معرفی فیلم و سریال, مقالات

آشنایی با خوشمزه ترین غذاهای کردستان

آشنایی با خوشمزه ترین غذاهای کردستان

غذاهای کردستان
. تا به حال بارها از جاذبه های این استان تماشایی حرف زدیم؛ از چشمه ها، رودخانه ها، دریاچه ها، غارها و آبشارهایش گفتیم تا جاذبه های طبیعی و خدادادی این استان را بهتر بشناسید. اما شاید کمتر درباره غذاهای این استان تاریخی حرف زده باشیم. غذاهایی خاص با طعمی ناب که از مواد غذایی طبیعی این استان کوهستانی درست می شوند و عطر دیگری دارند. این غذاها همه با مواد اولیه تازه و سبزیجات گیاهی تهیه می شوند و بدون هیچ افزودنی ای بسیار مقوی اند. می خواهیم تعدادی از غذاهای کردستان را معرفی کنیم غذاهایی که می توانید در سفر به این استان با رفتن به یک رستوران محلی آن ها را امتحان کنید و با این طعم های متفاوت، سفرتان را خاطره انگیز تر کنید.

تبلیغات

آشنایی با خوشمزه ترین غذاهای کردستان

کردستان از استان های زیبای غربی ایران است. که در دامنه ها و دشت های رشته کوه های زاگس قرار دارد. رشته کوه ها و دامنه ها این استان را به یکی از تماشایی ترین مکان های ایران تبدیل کرده. و جاذبه های زیبایی را به آن بخشیده است. تا به حال بارها از جاذبه های این استان تماشایی حرف زدیم؛ از چشمه ها، رودخانه ها، دریاچه ها، غارها و آبشارهایش گفتیم تا جاذبه های طبیعی و خدادادی این استان را بهتر بشناسید. اما شاید کمتر درباره غذاهای این استان تاریخی حرف زده باشیم. غذاهایی خاص با طعمی ناب که از مواد غذایی طبیعی این استان کوهستانی درست می شوند و عطر دیگری دارند. این غذاها همه با مواد اولیه تازه و سبزیجات گیاهی تهیه می شوند و بدون هیچ افزودنی ای بسیار مقوی اند. می خواهیم تعدادی از غذاهای کردستان را معرفی کنیم غذاهایی که می توانید در سفر به این استان با رفتن به یک رستوران محلی آن ها را امتحان کنید و با این طعم های متفاوت، سفرتان را خاطره انگیز تر کنید.

شلکینه

شلکینه
شلکینه

شلکینه از آن نان های محلی است که خیلی ها در سفر به دنبالش هستند تا آن را به عنوان سوغاتی بخزند و برای دوستان و آشناهاشون ببرند. این نان خوشمزه را معمولا به تعداد زیاد و بر روی وسیله ای به اسم ساج درست می کنند. ساج ظاهری شبیه ماهی تابه برعکس دارد. و بر روی گاز گذاشته می شود. تا نان ها بر رویش پخته شوند. برای تهیه این نان از موادی مثل آرد، شیر، زرده تخم مرغ، روغن محلی، شیره خرما یا انگور و زعفران دم کرده استفاده می شود. این نازک بعد از پخته شدن به رنگ طلایی درمی آید. و بیشتر خانواده های کردستانی در هنگام مهمانی ها آن را درست می کنند.

نان برساق

نان برساق
نان برساق

برساق نام یکی از نان های محلی و سنتی کردستان است که البته در استان های کرمانشاه، لرستان و ایلام هم مصرف می شود. برای تهیه این نان خوشمزه آرد، شیر و بیکینگ پودر را با هم ترکیب می کنند تا خمیری یکدست و روان به وجود بیاید. بعد آن را چندین ساعت در محیطی گرم و خشک قرار می دهند تا خمیر ور بیاید. سپس به اندازه دلخواه از خمیر بر می دارند، آن را به شکل نان های گرد کوچکی در می آورند و در روغن سرخ می کنند. نان برساق به ویژه در ماه رمضان و به عنوان افطار تهیه می شود و بسیار خوشمزه است.

کلانه

کلانه
کلانه

کلانه شبیه پیتزاست پس اگر اهل فست فود باشید حتما از این غذا خوشتان می آید! برای تهیه این نان خوشمزه اول باید خمیر نرم و یکدستی درست و خمیر را نازک پهن کنید. حالا نیمی از خمیر را با سبزیجاتی مثل پیازچه خرد شده پر کنید. و روی دیگر خمیر را بر روی قسمت دیگر برگردانید. این خمیر هم برای پختن بر روی ساج گذاشته می شود.

خورش ریواس

خورش ریواس
خورش ریواس

کوهستانی بودن کردستان باعث شده. که سبزی ها و گیاهان خوراکی ترو تازه زیادی داشته باشد. سبزی هایی که مردم به دل کوهستان می زنند. آن ها را می چینند و در غذاها استفاده می کنند. یکی از این گیاهان خوشمزه و پرطرفدار ریواس است که خورشت آن از غذاهای محبوب این استان است. برای درست کردن این غذا اول پوست ریواس خام را جدا می کنند و آن را همراه گوشت و پیاز می پزند. برای آن که طعم آن را خوشمزه کنند از طعم دهنده هایی مثل نمک، فلفل، نعناع و جعفری هم استفاده می کنند. این غذا مخصوصا باب سلیقه کسانی است که غذاهای ترش دوست دارند.

قایرمه

قایرمه
قایرمه

قایرمه در واقع کنگر سوخاری است و با نگاه کردن به آن در ابتدا شاید باور نکنید که این یکی از غذاهای محلی کردستان باشد چون شباهت زیادی به پیش غذاهای خارجی دارد! این غذا با کنگر درست می شود اما چون کنگر از آن گیاهان نایابی است که بیشتر در ماه فروردین پیدا می شود برای همین در ماه های دیگر سال برای درست کردن این غذا از کرفس استفاده می شود. البته این غذا به همراه کته و نان خورده می شود. تا به یک وعده غذایی کامل تبدیل شود. برای درست کردن قایرمه بعد از پوست کردن و خرد کردن کنگرها (و یا کرفس ها) آن ها را در سسی که غلظتی مثل ماست دارد غوطه ور و سپس سرخ می کنند. سس این غذا با تخم مرغ، آب، زعفران دم کرده، کره و آرد درست می شود.

دلمه برگ مو

دلمه برگ مو
دلمه برگ مو

هر چند دلمه در بیشتر شهرهای ایران درست می شود اما در کردستان دلمه هایی بسیار بزرگ و خوشمزه درست می شود که پیشنهاد می کنیم اگر گذرتان به این استان افتاد حتما دلمه های آن را امتحان کنید.

کردستان یکی از زیباترین استان های ایران است که هرساله به دلیل دارا بودن مناطق و جاذبه های گردشگری طبیعی و بسیار زیبا، خواستگاه مسافران بسیاری است. در این مقاله چند نمونه از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای کردستان را به شما معرفی کردیم. امیدواریم از مطاله این مقاله لذت برده باشید.

آشنایی با خوشمزه ترین غذاهای کردستان

مطالب مرتبط:
لذیذترین سالادها
لذیذترین شیرینی های ایرانی
آشنایی با سفره های رنگی مردم بلوچ
لذیذ ترین غذاهای شمالی
با ۷ تا از خوشمزه ترین ترشی های ایرانی آشنا شوید!

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

1 دیدگاه در “آشنایی با خوشمزه ترین غذاهای کردستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسنفدانه