ابوذر امیری، رئیس اداره ابنیه فنی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان، اعلام کرد . که طرح بهسازی و تعمیرات اساسی پل کابلی شوشتر پس از انجام مطالعات تخصصی آغاز شده است. این پروژه با اعتبار ۹۰ میلیارد ریال در حال اجراست و تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی افزود: برای نخستین بار در کشور، کشش کابلها با استفاده از روش طیف ارتعاشی اندازهگیری شده . پس از ثبت و کالیبراسیون دادهها، عملیات کشش استرنها با استفاده از جکهای مخصوص تا رسیدن به وضعیت ایدهآل انجام گردید.
امیری ادامه داد: از جمله اقدامات فنی در این پروژه، ترمیم اجزای آسیبدیده پل مانند پدستالها، اتصالات جوشی، لولههای HDPE و محافظهای AVT است. همچنین، ساخت کالسکههای متحرک برای بازرسی زیر عرشه و بازدید هوایی از پایلونها و کابلها با استفاده از هلیشات در حال انجام است.
وی همچنین طراحی و ساخت جداسازهای لرزهای را از دیگر اقدامات مهم این طرح برشمرد و توضیح داد که عملیات ترمیم و بهسازی اجزای آسیبدیده پل تا سه ماه آینده به پایان خواهد رسید. بررسی و تحلیل استاتیکی و دینامیکی سازه نیز تا پایان سال بهطور مستمر ادامه خواهد یافت. در نهایت، با اتمام این پروژه، ایمنی و پایداری پل بهطور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
طول پل کابلی شوشتر حدود ۶۷۳ متر است . و به صورت فلزی-بتنی ساخته شده . این پل بزرگ، به عنوان اولین پل ترکهای خاورمیانه، از جاده شوشتر – دزفول عبور کرده و از روی رودخانه کارون میگذرد. پس از عبور از پل، مسیر به سمت اهواز و مسجدسلیمان ادامه پیدا میکند.