بازی, مقالات

بهترین کنسول های بازی سال 2023

بهترین کنسول های بازی

بهترین کنسول های بازی سال 2023

یکی از کارهای مورد علاقه برای افرادی که با کامپیوتر سروکار دارند، بازی کردن با آن است. از طرفی پیشرفت های چشمگیر تکنولوژی در سال های اخیر باعث شده تا انتظارات مخاطبین آن بالاتر برود. عرصه بازی های ویدئویی باکیفیت نیز از این قضیه مستثنی نیست و حتما برای شما هم سوال پیش آمده که در بین تمام کنسول های موجود در بازار، کدامیک بهترین و مناسب ترین انتخاب برای شماست؟ در میان دریایی از اطلاعات ضد و نقیضی که افراد در جوامع آنلاین راجع به کنسول ها می دهند، باید کدام گزینه را انتخاب کنید؟ ما در این مقاله، بهترین کنسول های بازی را مورد بررسی و نقد قرار میدهیم تا بتوانید بهترین انتخاب را از میان آنها داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید.

پلی استیشن 5

پلی استیشن 5
پلی استیشن 5

فهرست معرفی بهترین کنسول های بازی را با یکی از پرطرفدارترین آنها شروع میکنیم. پلی استیشن 5 در سال 2020 به بازار عرضه شد و به سرعت دو مدل استناندارد ادیشن و دیجیتال ادیشن آن فروش رفت. تقاضا برای خرید محصول جدید سونی به همراه ویژگی های شگفت انگیز بسیاری باعث شد تا این کنسول همچنان هم یکی از پرطرفدارترین کنسول های بازی در دنیا باشد.

پلی استین 5 زمان عرضه با بروزرسانی های بسیاری همراه بود. یکی از بهترین این بروزرسانی ها، تغییراتی بود که در هارد درایو آن رخ داد. در سری جدید پلی استیشن، هارد درایو سنتی آن با مدل جدید جایگزین شد که باعث شده بود که بازی در حالت پرواز نیز بارگیری کند. درواقع درایو پلی استیشن 5 میتواند در کمتر از 45 ثانیه به صورت کامل روشن شود. با وجود قابلیت هایی مانند رهگیری نور، سازگاری رو به عقب با بازی های PS4، کنترلر فوق العاده ای که ویژگی های منحصر به فرد خودش را دارد؛ پلی استیشن 5 قطعا در میان گزینه های شما قرار می گیرد. تنها نقصی که به این کنسول وارد می شود راجع به حافظه اس اس دی آن است که با وجود اینکه روی جعبه ظرفیت آن را ۸۲۵ گیگابایت اعلام کرده اند، فقط 667 گیگابایت حافظه دارد. با این میزان و بدون استفاده از هارد اکسترنال نمی توانید بیش از 10 بازی را روی کنسول خود داشته باشید.

با عناوین انحصاری پرطرفداری مانند گاد آو وار رگناروک، اسپایدرمن مارول و گادفال، کاربران این کنسول واقعا خوشبخت هستند. با قابلیت پشتیبانی از بازی های PS4 و PSVR و همینطور بازی های رایگانی که ماهانه در اختیار مشترکین پلی استیشن پلاس قرار می گیرند، می توان گفت که در حال حاضر پلی استیشن 5 بهترین کتابخانه بازی را دارد.

پلی استیشن 4 اسلیم

پلی استیشن 4 اسلیم
پلی استیشن 4 اسلیم

کنسول دوم لیست، باز هم متعلق به یکی دیگر از محصولات شکر سونی است. پلی استیشن 4 به لطف طراحی شیک و سخت افزاری بالایی که دارد، یکی از محبوب ترین های کنسول نسل 8 به حساب می آید.

این کنسول نسل هشتمی از دیسک بلوری پشتیبانی می کند و با کیفیت تصویری Full HD انواع بازی های ویدئویی را به اجرا در می آورد. پردازنده گرافیکی پلی استیشن ۴ یکی از قدرتمندترین GPU های گیمینگ محسوب می شود که توسط کمپانی AMD ساخته شده است و با داشتن فرکانس اجرایی ۱٫۸۴ فلاپس در بالاترین سطح کیفی، امکان اجرای بسیاری از بازی های ویدئویی را برایتان فراهم می کند. در کنار آن حافظه RAM آن نیز از نوع فوق پیشرفته GDDR5 و با ظرفیت ۸ گیگابایت است که با پردازنده، تعامل سریع و مناسبی دارد.

اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که PS4  اسلیم به دلیل سال تولید و به دنبال آن سخت افزار قدیمی تری که دارد، از رزولوشن 4K پشتیبانی نمی کند. همینطور با توجه به توقف تولید تمام مدل های پلی استیشن 4، مدت زمانی که سونی به پشتیبانی خود از این نسخه ادامه می دهد، مشخص نیست. حتی اگر سونی هم به این کار ادامه دهد؛ با روندی که بازی های امروزی در حال طی کردن آن هستند؛ یاید دید که آیا این کنسول توانایی ارائه ای با کیفیت را دارد یا خیر؟!

اگر تا به حال کنسول پلی استیشن نداشته اید و به دنبال تجربه بازی های این سری کنسول ها هستید، PS4 می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد؛ هرچند که بسیاری از آن ها حالا دیگر در سیستم های دیگر هم قابل دسترسی هستند. در خیلی از بازی ها با یک PS4 می توانید از کراس پلی با بازیکنان پلی استیشن 5 لذت ببرید. اما به یاد داشته باشید که شما بیشتر به عناوین قدیمی دسترسی خواهید داشت، چرا که در سال های آینده خیلی از عناوین بر روی این کنسول منتشر نخواهد شد.

ایکس باکس سری X

ایکس باکس سری X
ایکس باکس سری X

هر زمان که یک جهش بزرگ در سخت افزار کنسول صورت می‌گیرد، آن را نسل جدید می‌نامیم چرا که نوید بخش بازی‌های جدید و چیزهایی است که پیش از آن هرگز ندیده ایم. بی شک کنسول Xbox Series X تمام این موارد را به موقع ارائه کرد. این کنسول برای آغاز دوره جدید و تجربه از بازی های پر زرق و برق و با گرافیکی بالا طراحی شده و با توجه به قدرتی که از خود نشان داده قطعا یکی از بهترین کنسول های موجود در بازار است.

زمان بارگیری در ایکس باکس سری X در مقایسه با آنچه که در کنسول‌های کنونی دیده می شود، فوق العاده بالا است. این کنسول از CPU بسیار پیشرفته‌ای بهره برده که همزمان با SSD کار می‌کند تا بتواند بازی‌ها را بسیار سریع‌تر از ایکس باکس وان X بارگیری نماید. بازی‌هایی مانند Sea of Thieves و Destiny 2 در این کنسول در کمتر از نیم دقیقه بارگیری می‌شوند.

با اینکه Xbox Series X مجهز به فضای ذخیره سازی ۱ ترابایت است، اما شما فقط می‌توانید از ۸۰۲ گیگابایت آن استفاده کنید. اما در مقابل، بهبود زمان بارگذاری CPU و عملکرد چشمگیر GPU به همراه جهش بزرگ ۱۲ ترافلاپی آن، باعث شده تا بسیاری از افت فریم‌هایی که در بازی‌های کنسول های قبلی شاهدشان بودیم، از بین بروند.

این کنسول با قیمت ۴۹۹ دلاری اش، برای افرادی که می خواهند وضوح تصویری بالایی را تجربه کنند و همینطور افرادی که کاربر PC بوده یا هستند، انتخاب مناسبی است.

ایکس باکس سری S

ایکس باکس سری S
ایکس باکس سری S

کنسول ایکس باکس سری اس مایکروسافت ارزان‌ترین کنسول نسل نهم است که با قیمت بسیار مقرون به صرفه ۳۰۰ دلار عرضه شده است. این قیمت مناسب باعث شده بیشتر افراد به فکر خرید ایکس باکس سری اس باشند. شاید در نگاه اول قیمت پایین آن باعث شود فکر کنید که توانایی برآورده کردن انتظارات شما از یک ” کنسول خوب ” را ندارد؛ اما باید بدانید که اینطور نیست.

کنسول های سری S دارای همان هسته پردازنده Zen 2 موجود در سری X هستند که با کسر ۲۰۰ مگاهرتز برای شما کار می‌کنند. به گفته مایکروسافت این موضوع به خاطر ایجاد تمایز بین دو محصول ایجاد شده است. پردازنده گرافیکی آن نیز کمی کوچکتر، اما هم رده سری X است.

نسبت به ایکس باکس سری ایکس حافظه اختصاص یافته به آن از ۱۶ گیگابایت به ۱۰ گیگابایت کاهش یافته که ۸ گیگ آن برای بازی ها است (در مقابل، حافظه سری X برابر با ۱۳.۵ گیگابایت است). پهنای باند حافظه نیز به طور چشمگیری کاهش می‌یابد که ۵۶۰ گیگ بر ثانیه سری X به ۲۲۴ گیگ برثانیه در سری S می‌رسد.

دومین مسئله مهمی که وجود دارد، ماهیت تمام دیجیتالی بودن محصول است که به شدت محلی که می‌توانید از آن بازی های خود را بخرید، محدود می کند. البته با وجود پیشنهادات Xbox Game Pass این موضوع تا حدودی جبران خواهد شد.

طراحی این کنسول بحث برانگیز از بسیاری جهات ایده خوبی است و شاید کنسولی مناسب در زمانی مناسب باشد. اگر شما یک گیمر هاردکور نیستید و به دنبال یک ماشین Game Pass هستید، این کنسول یک پیشنهاد بسیار مناسب برای شما است. اما برای گیمرهای سنتی تری که شاید کمتر درگیر سرویس اشتراک گذاری بازی باشند، Xbox Series S از جذابیت کمتری برخوردار است. اگر می‌خواهید مجموعه ای بزرگ از بازی‌ها را داشته باشید به طوری که هر لحظه برای اجرای فوری در دسترس باشند، باید فضای ذخیره سازی اضافه خریداری نمایید.

نیتندو سوئئیچ OLED

نینتندو سوییچ OLED
نینتندو سوییچ OLED

نینتندو سوییچ OLED یک به روزسانی میان نسلی از کنسول اصلی خود است که علاوه بر صفحه نمایشی بزرگتر و بهتر، یک سری قابلیت های جدید هم دارد. همین تغییرات کوچک ایجاد شده برای ساخت این کنسول باعث اختلاف قیمت آن با هم خانواده های خودش شده است. سوییچ اولِد برای افرادی که تصمیم گرفته اند برای اولین بار صاحب کنسول بازی سوییچ شوند، گزینه عالی ای است.

قابل‌ توجه‌ترین پیشرفت نینتندو سوییچ OLED، صفحه‌ نمایش 7 اینچی آن است. این صفحه‌ نمایش نه‌ تنها بسیار بزرگ‌تر از صفحه‌ نمایش‌های ۶.۲ اینچ مدل های قبلی است، بلکه نمایشگرهای OLED به‌ طور کلی بهتر از LCD هستند.

عمر باتری نسخه اصلی نینتندو سوییچ OLED، حدود ۴.۵ تا ۹ ساعت و مدت‌ زمان شارژ آن حدود ۳ ساعت است. این کنسول از پردازنده Tegra سفارشی NVIDIA استفاده می‌کند و هنگام استفاده به صورت داک (منظور اتصال به مانیتور تلویزیون یا رایانه است) وضوح تصویر را تا ۱۰۸۰ به حداکثر رسانده و در حالت دستی وضوح تصویر ۷۲۰p ای دارد.

همانطور که صنعت بازی‌های ویدیویی به سوی آینده عمدتاً دیجیتالی در حرکت است، بسیاری از بازیکنان سوییچ هم ترجیح می‌دهند به جای خرید بازی، آن‌ها را بارگیری کنند. قطعاً برای هریک از این موارد نکات مثبت و منفی وجود دارد، اما بزرگ‌ترین مانع برای خریداران دیجیتالی، حافظه است. حافظه سوییچ OLED با ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی، دو برابر شده است.

یکی از بهترین ویژگی‌های سیستم پورت LAN داخلی آن است، که به شما اجازه می‌دهد به جای وای‌ فای از طریق کابل اترنت به اینترنت متصل شوید. صرف‌ نظر از ویژگی‌های آنلاینی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، این مورد منجر به اتصال پایدارتر می‌شود. برای مثال، زمانی که بازی رقابتی مانند Super Smash Bros. Ultimate را از طریق اینترنت بازی می‌کنید، احتمالاً هنگام اتصال با یک سیم، مشکلات کمتری نسبت به اتصال بی‌سیم داشته باشید.

افرادی که می خواهند صفحه نمایش بزرگ تر را در حالت دستی داشته باشند و یا کسانی که عادت به بازی کردن در حالت داک دارند، با خرید نینتندو سوییچ اولد انتظارات خود را برآورده می کنند.

نیتندو سوئییچ LITE

نینتندو سوییچ Lite
نینتندو سوییچ Lite

کمپانی نینتندو یکی از بهترین سازندگان کنسول‌ های بازی در دنیا است، که بعد از عرضه کنسول نینتندو سوییچ در سال ۲۰۱۷، نسخه جدید این کنسول، با نام نینتندو سوییچ لایت را، در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه کرد.

برعکس کنسول نینتندو سوییچ OLED، که با داک همراه است و از حالت دستی پشتیبانی می‌کند، سوییچ Lite از جوی کان جدا شونده پشتیبانی نکرده و در عوض با یک قطعه کامل همراه است. این کنسول نسبت به دیگر اعضای خانواده اش از فرم کوچک و سبک تری برخوردار است و با در نظر گرفتن قابلیت حمل راحت تر ساخته و طراحی شده است.

سوییچ لایت، نسبت به مدل‌های دیگر عمر باتری کوتاه‌تری دارد، اما از آنجایی که تمرکز اصلی بر قابلیت حمل بوده، این مورد یک کوتاهی و نقص به شمار می‌رود. درست مانند نسخه اصلی، Switch Lite نیز با حافظه ۳۲ گیگابایتی همراه است و می‌توان این حافظه را با کارت‌های میکرو اس دی افزایش داد. نقص دیگر Switch Lite عدم توانایی آن در پشتیبانی از صدای HD است، که لزوماً مشکل زیادی را ایجاد نمی‌کند.

این کنسول شما را در هنگام انتخاب و دسترسی به بازی ها تا حد زیادی محدود می کند؛ برای مثال بازی Super Mario Party به صدای HD نیاز دارد، که در مدل Lite از این قابلیت پشتیبانی نمی‌شود. همچنین بازی‌های خاصی وجود دارند که روی Switch Lite کار می‌کنند، اما به خاطر وجود نمایشگر کوچک کاربرد زیادی ندارند؛ مانند Just Dance 2020 که یک بازی تمرینی می باشد و برای به وجود آمدن فضای کافی و امکان جابجایی بیشتر بهتر است در صفحه‌ نمایش‌های بزرگ اجرا شوند.

اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که تصمیم دارید به صورت دستی از کنسول خود استفاده کنید، خرید نینتندو سوییچ لایت با هزینه مناسب و مقرون به صرفه تر می تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم برخی از بهترین کنسول های بازی را به صورت متخصر به شما معرفی کنیم. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. حتما برای ما بنویسید که به نظر شما کدام مدل کنسول، بهترین کنسول بازی است؟.

بهترین کنسول های بازی در سال 2023

مطالب مرتبط:
شایعه: احتمال کنسل شدن مراسم E3 2023
الدن رینگ برنده بهترین بازی سال شد
نقد و بررسی بازی Resident Evil 4 Remake
The Last of Us Part 3 در دست ساخت قرار دارد (شایعه)
افزایش فروش ۹۸ درصدی پلی استیشن ۵ در بریتانیا در ماه ژانویه

یکی از کارهای مورد علاقه برای افرادی که با کامپیوتر سروکار دارند، بازی کردن با آن است. از طرفی پیشرفت های چشمگیر تکنولوژی در سال های اخیر باعث شده تا انتظارات مخاطبین آن بالاتر برود. عرصه بازی های ویدئویی باکیفیت نیز از این قضیه مستثنی نیست و حتما برای شما هم سوال پیش آمده که در بین تمام کنسول های موجود در بازار، کدامیک بهترین و مناسب ترین انتخاب برای شماست؟ در میان دریایی از اطلاعات ضد و نقیضی که افراد در جوامع آنلاین راجع به کنسول ها می دهند، باید کدام گزینه را انتخاب کنید؟ ما در این مقاله، بهترین کنسول های بازی را مورد بررسی و نقد قرار میدهیم تا بتوانید بهترین انتخاب را از میان آنها داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید.

2 دیدگاه در “بهترین کنسول های بازی سال 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
وبلاگ
منو