مد و استایل, مقالات

ترنچ کت ایده ای جذاب برای استایل های خاص

ترنچ کت

ترنچ کت ایده ای جذاب برای استایل های خاص

ترنچ کت (Trench coat) یا بارانی نوعی کت است که بلندی آن تا مچ پا ادامه دارد یا در مدل‌های کوتاه تا بالای زانو طراحی و عرضه می‌شود. این کت‌ها اغلب از جنس پارچه‌های ضدآب دوخته می‌شوند و معمولاً هم دارای یک لایه آستری هستند. البته در برخی مدل‌ها این آستری را می‌توان جدا کرد و آستین‌های کت نیز عموماً رگلان است یعنی گشاد و راحت است و تا یقه ادامه دارد. در ادامه به طور کامل در مورد ترنچ‌کت برایتان توضیح داده‌ایم.

ترنچ کت چیست؟

ترنچ کت که معمولاً از جنس پارچه‌های ضدآب مانند گاباردین، چرم، پشم، پوپلین، پنبه و کتان ضدآب دوخته می‌شوند، در اصل یک لباس برای افسران ارتش بوده. یعنی در واقع روند طراحی و تولید آن به قبل از جنگ جهانی اول برمی‌گردد اما چون در طول جنگ زیاد مورداستفاده قرار می‌گرفت به نام «ترنچ کت» مشهور شد. واژه‌ی انگلیسی Trench به معنای «سنگر» است.

کت ترنچ به طور معمول ۱۰ دکمه در بخش جلوی خود دارد، دو سینه بودن، یقه‌برگردان‌های بزرگ و کمربند نیز از دیگر مشخصات آن به شمار می‌آیند. روی آستین‌های این بارانی‌ها هم بندهایی کار شده که با سگگ بسته می‌شود. رنگ اصلی و همیشگی ترنچ‌کت، خاکی است اما امروزه در رنگ‌های بسیار متنوعی عرضه می‌شود. این بارانی‌ها اوایل فقط توسط آقایان پوشیده می‌شد و زنان، تازه بعد از جنگ جهانی دوم بود که به پوشیدن این مدل کت روی آوردند. مخصوصاً بعد از محبوبیت ترنچ‌کت میان ستاره‌های هالیوودی مثل مرلین مونرو، بریجیت باردوت و آدری هپبورن، دیگر زنان نیز به استفاده از این بارانی‌ها علاقه‌مند شدند. از همان زمان تاکنون این مدل بارانی میان زنان و مردان محبوبیت دارد و هیچ زمانی در طول تاریخ از مد نیفتاده است. برندهای مانند بربری و Aquascutum همیشه در صدر محبوب‌ترین برندها در تولید انواع ترنچ کت قرار دارند.

شاید بتوان گفت اصلی‌ترین دلیل محبوبیت صدساله‌ی این مدل بارانی این است که در عین زیبایی، کاربردی هم هست. یعنی برخلاف برخی از لباس‌ها صرفاً جنبه‌ی ظاهری ندارد و پارچه‌های ضدآب و تن‌پوش آزاد این بارانی آن را به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای فصل‌های بارانی تبدیل می‌کند.

با اینکه شکل اولیه و کلاسیک ترنچ‌کت هنوز هم حفظ شده، اما در کنار آن مدل‌های مدرن و جدیدی هم از این کت‌ها طراحی و عرضه می‌شود. به طور مثال، در حال حاضر برخی از کت‌های ترنچ به صورت تک سینه از جنس ابریشم و حتی در مواردی با پارچه‌های طرح‌دار دوخته و عرضه می‌شود.

تاریخچه ترنچ کت
تاریخچه ترنچ کت

جنس ترنچ کت و بارانی چیست؟

بارانی‌هایی که امروزه در بازار عرضه می‌شوند، رنگ‌ها و جنس‌های بسیار متنوعی دارند. اما در بالا هم گفتیم که جنس ترنچ‌کت کلاسیک از پارچه‌های ضدآب مثل گاباردین، چرم، پشم، پوپلین، پنبه و کتان ضدآب است و فقط رنگ خاکی و کرم دارد. اما در حال حاضر شما می‌توانید بارانی صورتی از جنس ابریشم هم در بازار پیدا کنید. البته اگر می خواهید بدنتان خیلی گرم بماند بهتر است از بارانی‌هایی از جنس پشم و چرم که آستردوزی شده هستند استفاده کنید.

به طور کلی جنس ترنچ کت و بارانی به شرح زیر است:

ترنچ‌کت گاباردین

گاباردین پارچه‌ای نسبتاً ضخیم و محکم است که برای فصل‌های پاییز و زمستان بسیار گزینه‌ی مناسبی به شمار می‌آید. این پارچه علاوه بر استحکام، داری جنسی سبک و لطیف هم هست و به همین خاطر برای طراحی و تولید انواع بارانی‌ها از آن استفاده می‌شود.

ترنچ‌کت پشمی

با اینکه پارچه‌های پشمی گرمای بیشتری نسبت به دیگر پارچه‌ها دارند اما معمولاً خیلی گزینه‌ی مناسبی برای ترنچ‌کت‌ها محسوب نمی‌شوند. چون دلیل اصلی محبوبیت بارانی، خاطر سبک و ضدآب بودن آن است. این در حالی است که بارانی‌های پشمی فاقد این دو ویژگی هستند و بنابراین، بیشتر برای پالتو مناسب است. ترنچ‌کت‌های پشمی عموماً به خاطر گرمای زیاد و وزن سنگینی دارد بیشتر مناسب استفاده در مناطق سردسیرهستند.

ترنچ کت زنانه
ترنچ کت زنانه

ترنچ‌کت چرمی

بارانی از جنس چرم در دو نوع چرم طبیعی و مصنوعی در بازار موجود است که علاوه بر زیبایی، گرمای قابل قبولی هم دارد. شما می‌توانید انواع چرمی این بارانی‌ها را همراه با استایل‌های رسمی و غیر رسمی استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید انواع چرمی بارانی‌ها نسبت به دیگر انواع ترنچ‌کت‌ها قیمت بیشتری دارد.

ترنچ‌کت پنبه‌ای

پارچه‌های پنبه‌ای با اینکه لطافت بسیار زیادی دارند اما معمولًا گرمای زیادی ندارند. به همین دلیل برای استفاده در محیط‌های معتدل و نه چندان سرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما از آنجا که ترنچ کت‌های پنبه‌ای بسیار سبک هستند، ایستایی قابل توجهی دارند و بنابراین برای استفاده در جلسات رسمی و روی کت و شلوار بسیار مناسب هستند.

ترنچ‌کت کتان

ترنچ کت یا بارانی با پارچه کتان ضد آب برای آب و هوای بارانی و فصل پاییز گزینه‌ی بسیار خوبی است.

ترنچ کت مردانه
ترنچ کت مردانه

بهترین روش ست کردن ترنچ کت با لباس‌های دیگر چیست؟

یکی از ویژگی‌های بسیار عالی بارانی‌ها این است که می‌تواند آنها را هر مدل لباسی ست کنید. مثلاً با استایل غیررسمی یا با شلوار جین و تی‌شرت هم می‌توان ترنچ‌کت پوشید و شیک بود. اما مساله مهم در انتخاب لباس‌های زیر بارانی، تناسب رنگ آنها با هم است. بهتر است لباس‌های خود را از رنگ‌هایی انتخاب کنید که با رنگ بارانی تناسب دارد. رنگ‌های خنثی از قبیل کرم، بژ، خاکستری و مشکی انتخاب خوبی برای زیر بارانی هستند؛ اما برای داشتن یک استایل شیک بهتر است از رنگ‌هایی مانند نارنجی، سبز، قرمز، زرشکی و غیره که در پاییز و زمستان بسیار استفاده می‌شوند، استفاده کنید.

برای آقایان بهترین روش برای داشتن یک استایل شیک و رسمی به همراه کت ترنچ یا بارانی پوشیدن کت و شلوار از زیر آن است. بهترین رنگ‌ها هم برای داشتن یک پوشش رسمی شیک با بارانی، رنگ‌های خنثی از قبیل مشکی، خاکستری، کرم و بژ است. همچنین توجه داشته باشید که با بستن کمربند بارانی، می‌توانید دور کمر خود را باریک‌­تر و عرض شانه­‌ها را بزرگ‌تر نشان دهید.

یکی دیگر از نکاتی که برای پوشیدن ترنچ کت باید توجه داشته باشید، این است که ترنچ کت نباید فری سایز یا تنگ و گشاد باشد. این نوع بارانی ها باید دقیقاً سایز اندام شما باشند تا سرشانه و آستین‌ها بیش از اندازه بزرگ یا کوچک نباشند. در هنگام خرید یک ترنچ کت، مطمئن شوید که قسمت شانه‌‌های آن زیاد از حد برای شما بزرگ نباشد.

پوشیدن کت‌های ترنچ ۴ دکمه بالاتنه را بزرگ‌تر نشان می دهد و به خانم‌هایی که بالاتنه درشتی دارند، اصلاً پیشنهاد نمی‌شود. اگر می خواهید ترنچ کت را به صورت جلو باز بپوشید بهتر است کمربند را در پشت کمر خود ببندید.

ست کردن ترنچ کت
ست کردن ترنچ کت

پوشیدن بارانی بر اساس بلندی آن

برای اینکه تیپ و استایل شیکی با بارانی داشته باشید بهتر است بلندی آن را بر اساس قد و جثه‌ی خود انتخاب کنید. به طور مثال، ترنچ کت زنانه کوتاه برای زنانی مناسب‌تر است که اندام ریز و قد نه چندان بلند دارند. اما اگر افراد بلندقد، کت کوتاه بپوشند قدشان کوتاه‌تر دیده خواهد شد.

ترنچ کت کوتاه

ترنچ‌کت‌هایی که از زیر ران تا بالای زانو بلندی دارند را بارانی کوتاه می‌نامیم. این مدل‌ها برای زنان و مردان ریزاندام و ظریف مناسب است و باعث نمی‌شود تا قد آنها کوتاه یا اندامشان چاق دیده شود. توجه داشته باشید که هر چه قد کت کوتاه‌تر باشد، شما را پهن‌تر و کوتاه‌تر نشان خواهد داد. بنابراین افراد بلند قد باید از انتخاب و پوشیدن بارانی‌های کوتاه چشم‌پوشی کنند.

بارانی‌های با قد متوسط

بارانی‌هایی که تا زیر زانوها بلندی دارند بهترین انتخاب برای افراد مختلف به‌شمار می‌آیند. یعنی فرقی نمی‌کند قد بلند، کوتاه یا اندازم ریز یا درشت داشته باشید، این مدل بارانی روی اندام شما زیبا دیده خواهد شد. به این دلیل که این اندازه‌ی استاندارد ترنچ کت مردانه و زنانه است.

ترنچ کت بلند

کت‌هایی که از زیر زانو تا روی مچ پا بلندی دارند در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. این مدل بدون شک برای بلندقدها مناسب‌تر است. اما منظورمان این نیست که زنان و مردان قد کوتاه و ریز اندام نمی‌توانند آن را بپوشند. در واقع زنان قد کوتاه با پوشیدن کت‌های بلند می‌توانند این خطای دید را ایجاد کنند که پاهای کشیده و بلندی دارند. البته فقط در صورتی این اتفاق می‌افتد که کت تا روی مچ پا بلندی داشته باشد. بارانی‌هایی که تا زیر زانو بلندی دارند برای افراد قدکوتاه مناسب نیست.

سخن پایانی

در این مطلب توضیح دادیم ترنچ کت که به اسم بارانی نیز معروف است، به کتی می‌گویند که ضدآب و از جنس کتان، چرم یا پوپلین است. کت ترنچ، معمولاً دو ردیف دکمه و یک کمربند دارد و آستینش رگلان است. این کت در سایز های متفاوتی موجود است و اندازه‌ی آن از روی ران تا پایین زانو است. این مدل کت‌ها همیشه مد و در انواع رنگ ها موجود هستند.

ترنچ کت یک ایده برای خاص تر شدن

مطالب مرتبط:
راهنمای خرید عطر و ادکلن
بوت برای زمستون چی بخریم؟
بهترین پارچه های زمستانی
رنگ سال 2023 ؛ برگرفته از سواحل خلیج فارس
راهنمای خرید کراوات

ترنچ کت (Trench coat) یا بارانی نوعی کت است که بلندی آن تا مچ پا ادامه دارد یا در مدل‌های کوتاه تا بالای زانو طراحی و عرضه می‌شود. این کت‌ها اغلب از جنس پارچه‌های ضدآب دوخته می‌شوند و معمولاً هم دارای یک لایه آستری هستند. البته در برخی مدل‌ها این آستری را می‌توان جدا کرد و آستین‌های کت نیز عموماً رگلان است یعنی گشاد و راحت است و تا یقه ادامه دارد. در ادامه به طور کامل در مورد ترنچ‌کت برایتان توضیح داده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
وبلاگ
منو