این بازی همان Final Fantasy III است، زیرا کسی تصور نمی کرد که این بازی ژاپنی آنچنان محبوب شده که نسخه های شش آن هم تولید شود. دلیل اصلی موفقیت این بازی، علاوه بر امکان بازی آن با کنسول، ویژگی های دیگری بود که ژانر را شامل می شد: نبردهای حقیقی، موجودات جادویی، شخصیت های ماندگار، بازی لذت بخش، پیچیدگی های داستان، ویلن فراموش نشدنی، اپرای چهار دقیقه ای و نمایش هنری فانتزی سیاه.

16_Civilization IV

Civilization IV
Civilization IV

Sid Meier بازی های SimCity و Populous را تحسین می کرد و به همین دلیل تصمیم گرفت یک بازی بزرگ تر خلق کند که جنگ، انفجار، دیپلماسی، سازه های شهری و عناصر فلسفه سیاسی را بهتر نشان دهد. بازی Civilization در سال ۱۹۹۱ استراتژی های جالبی ارائه داد که در آن بازیکنان می توانند در جوامع عصر سنگ تا زمان های آینده را انتخاب کرده و در آن زندگی کنند. Civilization IV که در سال ۲۰۰۵ عرضه شد نقطه مقابل سری پیشین بود و از نوآوری های فنی مانند گرافیک سه بعدی تا هوش مصنوعی را نمایش داد. بدون شک این بازی بهترین بازی استراتژیک بوده و طراحی آن الهام بخش بازی های دیگر است.

15 – Donkey Kong

Donkey Kong
Donkey Kong

این بازی تولید نینتندو با طراحی شیگرو میاماتو در سال ۱۹۸۱ نه تنها بعدها باعث خلق ماریو شد، بلکه نوعی از بازی ها که در آن شخصیت باید از جاهایی می پرید یا بالا می رفت را به وجود آورد. بنابراین این بازی نه تنها خود موفق شد بلکه بر بازی های دیگر این کمپانی، از NES’s Ice Climber تا Wii U’s New Super Mario Bros، تاثیر گذاشت. حتی امروزه که بازی آن به زمان و صبر نیاز دارد، بازهم لذتبخش است. (این بازی اولین بازی بود که موانع خطرناک را ایجاد نمود.)

14- Mortal Kombat

Mortal Kombat
Mortal Kombat

این بازی همواره خود را از بازی های مبارزه ای دیگر که یا صحنه های ضعیف ارائه میشدند و یا خشونت سادیستی همراه بودند، مجزا کرده است. اصلی ترین ویژگی این بازی در سال ۱۹۹۲ صحنه های مبارزه آن بود که باعث شد صنعت بازی های ویدیویی علاوه بر کودکان، نوجوانان و بزرگسالان را نیز هدف قرار دهد. اما این هدف تنها با پرداختن صحنه های زد و خورد همراه نبود، بلکه کنترل بازی، تعدد شخصیت های تخیلی و خوش ساخت، باعث برتری این بازی شد.

13-  Pong

Pong
Pong

اگرچه شاید تنها چیزی که از این بازی یادتان باشد گرافیک دو بعدی آن است اما این بازی توانست به پدیده بازی ویدیویی مدرن معنای جدیدی بخشیده و الهام بخش آن باشد. یک شبیه سازی میز تنیس که در سال ۱۹۷۲ و توسط کمپانی آتاری عرضه شد. در این بازی چند نفره یک جفت پدال و یک توپ قرار دارد و به همین دلیل اولین بازی ویدیوی ورزشی تاریخ است. شهرت این بازی باعث شد که نسخه خانگی آن هم تولید شده و در سال ۱۹۷۵ توسط شرکت سیرز فروخته شود. زمانی که شرکت هایی مانند Coleco و نینتندو از آن تقلی کردند، اولین نمای آن ها در کنسول های بازی دیده شد. شاید طبق استانداردهای امروز این بازی چیزی برای گفتن نداشته باشد اما به این بستگی دارد که در مقابل چه کسی آن را بازی می کنید.

12_Castlevania

Castlevania
Castlevania

یک بازی زیبا در سال های ۱۹۸۷ که با گرافیک جذاب، طراحی جالب و موسیقی فراموش نشدنی توانست محدودیت های طراحی ۸ بیتی NES را کنار بزند. اگرچه این بازی در مقایسه با بازی های ژانر امروز چیزی برای گفتن ندارد اما در آن زمان در مقایسه با برادران سوپر ماریو یک بازی دلهره آور بحساب می آمد. بازیکنان باید به عنوان سیمون بلمونت شکارچی خون آشام تمام قسمت های قصر ترسناک را جستجو می کردند. گیت های آغشته به خون، آب مقدس و صلیب ها به سمت بازیکن سلاح هایی را پرتاب کرده و بازی در این شرایط حقیقتا ترسناک بود.

11- Braid

Braid
Braid

بازی زیبای جاناتان بلو در سال ۲۰۰۸ به عقیده بسیاری یک داستان غم انگیز بود که بسیاری از فرهنگ ها می توانستند با آن ارتباط برقرار کنند. اما خود بلو این نقدها را ساده انگارانه می دانست. با این حال این بازی با طراحی زیبا و خاص و انتخاب یک موضوع رئال طبق انتظارات مخاطب پیش می رود. شان مورای خالق بازی “آسمان هیچکس” بازی Braid را همانند یک ماشین زمان می داند: “گویی بلو در زمان به عقب بازگشته، به سال های ۸۰ و نشان داده که اگر مسیر دیگری را طی می کردیم به کجا می رسیدیم. زیرا این بازی می توانست در کامپیوترهای آمیگا نمایش داده شده و ذهن مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه می توانست بر پیدایش بازی های کامپیوتری تاثیر بگذارد.”

10- Wolfenstein ۳D

Wolfenstein ۳D
Wolfenstein ۳D

اگر Doom پدر شلیک کننده های اول شخص مدرن باشد، Wolfenstein ۳D جد آنهاست که توسط نرم افزار id ساخته و مدت کوتاهی پیش از Doom در مه ۱۹۹۲ عرضه شد. از جمله شخصیت های این بازی ویلیام بی.جی. است، جاسوس متفقین که در جنگ جهانی دوم توسط نازی ها اسیر شد. نقش شما در این شخصیت آسان است: از قلعه Wolfenstein گریخته و به سمت شخصیت های منفی تیراندازی کنید، که تعریف کامل اعمال خالی از تفکر است و تا به امروز مشخصه این بازی می باشد.

9-  The Oregon Trail

The Oregon Trail
The Oregon Trail

“تو از اسهال خونی مرده ای!” این جمله معروف که سرحد مجازات را  بخشی از جذابیت این بازی در نابودی گریزناپذیر آن نهفته است. این بازی که شبیه سازی دنیای غرب است کاربر را وادار می کند تا خودش استراتژی بازی را انتخاب کرده و برای بقا تلاش کند. این بازی در سال ۱۹۷۱ و توسط سه دانش آموز و معلم در کالج کارلتون در مینه سوتا و به عنوان ابزار آموزشی خلق شد و سپس به بازی مورد علاقه هزاران مخاطب در کلاس های درسی سراسر کشور که از طریق کامپیوترهای اپل ۲ در سال ۱۹۸۰ آن را مشاهده می کردند، تبدیل شد. بنابراین کل نسل خود را با بازی هایی ویدیویی آشنا کرد.

8- Super Mario Bros

Super Mario Bros
Super Mario Bros

در سال ۱۹۸۵، سیستم سرگرمی نینتندو بازی برادران ماریو را به آمریکایی ها معرفی نمود و از آن زمان به بعد ماریو و لویجی در قلمروی قارچی شان می تازند. در این قلمرو قارچ های معجزه آسا، لاک پشت های پرنده و آجرهای شکننده وجود دارد – گویی که همه چیز طبیعی است. (در سال های ۱۹۷۰ ماده مخدر قارچ استفاده می شد.) این بازی آنقدر زیباست که امروز پس از سه دهه هنوز از دیدن آن لذت می برید. بازی زیبای ماریو باعث شد که این بازی به یک بازی موفق بدل شده، ماریو به یک سری محبوب تبدیل شده و نینتندو هم یک نام آشنا باشد

7- The Legend of Zelda

The Legend of Zelda
The Legend of Zelda

بدون شک این بازی زیبا و کلاسیک ساخت 1986 یکی از بهترین بازی های نوستالژی کامپیوتر است ، اما جای بحث ندارد که بازی اصلی زلدا بسیار جذاب بود. استفاده از سلاح های قابل ارتقا در یک نقشه جذاب و معماهای جالب، داستان اصلی را با تجربه بازی با کنسول ادغام می کند. شیگرو میاموتو، طراح افسانه این بازی می خواست یک بازی خلق کند که “یک باغچه مینیاتوری باشد و بازیکنان بتوانند در دنیای مورد علاقه خود بازی کنند.” در این بازی با استفاده از توانایی گلوله ها می توان بازی را برد (اولین بازی کنسول که چنین توانایی دارد). بازیکنان به جای اینکه در یک نقطه زلدا را شکست دهند می توانند مکان های شلیک را تغییر داده و از تمام گوشه و کنار زمین استفاده کنند. نوعی ویژگی که در تمام ۱۸ بازی انجام پذیر است.

6- Minecraft

Minecraft
Minecraft

یک بازی سوئدی از استودیوی موجانگ که همانطور که از عنوان بازی پیداست، چیزهایی را حفر کرده و سپس باید آن ها را بسازید. ساده ترین تعریف این بازی این است که با نشان دادن مکعب های مختلف از مناظر و مکان های متفاوت که در کامپیوترهای ۱۹۸۰ نمایش داده می شود، اجسام، سازه ها و مکانیسم های قابل شناسایی ایجاد می شود. در حقیقت این بازی هم کندوکاو است و هم ساخت و ساز. از زمان ارائه این بازی در نوامبر ۲۰۱۱، بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه از آن به فروش رفته، در کامپیوترهای مختلف اجرا شده، نسخه آموزشی آن برای کلاس ها تولید شده و طرح های آن در داستان های جرج آر.آر.مارتین مانند کتاب “ترانه یخ و آتش” که سریال بازی تاج و تخت از روی آن ساحته شده نشان داده شده است.

5-  Ms. Pac-Man

Ms. Pac-Man
Ms. Pac-Man

شاید این بازی از بازی Pac-Man به وجود آمده باشد اما به مرور زمان توانسته از آن پیشی بگیرد و به یک بازی مستقل و محبوب تبدیل شود. این بازی، بازسازی غیررسمی Pac-Man سال ۱۹۸۰ است، در سال ۱۹۸۲ و با نام اولیه Crazy Otto به بازار آمد، اما توسعه دهندگان نام آن را به Ms. Pac-Man تغییر دادند تا کاربران مونث را هم ترغیب کنند. با این حال این بازی با ارائه چهار مسیر مختلف (در مقایسه با Pac-Man)، ارواح باهوش تر و جایزه های خوراکی، از نسخه اولیه موفق تر شد. این حقیقت که هنوز هم انجام این بازی لذتبخش است، گواه این امر می باشد. قبول کنید که اگر با این بازی روبرو شوید حتما آن را انجام خواهید داد.

4- Doom

Doom
Doom

اگر از شما بپرسند که بازی تیراندازی اول شخص مورد علاقه خود را نام ببرید شاید بگویید ندای وظیفه، هالو یا کانتر. شاید از صدها بازی دیگر نام ببرید، اما باید بدانید که همه این بازی ها مرهون Doom هستند. در این بازی کلاسیک محصول سال ۱۹۹۳ و نرم افزار id، یک سفینه بدون نام که ضد نیروهای شیطانی است، کاربر را به نبرد برای نجات زمین دعوت می کند. اگرچه بازی Wolfenstein ۳D که تولید همین نرم افزار است یک سال قبل به بازار آمد اما بازی دوم با آشنا کردن کاربر با قواعد این ژانر و معرفی بازی تک نفره و چند نفره، دنیای این ژانر را به طور کامل تغییر داد.

3- The Legend of Zelda: Ocarina of Time

The Legend of Zelda بازی نوستالژی
The Legend of Zelda بازی نوستالژی

این بازی محصول سال ۱۹۹۸ نینتندو ۶۴ با قهرمان قدرتمندش که لباس سبز به تن می کند و به یک ماجراجویی ادیسه وار وارد می شود، بنا به چند دلیل یکی از بهترین بازی های تاریخ است. غرق شدن گیمر در دنیای سه بعدی بازی آنقدر لذت بخش و حقیقی است که گویی نینتندو با داستان خوبش مفهوم حقیقی دنیای سه بعدی را نشان می دهد نه اینکه صرفا در داستان خود از آن استفاده می کند. معماهای مختلف، طراحی زیبا، مراحل جالب و درگیر کردن کاربر در بازی – که باعث می شود کاربر در صحنه های مختلف آزادی عمل داشته باشد – باعث می شود که طراحی این بازی یکی از بهترین ها باشد.

2- Super Mario ۶۴

Super Mario ۶۴
Super Mario ۶۴

بازی سوپر ماریو با توانایی شکستن آجرها، گرفتن امتیاز و پرش هایش یکی از محبوب ترین بازی های جهان است. اما سوپر ماریوی ۶۴ در سال ۱۹۹۶ طرفداران نینتندو را به دنیای ماریو وارد کرد تا در یک جهان سه بعدی بازی کنند. این بازی با فروش بیش از ۱۱ میلیون نسخه پرفروش ترین بازی نینتندو ۶۴ بود که توانست شیوه طراحی صنعت بازی را برای همیشه تغییر دهد. همانطور که دن هاستر، موسس راک استار و نویسنده Grand Theft Auto V می گوید: “هرکس که بازی سه بعدی بسازد و آن را مرهون ماریو یا زلدا (در نینتندو ۶۴) نداند، دروغ گفته است.”

1-  Tetris

Tetris
Tetris

این بازی با طراحی یک دانشمند علوم رایانه، تولید یک شرکت ژاپنی و استقبال کاربران سراسر جهان، از ظهورش در سال ۱۹۸۴ تا به امروز یک پدیده باقی مانده است. نینتندو در سال ۱۹۸۹ این بازی را در سیستم سرگرمی نینتندو و گیم بوی قرار داد تا راحت تر در دسترس باشد. از آن زمان این بازی در همه جا وجود داشته و اشتیاق ما برای چیدن این بلوک های رنگی را برانگیخته است. این بازی اعتیادزا برای سلامتی هم فوایدی داشته و از ناخن جویدن و اختلال استرسی پس از ضایعه روانی یا اختلال تنش‌زا پیشگیری می کند. طرفداران آن می دانند که کسب امتیاز بالا در این بازی همانند مدیتیشن است. اما اگر همه این موارد را نادیده بگیریم، اگر این بازی یک درس زندگی داشته باشد، آن درس این است: “اگر Tetris تنها یک چیز به من آموخته باشد این است که اگر اشتباهات انباشته شوند، موفقیت ها را از بین می برند.”

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید برای ما بنویسید که از نظر شما جای کدام بازی قدیمی در این فهرست خالی بود.

20 بازی نوستالژی کامپبوتری

مطالب مرتبط:

مورد انتظارترین بازی های سال 2023

برندگان مراسم  The Game Awards 2022

معرفی سری بازی مجموعه GTA ؛ از بدترین تا بهترین

معرفی بهترین بازی های فانتزی

بهترین بازی های اندرویدی

چه علاقمند به بازی های کامپیوتری باشید چه نه، بازی ویدیویی قطعا بخشی از کودکی شما را تشکیل داده است. بازی های قدیمی با ظاهری ساده و ابتدایی که پایه و اساس علاقه بسیاری از ما به بازی های کامپیوتری بوده است. در این مقاله به سراف معرفی 20 بازی نوستالژی کامپیوتری رفته ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

1 دیدگاه در “20 بازی نوستالژی کامپیوتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
وبلاگ
منو