معرفی فیلم و سریال, مقالات

بهترین فیلم های وودی آلن

بهترین فیلم های وودی آلن

قانون نانوشته ای در ارتباط با فیلم های وودی الن وجود دارد. و آن این است که هرگز ناراحت، افسرده یا دلمرده از سینما خارج نمیشوید.

درواقع به ندرت پیش میآید که فیلمی از وودی آلن ببینید که به شما حس سرخوردگی، ناامیدی، ناراحتی یا غم را بدهد. این کارگرادن باهوش سینما، میداند چه کاری انجام دهد تا مخاطبانش همیشه او را دوست داشته باشند. وودی آلن ، فیلم سازی است که زندگی را درک کرده و فهمیده. که زندگی چیزی نیست جز ریسمانی در هم تنیده از اتفاقات و حوادث تصادفی. این فیلمساز برجسته میداند که ممکن است انسان هیچ گواه نتواند پاسخ شاید ها و سوالات مبهم و عمیق خود را پیدا کند. اما میتواند با خرید یک بلیط و لم دادن روی صندلی سینما و مشاهده یک فیلم ، زندگی را کمی راحت تر در نظر بگیرد. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با محبوب ترین آثار این فیلمساز دوست داشتنی 85 ساله بیشتر آشنا کنیم.

معرفی بهترین فیلم های وودی آلن

پول را بردار و فرار کن

پول رو بگیر و فرار کن
پول رو بگیر و فرار کن

داستان فیلم درباره مردی به نام ویرژیل با بازی وودی الن است که کودکی سختی داشته است. او به دنبال وارد شدن به دنیای جرم و جنایت است اما مدام خرابکاری میکند. پول رو بردار و فرار کن، اولین فیلم وودی آلن است که در آن هم بازی کرده است. و هم وظیفه نویسندگی و کارگردانی آن را برعهده داشت. آلن این فیلم را مانند مستند و به شکل ماکینوکنتری ساخت تا بتواند بهتر و بیشتر از شوخی هایش در آن استفاده کند.

موزها

موزها
موزها

این فیلم، داستان زندگی بی هدف جوانی آمریکایی است که بعد از جدایی از دوست دخترش تصمیم میگیرد به کشور کوچکی به آمریکای لاتین برود. اما در آنجا درگیر کودتا میشود و ماجراهای دیگری برایش پیش می آید. وودی آلن برای این فیلم، قصد به تصویر کشیدن شوخی های خودش را داشت. از طرفی همزمان سعی داشت تا جدیت و خشونت جنگ را نشان دهد. به همین دلیل هم از هیچ خونی حتی در صحنه های اعدام در این فیلم استفاده نکرد.

از نظر بسیاری از منتقدان، این فیلم آلن، سکوی پرتاب مناسبی برای او بود تا تبدیل به یکی از بهترین کارگردان هالیوود شود. زیرا معتقد بودند که فیلم دارای پختگی بیشتری نسبت به فیلم اول وودی آلن یعنی پول رو بدار و فرار کن است. از طرفی هم معتقد بودند. که فیلم توانسته در نمایش طنز ها و شوخی ها به خوبی عمل کند. افتتاحیه فیلم هم یکی از مهم ترین قسمت های فیلم و بهترین افتتاحیه های تاریخ است. که از همان ابتدا سر شوخی را با مخاطب باز میکند.

آنی هال

آنی هال
آنی هال

داستان آنی هال درباره مردی به نام آلوی سینگر است. آلوی یک کمدین یهودی و بدبین است. آلوی به تازگی با زنی به نام آنی هال وارد رابطه عاشقانه شده است اما طولی نمیکشد که متوجه میشود رابطه آنها بسیار پیچیده تر است.

یکی از بهترین فیلم های وودی آلن آنی هال است. به ایم معنی که حتنی اگر شیفته آثار وودی آلن هم نباشید. ممکن است یکبار هم شده در زندگیتان این فیلم را دیده باشید. این کمدی درام یکی از بهترین آثار وودی آلن شناخته میشود. آنی هال، در واقع در کارنامه هنری وودی آلن به عنوان یک نقطه عطف بزرگ و عمیق شناخته میشود. نقطه عطفی که موجب شد تا آثار وودی آلن به یک پختگی کامل برسد. از طرفی این فیلم آشنایی او با گوردون ویلیس فیلمبردار معروف دنیای سینما را نیز رقم زد. اکران این فیلم باعث شد تا منتقدان توانایی آلن در به تصویر کشیدن روابط پیچیده دنیای زن و مرد را مورد شتایش قرار دهند.

البته در کنار مفاهیم اصلی فیلم و داستان آن نباید از بازی وودی آلن و دایان کیتون نیز غافل شد. مسیر موفقیت های آنی هال تنها به به اکران آن محدود نشد. این فیلم توانست در آن سال جایزه بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن و بهترین فیلمنامه را از مراسم اسکار از آن خود کند.

منهتن

منهتن
منهتن

داستان فیلم منهتن درباره نویسنده تلویزیونی با زندگی پیچیده است. که با یک دختر نوجوان و کوچک تر از خودش رابطه برقرار کرده است. اما داستان از جایی پیچیده تر میشود. که او عاشق معشوقه صمصمی ترین دوستش میشود. منهتن اولین فیلم بلند وودی آلن با تم سیاه و سفید است. ایده ساخت این فیلم هنگام گوش دادن به یک موزیک از جرج گرش‌ وین به ذهن وودی رسید. زمانی که این ایده را با گوردون ویلیس درمیان گذاشت به او گفت که قصد دارد این فیلم را سیاه و سفید بسازد تا بتواند به خوبی اتمسفر داستان را نشان دهد. از طرفی این کار به خوبی میتواند حس و حال نیویورک را به مخاطبان القا کند.

این فیلم توانست برنده دو اسکار فیلمنامه و بهترین بازگیر نقش مکمل زن را دریافت کند. این فیلم همیشه به خاطر صحنه های اعجاب انگیز و تکنیک های جذاب خارق العاده اسش از نیویرک مورد تحسین قرار میگیرد.

رز ارغوانی قاهره

داستان یکی از بهترین فیلم های وودی آلن درباره یک شخصیت اصلی فیلم است که هر شب به خاطر دختری که به تماشای فیلم می آید. از پرده سینما بیرون میزند و سایر شخصیت ها را بلاتکلیف میگذارد. همین خلاصه عجیب و کنجاو برانگیز نشان میدهد که در ذهن شلوغ و ایده پرداز وودی الن چه میگذرد. ایده های عجیب و ناب در فیلم های وودی آلن کم نیستند اما این یکی از بهترین آنها به شمار می آید. فیلمی که بودن آن در کارنامه درخشان و پرکار وودی آلن نشان میدهد که این کارگردان چه جواهر ناب و پر استعدادی در دنیای هالیوود است. رز ارغوانی قاهره هم مانند سایر آثار وودی آلن تواسنت برنده جوایز بسیاری شود. این فیلم توانست برنده سه جایزه بفتا ، اسکار و انجمن نویسندگان شد.

با اینکه عده ای طرفداران وودی آلن از پایان فیلم رضایت نداشتند و معتقد بودند که فیلم میتوانست پایان بهتری داشته باشد، خود وودی این فیلم را یکی از بهترین و مورد علاقه ترین آثارش در کارنامه خود میداند و معقتد است پایان فیلم یکی از دلایل اصلی ساخت آن به شمار میرود.

هر کاری که حالتان را خوب می کند

داستان درباره مردی پیر و بدبین به همه چیز است که زندگی اش با ورود یک دختر جوان به زندگی اش دچار تحول میشود.

اگر فیلمباز و اهل سینما باشید میدانید که قانونی بین این افراد وجود دارد. هیچ فیلمی را برحسب امتیاز آن قضاوت نکنید. این فیلم دقیقا مثال واضحی برای این حرف است. ابتدا با دیدن نمره آن ممکن است گمان کنید که قرار است با یک فیلم سطح پایین و بد از وودی آلن رو به رو شوید. در حالی که اگر نگاهی به کارنامه پربار این کارگردان بیاندازید متوجه میشوید که این کارگردان فیلم بدی در دوران کاری خود ندارد. در واقع نمره پایین این فیلم تنها به دلیل جو رسانه و زندگی شخصی وودی آلن بود که همزمانی آن با اکران فیلم باعث شد تا آنگونه که باید به این فیلم توجه نشود.

بوریس شاید ناراحت‌ترین آدمی باشد که به عمرتان دیده‌اید. او از هر فرصتی برای خودکشی استفاده می‌کند و هربار به دلایلی عجیب و خنده‌دار زنده می‌ماند. ولی وقتی به پایان داستان می‌رسد و فراز و فرودهای زندگیش را کنار هم می‌گذارد، به نکته‌ای کلیدی می‌رسد که بن‌مایه‌ی آثار وودی آلن است و تمام حرفی است که قصد دارد طی این سال‌ها بزند. اینکه همه می‌دانیم زندگی چیز مزخرف و دردناک و پوچ و غیرقابل تحملی است و آدم‌ها و کارهایشان هیچ‌ رقمه با عقل جور در نمی‌آیند، ولی همه می‌توانیم چیزی یا کسی یا کاری را پیدا کنیم که حالمان را برای لحظاتی خوب کند و به ادامه‌ی نفس کشیدن امیدوار باشیم، مهم نیست این کار، بزرگ و عمیق نباشد و به بزرگترین چالش‌ها و پرسش‌های زندگی بشر پاسخ ندهد، مهم این است که «هرکاری که حالتان را خوب می‌کند» پیدا کنید و سفت به آن بچسبید.

نیمه شب در پاریس

داستان درباره یک نمایشنامه نویس است که به همراه نامزدش به پاریس سفر میکند. او در سفر خود متوجه میشود که هرنیمه شب در پاریس، آن میتوانند به دهه 20 میلادی سفر کنند و به دیدار با مشاهیر ادبی بپردازند. نیمه شب در پاریس در واقع فیلمی است که برای خاطره بازها ساخته شده است. در این فیلم شخصیت اصلی فیلم، رابطه موفقی در زمان فعلی خود ندارد. او به دنبال آن است که بتواند به گذشته سفر کند و رابطه خود را اصلاح کند. او طی یک اتفاق جادویی امکان سفر کردن در زمان را پیدا میکند. این اتفاق حسابی حال و حوایش را خوب مبکند. با ارنست همینگوی و بزرگان ادبیات فرانسه ملاقات میکند و حتی یک رابطه عاشقانه با یکی از آنها رقرار میکند. رابطه ای که هیچگاه نتوانسته بود آن را با نامزدش احساس کند.

وودی آلن زمان نوشتن این فیلم ابتدا اسم آن را انتخاب کرد و برای این اسم یک داستان نوشت. این کار ووی آلن در واقع برخلاف رویکرد همیشگی او در فیلمسازی است.

کارنامه وودی آلن آنچنان پربار و دیدنی است که نمیتوان همه آثار این کارگردان را درون یک مقاله جا داد. با این حال ما تمام تلاش خود را کردیم تا چند نمونه از بهترین فیلم ها و آثار این کارگردان دوست داشتنی 85 ساله را به شما معرفی کنیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید . برای ما بنویسید که کدام یک از فیلم های وودی آلن را بیشتر دوست داشتید.

قانون نانوشته ای در ارتباط با فیلم های وودی الن وجود دارد. و آن این است که هرگز ناراحت، افسرده یا دلمرده از سینما خارج نمیشوید. درواقع به ندرت پیش میآید که فیلمی از وودی آلن ببینید که به شما حس سرخوردگی، ناامیدی، ناراحتی یا غم را بدهد. این کارگرادن باهوش سینما، میداند چه کاری انجام دهد تا مخاطبانش همیشه او را دوست داشته باشند. وودی آلن ، فیلم سازی است که زندگی را درک کرده و فهمیده. که زندگی چیزی نیست جز ریسمانی در هم تنیده از اتفاقات و حوادث تصادفی. این فیلمساز برجسته میداند که ممکن است انسان هیچ گواه نتواند پاسخ شاید ها و سوالات مبهم و عمیق خود را پیدا کند. اما میتواند با خرید یک بلیط و لم دادن روی صندلی سینما و مشاهده یک فیلم ، زندگی را کمی راحت تر در نظر بگیرد. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با محبوب ترین آثار این فیلمساز دوست داشتنی 85 ساله بیشتر آشنا کنیم.

2 دیدگاه در “بهترین فیلم های وودی آلن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
وبلاگ
منو