راهنمای خرید, مقالات

راهنمای خرید رادیاتور

راهنمای خرید رادیاتور

راهنمای خرید رادیاتور

تبلیغات

راهنمای خرید رادیاتور

راهنمای خرید رادیاتور موضوعی است که در مطلب پیش رو به آن خواهیم پرداخت. استفاده از رادیاتور یکی از مرسوم‌ترین و معمول‌ترین روش‌هایی است. که به منظور تامین گرمایش ساختمان‌ها و تاسیسات به کار گرفته می‌شود. از همین رو برای انتخاب درست به راهنمای خرید رادیاتور نیاز خواهیم داشت. نکاتی که باید به طور کامل مد نظر قرار گیرد.

 خرید رادیاتور نکات متعدد و گوناگونی را در بر می‌گیرد که باید به آنها توجه ویژه‌ای داشت. رادیورها وسایل مختص به گرمایش هستند که آب داغ در دل آنها جریان دارد. دمای بالای آب درون رادیاتور موجب گرم شدن هوای پیرامون آن می‌شود. این هوای گرم به تدریج به سمت بالا حرکت کرده و جای خود را به هوای سرد می‌دهد. این روند مدام تکرار می‌شود تا هوای محیطی که رادیاتور در آن نصب شده است. از دمای معین و قابل قبولی برخوردار گردد. به این ترتیب می‌توان رادیاتور را یک شی واسطه لقب داد. واسطه‌ای که گرمای آب و دمای بالای آن را به هوای محیط که از درجه‌ی پایین‌تری نسبت به آن برخوردار است منتقل می‌کند.

دمای بالای آبی که در رادیاتور جریان دارد و به طور معمول حول و حوش 80 درجه‌ی سانتیگراد است توسط یک منبع گرما تامین می‌شود. از آن جایی که منبع گرمای ژنراتورها انواع و اقسام گوناگونی دارد، در بحث راهنمای خرید رادیاتور باید نوع منبع گرما را به طور دقیق مشخص کرد. به این معنی که شما باید با توجه به مساحت محیطی که قصد تامین گرمای آن را دارید اقدام به انتخاب و خرید رادیاتور مناسب نمایید.

به طور کل هنگام خرید رادیاتور همواره روی این نکته تاکید می‌شود که ابتدا باید منبع تولید کننده‌ی گرما را مشخص کرد و سپس با توجه به کم و کیف آن اقدام به انتخاب رادیاتور مناسب نمود. البته پیش از پرداختن به انواع گوناگون منبع گرما بهتر است. اقسام مختلف رادیاتور را مورد بررسی قرار دهیم.

انواع رادیاتورهای موجود در بازار

اکثر رادیاتورهای موجود در ایران را با توجه به شکل و شمایل آنها می‌توان به سه دسته‌‌ی پره‌ای، تخت و لوله‌ای تقسیم کرد. البته رادیاتورهای تخت بیشتر با نام پنلی شناخته می‌شوند. علاوه بر شکل ظاهری می‌توان رادیاتورها را با توجه به جنس آنها نیز از یکدیگر تفکیک کرد. معمولا رادیاتورهای موجود در ایران از نوع آلومینیومی و فولادی هستند. البته گاهی از فلز چدن نیز در ساخت برخی از گونه‌های آنها استفاده می‌شود. هرچند که باید گفت تعداد رادیاتورهای چدنی در حال حاضر بسیار اندک است و به دلیل پایین بودن میزان کارایی و قدرت گرمایش آنها، این قبیل رادیاتورها دیگر به صورت گسترده تولید نمی‌شوند.  

بد نیست بدانید که رادیاتورهای فولادی به طور عمده نوع پنلی را شامل می‌شوند. البته رادیاتورهای قرنیزی، شیشه‌ای و حتی سنگی نیز در کشور ما یافت می‌شوند که از جنبه‌ی تزیینی بیشتری نسبت به سایر مدل‌های موجود برخوردارند. در میان مواردی که از آنها نام برده شد، رادیاتور پره‌ای در کشور ما نوع رایج‌تری به شمار می‌رود. پس از آن نیز رادیاتور تخت یا پنلی قرار دارد.

رادیاتو پره ای

رادیاتور پره ای
رادیاتور پره ای

رادیاتورهای پره‌ای به طور معمول از جنس آلومینییوم ساخته می‌شوند. جنس این رادیاتورها موجب می‌شود که در برابر رسوب، زنگ زدگی، خوردگی و استهلاک از مقاومت بیشتری برخوردار گردند. یکی از نکاتی که هنگام خرید رادیاتور پره‌ای باید به آن توجه داشت، تعداد بخش‌ها یا پره‌های موجود در این رادیاتور است. مسلما هر چقدر که این تعداد بیشتر باشد قدرت گرمایش رادیاتور نیز به همان نسبت بالاتر می‌رود.

به طور عمده رادیاتورهای پره‌ای موجود در ایران در سه نوع پنج پره‌ای، هفت پره‌ای و ده پره‌ای یافت می‌شوند. البته می‌توان در صورت لزوم بر تعداد این پره‌ها افزود و قدرت گرمایش رادیاتور را توسط آن بهبود بخشید. در واقع هر کدام از این بخش‌ها یا پره‌ها میزان حرارت مشخص و معینی را تولید می‌کند. به این ترتیب با توجه به مساحت محیطی که قرار است رادیاتور در آن نصب شود، تعداد پره‌های معینی با یکدیگر ترکیب می‌شود تا بتواند حرارت مورد نظر برای آن محیط را تامین نماید.

رادیاتور پره‌ای معمولا در اندازه‌ها‌ی شش سانیمتری، هفت سانتیمتری، هشت سانتیمتری و نه سانتمتری موجود است. مسلما یک رادیاتور پره‌ای نه سانیمتری از قدرت گرمایش بیشتری نسبت به یک رادیاتور پره‌ای شش سانتیمتری برخوردار است. اگر هر کدام از پره‌های رادیاتور خراب شود یا دچار مشکل گردد می‌توان آن را به راحتی تعویض نمود. همچنین با توجه به جنس آلومینیومی رادیاتور پره‌ای، این گونه از رادیاتور مقاومت بالایی در برابر رطوبت از خود نشان می‌دهد. بنابراین رادیاتورهای پره‌ای در مکان‌های مرطوبی نظیر حمام خانه‌ها کیفیت و عملکرد بسیار مناسبی را به نمایش می‌گذارند. در مجموع رادیاتورهای پره‌ای از دیرباز در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. و در طول این سال‌ها تنها شکل و شمایل ظاهری آنها تغییر یافته است.

رادیاتور پنلی

رادیاتور پانلی
رادیاتور پانلی

پس از رادیاتور پره‌ای به رادیاتورهای نوع پنلی می‌رسیم. همان گونه که عنوان شد جنس این نوع رادیاتور از فولاد است. معمولا از رادیاتورهای پنلی به علت شکل ظاهری‌ خاصی که دارند به منظور زیباسازی منازل استفاده می‌شود. رادیاتور پنلی با پیوستن بخش‌های مجزای آن به یکدیگر شکل می‌گیرد. البته این بخش‌ها در نهایت یک کل واحد را تشکیل می‌دهد. این بخش‌ها در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شود. و از اندازه‌ی چهل تا دویست سانتیمتری را در بر می‌گیرد. مسلما به منظور استفاده‌ معمولی در منازل عادی پنل‌های کوچک‌تر این رادیاتورها به کار گرفته می‌شود.    

جنس فولادی رادیاتورهای پنلی موجب می‌شود که نسبت به رادیاتورهای آلومینیومی از بازده گرمایشی پایین‌تری برخوردار گردند. البته استفاده از سیستم کنوکتور در رادیاتورهای پنلی بخشی از این کاستی را جبران می‌کند و حتی گاه موجب می‌شود که میزان بازدهی کلی رادیاتورهای پنلی نسبت به رادیاتورهای آلومینیومی افزایش یابد. افزون بر آن رادیاتورهای فولادی نسبت به همتایان آلومینیومی خود استعداد بیشتری برای جذب رسوب دارند. از همین رو میزان استهلاک آنها نیز بالاتر است. علاوه بر آن برخلاف رادیاتورهای پره‌ای که دارای پره‌های قابل تعویض هستند، اگر مشکلی برای بخشی از رادیاتور پنلی به وجود بیاید باید کل پنل آن تعویض گردد.

البته با توجه به میزان حرارت کمتری که روی سطح رادیاتورهای پنلی وجود دارد، میزان استهلاک ظاهری آنها نسبت به رادیاتورهای پره‌ای کمتر است. شاید یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت رادیاتورهای پنلی، سوای مشخصات ظاهری آنها، قیمتشان باشد که کمتر از رادیاتورهای پره‌ای است. در مجموع اگر بخواهیم نکات مثبت رادیاتور پنلی را برشماریم می‌توان به مواردی نظیر گنجایش حرارتی نسبتا مناسب، مصرف کمتر میزان انرژی، بهینه بودن نوع عملکرد سیستم گرمایشی، پایین بودن گنجایش آب‌گیری، و عدم نیاز به هواگیری مکرر اشاره کرد.

ویژگی‌ های یک رادیاتور مناسب

رادیاتور
رادیاتور
  • مصرف انرژی کمی داشته باشد.
  • راندمان حرارتی بالایی از خود نشان دهد.
  • قادر باشد از حداکثر ظرفیت حرارتی خود برای ایجاد گرما در محیط استفاده کند.
  • ثبات حرارتی داشته باشد.
  • با متراژ خانه و سیستم گرمایش مرکزی تناسب داشته باشد.
  • از لحاظ ظاهری و زیبایی، با دکوراسیون داخلی خانه تناسب داشته باشد.
  • کیفیت رنگ بالایی داشته باشد.
  • در برابر زنگ زدن، آسیب‌های مکانیکی و رسوبات مقاومت خوبی از خود نشان دهد.
  • به خوبی ترازبندی شده باشد و لبه‌های تیزی نداشته باشد.
  • با قیمت مناسب عرضه شود.
  • نصب و نگهداری مشکلی نداشته باشد.

4 نکته مهم در خرید و انتخاب رادیاتور شوفاژ

علاوه بر سؤال‌هایی که در قسمت‌های قبلی به آن‌ها پاسخ دادیم؛ باید یک سری نکته مهم را هم در زمان خرید و انتخاب این محصول رعایت کنید که شما را تا مدت‌ها از خرید رادیاتور شوفاژ بی‌نیاز کند.

قدرت گرمایشی رادیاتور در منزل
قدرت گرمایشی رادیاتور در منزل

توان حرارتی مورد نیاز را با دقت محاسبه کنید

قبل از هر اقدامی برای خرید باید با کمک یک کارشناس، توان حرارتی مورد نیاز محیط را مشخص کنید. این توان با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، متراژ محیط و موقعیت قرارگیری ساختمان تعیین می‌شود. در نتیجه میدانید که به چه تعداد پره یا چه طولی از پنل نیاز خواهید داشت. برای این منظور می‌توانید با کارشناسان ما در رجا تاسیس تماس بگیرید و در این رابطه با آن ها مشورت نمایید.

محل نصب رادیاتور را مشخص کنید

بهتر است رادیاتور شوفاژ را در جایی نصب کنید که محل ورود سرما به محیط است. برای مثال زیر پنجره و نزدیک جداره‌های خارجی بنا بهترین محل برای نصب این محصولات است. با تعیین دقیق محل نصب می‌توانید ویژگی‌های محصول مورد نیاز را هم به دقت مشخص کنید. باید بدانید که استفاده از رادیاتور در محیط‌هایی توصیه می‌شود که ارتفاع سقف آن‌ها کمتر از 3متر باشد.

محل قرارگیری رادیاتور
محل قرارگیری رادیاتور

رادیاتوری انتخاب کنید که قطعات در دسترسی داشته باشد

این نکته را به ویژه در زمانی که می‌خواهید یک محصول پره ای تهیه کنید؛ باید با دقت رعایت نمایید. زیرا در صورت نیاز به تعمیر می‌توانید به سادگی به بازار مراجعه کرده و خیلی زود قطعه مورد نیاز را تهیه کنید. به علاوه اگر آن را از برندی تهیه میکنید که خدمات پس از فروش خوبی را به شما ارائه می‌دهد؛ می‌توانید به راحتی به نمایندگی‌های معتبر مراجعه کرده و قطعات مورد نیاز خود را تهیه کنید.

لوازم نصب رادیاتور را هم خریداری کنید

بهتر است زمانی که این محصول را خریداری می‌کنید؛ در همان زمان، لوازم مورد نیاز برای نصب را هم تهیه کنید. به این ترتیب مطمئن می‌شوید که با مشکلی برای قرار دادن این محصول در مدار گرمایشی خانه خود مواجه نخواهید شد.

خرید رادیاتور
خرید رادیاتور

سحن پایانی

امروزه انواع مختلفی از محصولات گرمایشی در بازار وجود دارند. که باعث شده انتخاب بهترین گزینه برای افراد بسیار دشوار شود. ما در این راهنمای خرید رادیاتور شوفاژ تلاش کردیم تا به اصلی‌ترین سوالات شما در این زمینه پاسخ داده. و مهم‌ترین نکات را در این باره به شما یادآور شویم.

راهنمای خرید رادیاتور

مطالب مرتبط:
هنگام خرید پکیج به چه نکاتی باید توجه کرد؟
معرفی آبگرمکن بوتان 4318
عمر مفید فیلتر تصفیه آب چقدر است ؟
نشانه های تشخیص فیلتر تصفیه آب مرغوب
مزایای استفاده از اسپری نانو

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

1 دیدگاه در “راهنمای خرید رادیاتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسنفدانه