راهنمای خرید, راهنمای خرید تصفیه آب, مقالات

عمر مفید فیلتر تصفیه آب چقدر است ؟

عمر مفید فیلتر تصفیه آب چقدر است ؟

عمر مفید فیلتر تصفیه آب
هدف اصلی شما از خریداری دستگاه تصفیه آب، بالا‌بردن سطح بهداشت و کیفیت آب آشامیدنیتان است. تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی ، مهمترین انتظاری است که شما از یک دستگاه تصفیه آب دارید. اما آیا می دانید که در صورت عدم تعویض به موقع فیلترهای دستگاه تصفیه آب و توجه به عمر مفید فیلتر های تصفیه آب ، دستگاه دیگر قادر به تولید آب آشامیدنی بهداشتی و سالم نیست؟

تبلیغات

عمر مفید فیلتر تصفیه آب چقدر است ؟

عمر مفید فیلتر تصفیه آب چقدر است ؟

هدف اصلی شما از خریداری دستگاه تصفیه آب، بالا‌بردن سطح بهداشت و کیفیت آب آشامیدنیتان است. تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی ، مهمترین انتظاری است که شما از یک دستگاه تصفیه آب دارید. اما آیا می دانید که در صورت عدم تعویض به موقع فیلترهای دستگاه تصفیه آب و توجه به عمر مفید فیلتر های تصفیه آب ، دستگاه دیگر قادر به تولید آب آشامیدنی بهداشتی و سالم نیست؟

برای خرید فیلتر تصفیه آب ارزان تر از همه جا اینجا کلیک کنید

در تست های آزمایشگاهی ما مشاهده‌کردیم که اکثر فیلترها حتی قبل از رسیدن‌ به تاریخ انقضاء ، توان تصفیه خود را از دست داده‌اند. اگر بعد از انقضاء فیلترها ، آنها را با فیلترهای جدید جایگزین نکنید، علاوه بر اختلال در روند تهیه آب تصفیه‌شده ، اجزای دستگاه و همچنین فیلترها آسیب می‌بینند که هزینه های بیشتری را به شما تحمیل می‌کند و همچنین شما از آب با کیفیت پایین و گاهی آلوده استفاده خواهید نمود.

بنابراین برای حفظ سلامتی آب آشامیدنی و نیز استفاده بهینه از دستگاه ، نسبت به تعویض به موقع فیلترها توجه ویژه نمایید.

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب :

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب به 4 عامل بستگی دارد

1- مقدار مصرف

2- گذشت زمان بعد از اولین استفاده

2- کیفیت آب ورودی

3- کیفیت فیلتر

با فرض استفاده از فیلترهای استاندارد ، مقدار مصرف برای یک خانواده معمولی و آب شهری با سختی بین پونصد تا هفتصد TDS ، زمان مناسب تعویض فیلترهای دستگاه به قرار زیر خواهد بود:

فیلتر مرحله اول الیافی(5 میکرون) 

فیلتر مرحله اول الیافی(5 میکرون) 

که زمان تعویض آن از6 ماه در مکانهای مختلف کشور متغییر است. تغییر رنگ این نوع فیلتر زمان تعویض آن مشخص می‌کند و وقتی کاملا قهوه ای شد ، باید تعویض شود. از عوارض عوض‌نکردن به موقع فیلتر مرحله اول تصفیه آب رسوب‌کردن آلودگی ها داخل شلنگهای تصفیه آب، رسوب‌گرفتن مخزن، گرفتگی فیلر ممبران و همچنین بد‌شدن طعم آب آشامیدنی تصفیه‌شده خواهد بود. از دیگر مضرات تعویض‌نکردن سر وقت فیلتر مرحله اول ، ایجاد مشکلاتی مانند سنگ کلیه، سنگ مثانه، گرفتگی عروق و آسیب های جدی به معده است.

توجه کنید که حتی اگر شما از بهترین برند دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران هم استفاده کنید، فیلترهای دستگاه شما نیاز به تعویض به موقع دارند..

فیلتر مرحله دوم ( کربن فعال ) 

فیلتر مرحله دوم ( کربن فعال ) 

فیلتر شماره دوم دستگاه تصفیه آب خانگی، کربن گرانول، برای شیرین کردن مزه آب و رنگ و بوی آب داخل دستگاه نصب می‌شود و مدت عوض کردن آن همانند فیلتر مرحله اول و مرحله سوم 3 تا 4 ماه می‌باشد. مرحله دوم، کربن اکتیو یا کربن فعال نیز نامیده می‌شود. دانه‌های کربن فعال گیاهی ساخته‌شده از پوسته‌ی نارگیل، تشکیل‌دهنده فیلتر مرحله دوم هستند و این فیلتر به حذف کلر از آب آشامیدنی تصفیه شده شما کمک شایانی خواهد کرد.

تعویض این فیلتر اصول خاص خود و شستشوی اصولی می‌خواهد، که به آن بک واش می‌گوییم و به این جهت شستشو داده می‌شود که فیلتر مرحله چهارم دستگاه تصفیه آب شما صدمه یا ضربه نبیند.

فیلتر مرحله سوم ا

فیلتر مرحله سوم

فیلتر شماره سوم دستگاه تصفیه آب خانگی به دو صورت تولید میشود. نوع اول که در بین دستگاه های چینی و مجموعه فیلتر های تصفیه آب درجه دو بیشتر رایج است از نوع کربن بلاک است. این نوع فلتر به عنوان فیلتر پشتیبان مرحله دوم عمل می کنند. کار اصلی این فیتر ها حذف آلودگی های شیمیایی است که در مرحله دوم به دام نیفتاده اند.

نوع دوم فیلتر مرحله سوم از جنج الیاف ساخته می‌شود. این فیلتر شباهت زیادی به فیلتر مرحله اول دارد. اما نوع آن الیافی 1 میکرون است. به این معنا الیاف فیلتر دارای منافذ یک میکرونی است که تکمیل کننده فیلتر مرحله دوم به حساب می‌آید و ذرات بزرگ‌تر از 1 میکرون را حذف می‌کند.عمر این فیلتر تصفیه آب نیز همانند فیلتر شماره یک و شماره دو، 3 تا 6 ماه می‌باشد و پس از آن نیاز به تعویض دارد. این فیلتر مواد و ذرات درشت باقی مانده از دو فیلتر قبلی را از آب آشامیدنی تصفیه می‌کنند، تا کار پیش تصفیه یا Pre-Filter به خوبی انجام گیرد و فیلتر اصلی دستگاه تصفیه به مشکل بر نخورد.

فیلتر مرحله چهارم (ممبران یا RO )

فیلتر مرحله چهارم (ممبران یا RO )

مهم‌ترین و اصلی‌ترین مرحله دستگاه‌های تصفیه آب خانگی که از سیستم اسمز معکوس Reverse Osmosis System بهره می‌برند، ممبران است. بهترین زمان تعویض فیلتر ممبران Membrane هر دو سال یکبار است البته برای اندازه‌گیری دقیق تر از تی دی اس (TDS Meter) نیز استفاده می شود. البته بسته به سختی آب و منطقه نصب دستگاه تصفیه عمر ممبران بین یک سال تا دو سال و نیم متغیر است. هر گاه طعم آب ورودی به دستگاه با آب خروجی مشابه باشد؛ یعنی وقت عوض کردن فیلتر مرحله چهارم فرا رسیده. در نظر داشته باشید که در صورت تعویض فیلترهای پیش تصفیه ( سه مرحله ی اول ) در تایم مقرر ،عمر مفید ممبران تا بیش از 2 سال نیز می‌رسد.


آشنایی بیشتر با فیلتر ممبران

عملکرد ممبران به این صورت می‌باشد، که آب با فشار زیاد وارد آن می‌شود و تمام املاح آن درون فیلتر به دام می‌افتند. فیلتر ممبران تنها مولکول آب را از خود عبور می‌دهد و در مراحل بعدی املاح مفید را اضافه می‌نماید. ابعاد املاح حذف و تصفیه‌شده توسط ممبران 0,0001 میکرون است.

فیلتر مرحله پنجم (پست کربن )

فیلتر مرحله پنجم (پست کربن )

فیلتر مرحله پنجم با در نظرگرفتن میزان آبی که از دستگاه تصفیه می‌شود، تا 1500 گالن معادل 5680 لیتر عمر می‌کند. معمولا عمر مفید فیلترها در مرحله پنجم تصفیه آب هر یک سال می‌باشد. کربن خطی یا پست کربن، عملکرد دستگاه تصفیه شما را مانند یک آب شیرین کن خانگی تایوانی می‌کند. یعنی بو و طعم آب آشامیدنی شما را شیرین و بهبود می‌دهد که این برای بسیاری از کودکان و بانوان دلنشین است.

فیلتر پست کربن پنجمین فیلتر از تصفیه آب‌های شش مرحله ای یا هفت مرحله ای قلیایی است و عملکرد بسیار منحصر به فردی دارد. کربن داخل این فیلتر از پوسته‌ی نارگیل ساخته‌شده و کاملا گیاهی می‌باشد.

فیلتر مرحله ششم ( مینرال )
فیلتر مرحله ششم ( مینرال )

فیلتر مرحله ششم نیز همانند مرحله پنجم تصفیه آب، یک سال عمر می‌کند . مرحله ششم معمولا فیلتری با پوسته‌ی زرد رنگ‌‌ بوده و مینرال نامیده‌می‌ شود.

عملکرد مینرال این گونه‌است که در این مرحله املاح مفید همچون کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم را که توسط فیلتر ممبران مرحله چهارم تصفیه شده‌بود، به آب آشامیدنی بر می‌گرداند. زمان تعویض فیلتر مینرال همچون پست کربن و آلکالاین قلیایی (فیلتر مرحله هفتم دستگاه های تصفیه آب هفت مرحله ای) هر یک سال  می‌باشد.

توجه نمایید که دیر عوض کردن فیلتر تصفیه آب منجر به کاهش کیفیت آب آشامیدنی تصفیه‌شده و همچنین صدمه دیدن دستگاه تصفیه آب خانگی شما خواهد شد، زیرا رسوبات ناشی از اشباع شدن فیلترهای دستگاه به مراحل بعدی و پمپ دستگاه نفوذ پیدا کرده و عمر مفید قطعات دستگاه شما کاهش پیدا می‌کند.

همچنین فیلتر ممبران دستگاه زیر سینکی اسمز معکوس یک فیلتر بسیار ریزبافت می‌باشد، که در صورت تعویض نکردن به موقع فیلترها صدمه خواهد دید و قادر به کاهش سختی آب و حذف املاح بسیار ریز موجود در آب آشامیدنی همچون نیترات، نیتریت، آرسنیک و آلومینیوم نخواهد بود.

عمر مفید فیلتر تصفیه آب خانگی با توجه به سختی آب و میزان ناخالصی‌های هر منطقه متغیر است ولی به صورت متداول، هر شش مرحله فیلتر تصفیه آب خانگی عمر مشخص و زمان عوض شدن معینی دارند که در زیر به وقت عوض کردن هر یک از شش فیلتر تصفیه آب خانگی می‌پردازیم.توجه نمایید که بهترین دستگاه های تصفیه آب خانگی هم، وقتی که عمر فیلترهای آن گذشته باشد نمی‌تواند به درستی آب آشامیدنی را تصفیه نموده و آب با کیفیت در اختیار شما قرار دهید؛ پس تعویض فیلترهای دستگاه خود را سر موقع انجام دهید.


امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 2]

3 دیدگاه در “عمر مفید فیلتر تصفیه آب چقدر است ؟

  1. محمد محمدی گفت:

    عمر مفید فیلتر تصفیه آب به نوع آب منطقه خیلی ارتباط نزدیکی داره به نظرم

  2. مهمان گفت:

    مقاله عمر مفید فیلتر تصفیه آب چقدر است ؟ رو خیلی جامع نوشته بودید اما ای کاش فیلم هم میذاشتید بهتر می شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسنفدانه