مقالات

دره توبیرون دزفول

دره توبیرون دزفول

دره توبیرون دزفول
دره توبیرون یکی از مکان های جذاب و شگفت انگیز در جنوب غربی ایران است که از مکان های دیدنی دزفول محسوب میشود. این دره در بخش سردشت دزفول و در فاصله 20 کیلومتری دزفول واقع شده است. اگر به طبیعت گردی و سفر به مکان های ناشناخته علاقمند هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید .

تبلیغات

دره توبیرون دزفول

دره توبیرون یکی از مکان های جذاب و شگفت انگیز در جنوب غربی ایران است که از مکان های دیدنی دزفول محسوب میشود. این دره در بخش سردشت دزفول و در فاصله 20 کیلومتری دزفول واقع شده‌است. اگر به طبیعت گردی و سفر به مکان های ناشناخته علاقمند هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید .

دره توبیرون کجاست ؟

دزفول یکی از شهر های استان خوزستان‌است که در شمال شرقی این استان واقع‌شده و از مرکز این استان یعنی اهواز حدود 155 کیلومتر فاصله دارد. به واسطه شرایط آب و هوایی مناسب و زیستکاه های بومی جذابی که در این شهرستان واقع است ، دزفول مکان های دیدنی طبیعی زیادی دارد. یکی از آنها دره بیرون است. دره ای حیرت انگیز که در 20 کیلومتری این شهر و در بخش تنگه سرا واقع شده‌است.

دره ای خوش و آب و هوا با هوایی مطبوع که باورتان نمیشود در دزفول و خوزستان باشید . مکانی با دیواره های بلند و صخره هایی که عمق آنها به 100 متر هم میرسد. چشمه های آب خنک و گوارا و درختان انجیر و انگور که در جای جای این دره جا خوش کرده اند. یکی از عجایب شگفت انگیز این دره، نحوه پیدایش آن است. هزاران سال طول‌کشیده تا این دره افسانه ای تشکیل شود. دیواره های این دره از سنگ های سوبی و کنگلومرا تشکیل‌شده که بر اثر فرسایش آب به وجود آمده‌اند.

در فصل های سرد عمق دره مانند یک مکنده عمل میکند که تمام آب های زیرزمینی را به خود مکشد به همین دلیل است که اگر به آب های نگاه کنید متوجه ماهی های بزرگ و کوچکی میشود که در آن هستند.

دره تو بیرون

توبیرون به چه معناست ؟

معنای واقعی نام دره توبیرون که تو بیرون نوشته میشود را باید در زبان محلی مردم دزفول جستجو کرد. در زبان محلی به هوای گرم تو گفته می‌شود و بیرون به معنای بریدن‌است. درواقع نام اصلی این دره به معنای مکانی که است که گرما را بیرون میکند. همچنین گفته می‌شود که در گذشته از این مکان برای تسکین درد استفاده می شده‌است.

تفریح در دره توبیرون

اکوسیستم و شرایط مکانی دره باعث‌شده تا برای انواع تفریح های هیجانی مانند جیپ و آفرود مناسب‌باشد. همچنین اگر جزو افرادی هستید که علاقمند به آرامش هستید و به دنبال لذت بردن از طبیعت هستید ، پیاده روی در آب های خنک و زلال این دره میتواند تجربه دلپذیری برای شما‌باشد.

چه زمانی برای سفر به دره مناسب است ؟

با وجود اینکه آب و هوای دزفول اغلب آب و هوایی گرم و آزاردهنده است اما اگر قصد رفتن به این دره را دارید اصلا نگران نباشید ، آب و هوای این دره بسیار مطبوع و دلپذیر است حتی دما ممکن است در این مکان تا 25 یا حتی پایین تر هم برسد. بهترین زمان برای رفتن به این دره از اردیبهشت ماه تا اواخر تابستان است.

نمای ورودی دره توبیرون

میتوان شب را در دره ماند ؟

برای گردشگران و طبیعت‌گردان علاقه‌مند به کمپ و چادر زدن ، دره‌توبیرون یکی از بهترین مکان ها برای چادر زدن‌است. طبیعت حیرت انگیز و زیبایی های طبیعی این دره باعث میشود تا شما با برپایی چادر تجربه ای شگفت انگیز در دل شب داشته باشید.

از چه مسیری میتوان به دره سفر کرد ؟

سریع‌ترین راه برای رسیدن به این دره ، رفتن از مسیر دزفول سر دشت به سمت تنگه سرا است. البته از مسیر دزفول شهیون نیز می‌توانید به این دره بروید که یک پیاده روی چهارساعته نیز تا رسیدن‌به مقصد به همراه‌دارد.

اکنون که با دره توبیرون یکی دیگر از مکان های دیدنی شهر دزفول آشنا شدید ، امیدواریم تفریح در این دره زیبا و حیرت انگیز و دوست داشتنی را از یاد نبرید و حمتا به این دره سفر کنید.


نویسنده تیم تحریریه آوانو بخش گردشگری

دره توبیرون دزفول

مطالب مرتبط:

سفری به روستای درک
مکان های تاریخی رشت
نام شناسی شهر دزفول

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسنفدانه