گردشگری, مقالات

آبشار شوی دزفول

آبشار شوی دزفول

آبشار شوی دزفول

ابشار شوی یا آبشار تله یکی از زیباترین آبشارهای ایران است. این آبشار از مکان های دیدنی دزفول در خوزستان است. آبشار شوی یکی از بزرگترین آبشارهای طبیعی در ایران است. این اثر در سال 1393 به عنوان سی و پنجمین اثر طبیعی ایران به ثبت جهانی رسید. این آشار همجنین اولین اثر طبیعی در خوزستان نیز محسوب میشود. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با آبشار شوی بیشتر آشنا کنیم.

آبشار شوی

آبشار شوی دزفول
آبشار شوی دزفول

اگر از مسیر راه آهن سراسری تهران – جنوب عبور کنید. دره ای بین کوه های چهل و یک و سالن وجود دارد. که اطراف آن را درختان بلوط و بادام در بر گرفته است. آبشار شوی به نیاگارای ایران معروف است. این آبشار در واقع در مرز استان لرستان و خوزستان قرار دارد. و براساس تقسیمات استانی، جز استان خوزستان محسوب میشود. که در شهرستان دزفول قرار گرفته است. این آبشار حدود 450 متر ارتفاع دارد. ارتفاع این ابشار از سرچشمه اصلی خود، حدود 100 متر ارتفاع و 70 متر عرض دارد که به عنوان یکی از بلندترین آبشارهای ایران شناخته میشود. آب این آبشار از کوهی به نام چورویک که به اشتباه چهل و یک خوانده میشود. سرازیر میشود و به صورت پله پله پایین می آید و سرانجام به رود دز میریزد.

در دامنه این آبشار ، غاری وجود دارد که محلی ها میگویند طول آن تا کیلوکترها میرسد. همچنین توصیه میشود که اگر قصد رفتن به آنجا را دارید حتما تجهیزات کوهنوردی را با خود ببرید. اطراف این آبشار را درختان بسیاری همچون مور، زبان گنجشک، بید، انجیر، افرا و … در بر گرفته است.

منطقه ای که آبشار شوی در آن وجود دارد، یکی از مهم ترین زیستگاه های سمندر امپراطور است. همچنین در کنار این آبشار یک آبشار دوم دیگر نیز قرار دارد. این آبشار با آبشار اصلی حدود 40 دقیقه فاصله دارد. که محل مناسبی برای اطراق و آبتنی است.

آبشار شوی در کجا قرار دارد؟

آبشار شوی در قسمت مرزی استان لرستان و خوزستان قرار گرفته است. این آبشار در رشته کوه های زاگرس در نزدیکی کوه سالن و منطقه ای به نام شوی واقع شده است. آبشار شوی از دزفول حدود 1000 کیلوکتر فاصله دارد.

مسیر رفتن به آبشار شوی
مسیر رفتن به آبشار شوی

راه های رفتن به آبشار شوی دزفول

برای رفتن به آبشار شوی میتوانید از دو مسیر ماشینی و قطاری استفاده کنید.

مسیر قطاری

اگر از سمت تهران به آبشار شوی می‌روید، می‌توانید قطار عادی تهران- اهواز را سوار شوید و در ایستگاه تله زنگ پیاده شوید. این ایستگاه سه ساعت بعد از ایستگاه دورود لرستان قرار دارد و یک ایستگاه فرعی است که فقط قطار محلی و قطار عادی در آن توقف می‌کنند. معمولا قطار‌های عادی ساعت ۱:۳۰ بامداد به ایستگاه تله زنگ می‌رسند و می‌توانید شب را در مسجد کنار ایستگاه راه‌آهن سپری کنید.

بهتر است بدانید که این قطار قبل از رسیدن به تله زنگ در ایستگاه‌‌های متعددی چون بیشه، سپیددشت، چم سنگر، کشور، تنگ هفت و تنگ پنج توقف دارد. این مسیر ریلی در فصل بهار و پاییز مناظر بی‌نهایت دل‌انگیزی دارد که شما را پای پنجره میخکوب خواهد کرد. این قطار در کنار رودخانه خروشان سزار پیش می‌رود و از میان تونل‌های طویل و متعدد و ارتفاعات اشترانکوه عبور می‌کند. یک امکان دیگر این است که در شهرستان دورود استان لرستان قطار محلی سوار شوید و به تله زنگ بروید. این قطار ساعت دو بعد از ظهر از دورود به‌ سمت اندیمشک حرکت می‌کند و بعد از چهار ساعت به ایستگاه تله زنگ می‌رسد. جالب است بدانید این قطار در طول مسیر هرجا که مسافر در کنار خط آهن ایستاده باشد، توقف می‌کند. 

مسیر ماشینی

در مسیر دوم با خودرو امکان دسترسی به آبشار شوی وجود دارد. این راه ۱۳۰ کیلومتری از شهر دزفول شروع می‌شود و از سمت منطقه سردشت دزفول و پیر چل به آبشار منتهی می‌شود. برای شروع باید از دزفول به‌سمت منطقه شهیون بروید. در پنج کیلومتری منطقه‌ای به نان پیر یا گوشه، مسیری وجود دارد که تا حوالی آبشار می‌رود. از محل توقف خودرو تا پای آبشار دو ساعت کوهنوردی و پیاده‌روی ساده پیش رو خواهید داشت. از جاده دزفول به روستای پامنار تا پشت آبشار ۳۵ کیلومتر جاده خاکی وجود دارد که با یک ساعت پیاده‌روی به آبشار می‌رسید.

مسیر پیاده روی آبشار شوی

برای رفتن به آبشار شوی آماده یک سفر ماجراجویانه و البته پر خطر باشید؛ چراکه بعد از رسیدن به ایستگاه تله زنگ برای رفتن به پای آبشار شوی پیاده‌روی طولانی و سختی در حدود ۵-۴ ساعت پیش‌رو خواهید داشت. از آنجا که این منطقه گرم است، توصیه می‌شود برنامه پیاده‌روی را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که یکی دو ساعت قبل از طلوع خورشید به‌سمت آبشار حرکت کنید. توجه داشته باشید که در طی مسیر از از داخل تونل عبور نکنید؛ چراکه هر لحظه خطر رسیدن قطار وجود دارد. هنگام عبور از روی پل معروف تله زنگ نیز مراقب عبور قطار و بخش معلق پل باشید.

بهترین زمان بازدید از آبشار شوی

آبشار شوی دزفول
آبشار شوی دزفول

با توجه به شرایط جوی و مسیرهای عبوری، بهترین زمان برای رفتن به این آبشار، اواخر اسفند تا اواسط بهار یعنی تا اواسط اردیبهشت است. در فصل تابستان، مسیر پیاده روی، بسیار گرم بوده و از طرفی نیش حشرات میتواند گزنده باشد.

نکات مهم قبل از رفتن به آبشار شوی دزفول

آبشار شوی دزفول
آبشار شوی دزفول

در سفر به آبشار شوی داروهای ضروری و کمک‌های اولیه را به‌همراه داشته باشید.

هوا در فصل بهار کاملا غیرقابل پیش‌بینی است. ممکن است بارندگی تند و سیل‌آسا شما را غافلگیر کند. توصیه می‌شود نکات ایمنی را در نظر بگیرید و برای محافظت از خودتان کاور ضدآب سبک و کم حجم یا پانچو همراه داشته باشید.

کلاه و کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید. اقامت طولانی در کوهستان (بیش از چند ساعت) باعث آفتاب سوختگی خواهد شد.

آبشار شوی فاقد هرگونه امکانات رفاهی مانند رستوران، فروشگاه و سرویس بهداشتی است پس خوراکی‌ لازم به‌همراه داشته باشید.

آب آبشار شوی از دل کوه بیرون می‌آید و فاقد آلودگی میکروبی یا شیمیایی است. امکان اینکه برای چند روز با خودتان آب بیاورید به‌دلیل سنگینی بار وجود ندارد. اگر به شرب آب کاملا بهداشتی اعتقاد دارید، می‌توانید آب را بجوشانید یا از قرص‌های کلر استفاده کنید.

از هنگامی که ایستگاه تله زنگ را ترک می‌کنید، جایی برای شارژ باطری دوربین عکاسی یا فیلمبرداری وجود ندارد. قبلا پیش‌بینی‌های لازم را تدارک ببینید.

در آبشار شوی تلفن همراه آنتن نمی‌دهد. سیستم تلفن ماهواره‌ای در روستای شوی موجود است، اما معمولا کار نمی‌کند. بنابراین بعد از خروج از ایستگاه قطار تله زنگ روی ارتباط تلفنی حساب نکنید.

اگر قصد اقامت شبانه دارید بهتر است بدانید که فضای مناسب، وسیع، بدون شیب، مسطح و سایه برای اطراق کردن کم پیدا می‌شود. احتمال وجود جانوران وحشی را نیز در نظر داشته باشید و بهتر است بدانید بقایای خون، خوراکی‌های پخته شده یا سرخ‌کردنی که در اطراف چادر پخش شده باشند، حیوانات را بیشتر به‌سمت شما هدایت خواهند کرد.

ابشار شوی یا آبشار تله یکی از زیباترین آبشارهای ایران است. این آبشار از مکان های دیدنی دزفول در خوزستان است. آبشار شوی یکی از بزرگترین آبشارهای طبیعی در ایران است. این اثر در سال 1393 به عنوان سی و پنجمین اثر طبیعی ایران به ثبت جهانی رسید. این آشار همجنین اولین اثر طبیعی در خوزستان نیز محسوب میشود. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با آبشار شوی بیشتر آشنا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
وبلاگ
منو