مقالات

هالوین مبارک

جشن هالوین

هالوین مبارک

یکی از مهیج ترین جشن های دنیا ، هالوین است که هر ساله در روز 31 اکتبر برگزار میشود. در این جشن ، مردم در برخی از نقاط دنیا مانند آمریکای شمالی ، شروع به پوشیدن لباس های ترسناک میکنند و این روز را جشن میگیرند. هالوین ، اگرچه از مراسمات و آیین های مذهبی سرچشمه می گیرد اما امروزه به یکی از ترسناک ترین جشن های دنیا تبدیل شده که مردم آن را بسیار جدی میگیرند. اگر تا حالا برای شما هم سوال پیش آمده که چرا این جشن هالوین نام دارد و یا اینکه چرا مردم در آن لباس های ترسناک میپوشند و خود را آرایش میکنند ، در ادامه با ما همراه باشید تا به جواب همه سوالات شما پاسخ دهیم.

جشن هالوین

هالوین در واقع تعطیلاتی است که در روز 31 اکتبر اتفاق می افتد. این جشن ریشه در مراسمات مذهبی مردمان سلتیک دارد. مردمان سلتیک ، در آن زمان برای دور کردن ارواح بد و خبیث ، آتش های بزرگ به پا میکردند . این جشنواره ، هرساله در تابستان برگزار می شد و مردم در آن احساس نزدیکی با مردگان خود می کردند. آنها میزهای شام بزرگی می چیدند و صندلی هایی برای ارواح خود کنار میگذاشتند. همچنین غذاهایی را در کنار منازل یا جاده ها قرار میدادند و با روشن کردن شمع ، به عزیزان مرده خود کمک میکردند تا بتوانند مسیر خود را پیدا کنند.

تاریخچه جشن هالوین

تاریخچه هالووین
تاریخچه هالووین

ریشه هالوین ، به یک مراسم قدیمی و مذهبی مردمان سلتیک ، به نام سواین برمی گردد. سلت ها 2000 سال قبل زندگی میکردند و عمده آنها درمناطقی از ایرلند ، بریتانیا و شمال فرانسه سکونت داشتند. سلت ها ، اول نوامبر را به عنوان جشن سال نو خود انتخاب کرده بوده اند که از قضا این روز با روز اول زمستان هم یکسان بود. از طرفی سلت ها معتقد بودند که در شب قبل از سال نو ، مرز بین دنیای زندگان و مردگان برداشته میشود و مردگان میتوانند به دنیای زنده ها رفت و آمد کنند. به همن دلیل آنها در این شب جشن سواین را برگزار میکردند.

سلت ها معتقد بودند که حضور ارواح علاوه برآنکه میتواند برای کشاورزی و محصول آنها خطرناک باشد میتواند به روحانیون در پیش بینی کردن کمک بسیاری کند. روحانیون در این مراسم آتش بزرگی برپا میکردند و مردم محصول یا گوسفندان خود را برای خدایان سلت قربانی می کردند. در طول این مراسم ، مردم لباس های از جنس حیوانات میپوشیدند و صورت های خود را سیاه میکردند و سعی داشتند که طالع یکدیگر را پیش بینی کنند. پس از پایان جشن ، مردم تنورهای خود را با آتش مقدس روشن میکردند و از آن میخواستند تا در طول زمستان از آنها محافظت کند. براساس روایاتی که از آن زمان کشف شده ، حجم آتشی که برپا می شد بسیار وسیع و گسترده بوده و به نوعی برای قربانی کردن یا به عنوان نمادی برای خورشید برپا میشده.

ورود مسیحیت به سواین

43 سال پس از میلاد مسیح ، امپراطوری روم ، بخش عظیمی از قلمرو سلت ها را تحت سلطه خود درآورد و تا 400 سال بر آنها حکومت کرد. در طی این مدت ، دو جشن باستانی رومیان با جشن مردمان سلت ترکیب شد. جشن اول فوالیا بود که در آن رومیان در روزهای ماه اکتبر ، مردگان خود را گرامی میداشتند. جشن دوم پومونا بود که برگرفته از الهه میوه و درخت در یونان قدیم بود. در این جشن ، سیب هایی که نماد الهه پومونا بود را درون سطل هایی پر از آب قرار میدادند و مردم باید بدون دخالت دست و با استفاده از دهان ، سیب ها را بیرون بیاورند.

در روز 13 مه 609 پس از میلاد ، کشیشی به نام پاپ بونیفاس ، جشن پانتئون روم را وقف همه شهیدان مسیحی کرد و این جشن را به عنوان روز قدیسان نام گذاری کرد. اما بعدها پاپ گرگوری چهارم ، این جشن را از تاریخ 13 مه به تاریخ یک نوامبر تغییر داد. تا قرن 9 میلادی، حضور مسیحیت باعث شد تا مراسمات بسیاری با مراسمات مذهبی مردمان قوم سلتیک پیوند بخورد. سرانجام در سال 1000 پس از میلاد ، کلیسا دوم نوامبر را به عنوان روز قدیسان تصویب کرد تا یاد همه مردگان گرامی داشته شود. روز همه قدیسان مانند مراسم سنتی سواین ، پر از آتش بازی و لباس های عجیب و غریب به شکل فرستگان و شیاطین بود. این جشنواره نام های دیگری هم مانند « ALL-HALLOWS» یا « AII-HALLOW MAS» نیز داشت که به مرور زمان به HALLOWEEN تغییر نام داد.

لباس های هالووین :

لباس های هالووین
لباس های هالووین

سنت پوشیدن لباس در مراسم هالوین ، ریشه در مراسم سواین و مردمان سلتیک دارد. در روز هالوین که زمان برگشت روح به زمین بود. برخی از مردم برای مشاهده ارواح از منازل خود خارج میشدند. به همین برای اینکه توسط ارواح شناسایی نشوند. لباس هایی عجیب و غریب می پوشیدند تا ارواح آنها را با سایر روح ها اشتباه بگیرند. از طرفی برای اینکه از حمله روح ها در امان باشند ، بیرون از منزل خود ، غذاهایی آماده میکردند و قرار میدادند . امروزه ، این جشن با خلاقیت و تخیل همراه شده و مردم در آن لباس هایی با طرح های فرشتگان ، جادوگران ، اسکلت ها و سلطنتی میپوشند .

کدوتنبل ها و هالووین :

کدوی هالووین که به آن ، جک فانوس ( JACK O LANTERN ) گفته میشود، در واقع کدو تنبل هایی هستند که روی آنها صورت هایی شرور گونه کنده کاری شده است. سنت کنده کاری روی کدو از ایرلند گرفته شده است. داستان کدوی هالوین یا همان جک فانوس ، درواقع یک داستان قدیمی و محلی درباره مردی به نام « جک استینجی » است که مهاجران ایرلندی آن را به آمریکا آورده اند و امروزه تبدیل به یک جزء جدایی ناپذیر از جشن هالوین تبدیل شده است.

کدو تنبل های هالووین
کدو تنبل های هالووین

افسانه جک فانوس

طبق داستان‌ها، جک استینجی از شیطان دعوت می‌کند که با او نوشیدنی بخورد. جک که آدم خسیسی بود، دلش نمی‌خواست بابت نوشیدنی هزینه‌ای پرداخت کند؛ به همین دلیل شیطان را راضی می‌کند تا خود را به‌ شکل سکه درآورد تا جک بتواند نوشیدنی مدنظر خود را بخرد. پس از اینکه شیطان خود را به سکه تبدیل کرد، جک تصمیم گرفت تا این پول را حفظ کند و آن را در کنار صلیب نقره‌ای داخل جیبش گذاشت تا مانع از تغییر شیطان به‌شکل اصلی خود شود.

جک در نهایت شیطان را آزاد کرد؛ اما با این شرط که برای یک سال هیچ کاری به جک نداشته باشد و در صورت مرگ جک، شیطان به‌سراغ روح او نیاید. سال بعد، جک شیطان را فریب داد تا از درختی بالا برود و میوه‌ای بچیند. در حالی که شیطان بالای درخت بود، جک علامت صلیبی روی تنه درخت حک کرد تا شیطان نتواند از درخت پایین بیاید؛ مگر اینکه قول دهد برای ۱۰ سال آینده به او کاری نداشته باشد.

طبق افسانه‌ها، پس از مرگ جک، خدا اجازه ورود چنین انسان ناسپاسی به بهشت را نداد. شیطان نیز که از حقه‌های جک آزرده بود و می‌خواست سر قولش بماند و روح او را تسخیر نکند، اجازه ورود جک به جهنم را نداد. او جک را به‌ سمت شب سیاهی فرستاد؛ در حالی که، فقط یک زغال روشن مسیر او را روشن می‌کرد. جک زغال روشن را در یک شلغم حکاکی‌ شده می‌گذارد و از آن زمان تاکنون در حال پرسه‌ زدن روی زمین است. ایرلندی‌ها بعدها به این روح سرگردان، «جک فانوس» گفتند که به‌ مرور به «جک اُ لنترن» تغییر کرد.

در ایرلند و اسکاتلند، مردم شروع به ساخت نسخه‌ های خود از فانوس جک کردند و چهره‌ های ترسناکی را روی شلغم یا سیب‌ زمینی درآوردند و آن‌ ها را کنار پنجره یا نزدیک در خانه‌ شان قرار دادند تا جک استینجی یا هر روح سرگردان دیگری را بترسانند. در انگلستان، از چغندرهای بزرگ استفاده می‌شود. مهاجران این کشورها زمانی که به آمریکا رسیدند، سنت جک اُ لنترن را با خود به آمریکا بردند. آن‌ها خیلی زود متوجه شدند که کدوتنبل به‌ عنوان میوه بومی این کشور، انتخابی عالی برای ساخت فانوس است.

آداب و رسوم هالوین

سال 1800 جنشی در آمریکا به راه افتاد که باعث شد مردم تا متقاعد کند که هالوین تنها برای ترسیدن و انجام کارهای عجیب و غریب نیست بلکه میتوان از آن به عنوان یک سرگرمی و تعطیلات نیز بهره برد. به همین دلیل روزنامه نگاران و سیاست مداران ، مدام از خانواده ها درخواست میکردند تا برخی از خرافات و آداب و رسوم ترسناک را از این مراسم حذف کنند. به مرور زمان و به واسطه تلاش های مردم ، قرن 20 هالوین تبدیل به یک جشن خانوادگی و شاد برای مردم شد که میتوانستند برای مدتی در آن شادی کنند.

مهمانی های خانوادگی :

دهه 1920 و 1930 ، هالوین بیشتر یک جشن و تعطیلات جامعه محور بود که در آن رژه و مهمانی های گسترده برگزار میشد. اما با این وجود ، علارغم تلاش های بسیار ، باز هم خرابکاری هایی در این جشن ها صورت میگرفت که باعث ترس و وحشت مردم میشد. به همین دلیل هالوین به مرور محدود تر شد تا اینکه به یک جشن خانوادگی و کوچک در جمع خانواده تبدیل شد.

تریک اور تریک :

تریک اور تریک ، که معادل فارسی آن قاشق زنی است ، یکی از رسوم هالوین است . در این مراسم کودکان لباس های ترسناک میپوشند و به در خانه افراد غریبه میروند و از آنها درخواست شیرینی میکنند. این رسم از سنت ها اروپایی گرفته شده اما احتمالا ، به رژه های اولیه روز ارواح در انگلستان برمیگردد. در آن زمان مردم فقیر به در خانه افراد میرفتند و از آنها در مقابل دعا برای مردگان آنها کیک روح میگرفتند. کیک روح در واقع حرکت کلیسا برای مقابله با غذ اهایی که افراد مقابله منزل یا در کوچه ها قرار میدادند، بود.

آبنبات سیب :

آب نبات سیب یکی از خوراکی های محبوب جشن هالوین است. این سنت ، به روزهای آغازین سنت تریک اور تریک در آمریکای شمالی برمیگردد. امروزه آب نبات های سیب با کارامل ، شکلات و آجیل و شربت هایی شیرین تزیین میشود.

خرافات عجیب هالوین :

با وجود تغییرات بسیاری که امروزه در جشن هالوین رخ داده ، باز هم خرافات عجیب و غریب بسیاری در این مراسم وجود دارد.

نردبان :

در روز هالوین مردم به هیچ وجه از زیر نردبان رد نمیشوند. این باور ممکن است ریشه در تفکر قدیمی مصریان داشته باشد که معتقد بودند مثلث مقدس است و نباید شکسته شود. ممکن هم هست به دلیل خطرناک بودن آن باشد. همچنین مردم در روز هالوین ، از شکستن شیشه ، قدم گذاشتن روی شکاف جاده و ریختن نمک پرهیز میکنند.

گربه سیاه :

گربه سیاه در هالووین
گربه سیاه در هالووین

اما چرا مردم در روز هالوین اینقدر از گربه سیا ه میترسند ؟ در باور عموم مردم این تصور وجود دارد که گربه سیاه ها ، در واقع جادوگرانی بدجنس هستند که خود را به این شکل درآورده اند. به همین دلیل رد شدن از کنار یک گربه سیاه میتواند بدشانسی به همراه داشته باشد. البته این باور در همه جا یکسان نیست و در انگلستان ، ایرلند و اسکاتلند گربه سیاه میتواند نماد خوش شانسی باشد.

خفاش :

در قرون وسطا ، خفاش ها نماد جادوگران بودند ، به این معنی که اگر در روز هالوین ، خفاشی سه بار بالای خانه کسی پرواز کند ، آن شخص به زودی میمیرد. اگر هم یک خفاش وارد خانه شخصی شود ، به این معنی است که ارواح این خانه را تسخیر کرده اند و به آن خفاش اجازه ورود داده اند.

عنکبوت :

برخی معتقدند که عنکبوت ها نشان دهنده ارواح عزیز و درگذشته است. همچنین در فرهنگ عامه ، عنکبوت ها به عنوان همراهان جادوگران شناخته میشوند. از طرفی این باور وجود دارد که اگر کسی در روز هالوین عنکبوت ببیند ، به این معنی است که روح یک عزیز درگذشته مراقب اوست.

صدای پا :

اگر در شب هالوین ، از پشت سر خود صدای پا شنیدید به هیچ عنوان برنگردید . زیرا مردم معتقدند که در این زمان با مرگ روبه رو میشوید و نگاه کردن به چشمان مرگ میتواند مردن شما را جلوتر بیاندازد.

نمادها و رنگ های هالوین :

به طور کلی ، نماد ها و رنگ های هالوین به دو گروه مرگ و تباهی و برداشت مصول در آخر تابستان تقسیم میشوند. حیوانات ترسناک مانند عنکبوت ، خفاش و گربه های سیاه ، جادوگران و خون آشام ها نماد تباهی و مرگ و کدو تنبل ، پوست ذرت و مترسک نمادی از اتمام تابستان و فصل برداشت محصول است.

نمادها و رنگ های هالوین
نمادها و رنگ های هالوین

هالوین در نقاط مختلف دنیا :

در کشورهایی مانند ایرلند، کانادا و آمریکا، سنت‌های هالووین شامل مهمانی لباس، تریک اور تریت، شوخی و بازی است. نسخه‌های این تعطیلات در مناطق دیگر دنیا نیز وجود دارد؛ به‌عنوان مثال، در مکزیک و دیگر کشورهای آمریکای لاتین، روز مردگان برای گرامیداشت عزیزان درگذشته برپا می‌شود. همچنین در انگلستان، روز گای فاکس مصادف با پنج نوامبر با آتش‌بازی گرامی داشته می‌شود.

ایرلند

در ایرلند که به‌عنوان زادگاه هالووین به حساب می‌آید، این روز مانند آمریکا جشن گرفته می‌شود. در مناطق روستایی درست مثل قرن‌ها قبل، مردم آتش روشن می‌کنند و کودکان سراسر کشور لباس مخصوص هالووین می‌پوشند و عصر را به رسم تریک اور تریت می‌گذرانند. سپس اکثر مردم با همسایگان و دوستان خود در مهمانی‌ها شرکت و بازی‌های زیادی انجام می‌دهند؛ از جمله «snap-apple» یا گازگرفتن سیب که برای انجام آن، یک سیب را به نخی وصل و از درخت یا چارچوب در آویزان می‌کنند و شرکت‌کنندگان در بازی باید سعی کنند، سیب آویزان را گاز بزنند.

والدین همچنین بازی شکار گنج را برای کودکان ترتیب می‌دهند و آب‌نبات یا شیرینی را به‌عنوان گنج در نظر می‌گیرند. ایرلندی‌ها همچنین یک مدل بازی با ورق انجام می‌دهند و تعدادی کارت را از سمت رو روی میز قرار می‌دهند و آب‌نبات یا سکه‌ای را در زیر آن‌ها می‌گذارند. هنگامی که کودک کارتی را انتخاب می‌کند، هرچه که در زیر آن باشد، جایزه او خواهد بود.

غذای سنتی که در هالووین خورده می‌شود، «بارن‌برک» (barnbrack) نام دارد و نوعی کیک میوه‌ای است که می‌توان آن را در فروشگاه‌ها خریداری کرد یا در خانه پخت. درون کیک‌ها، اقلام متفاوتی گذاشته می‌شود که ظاهرا می‌تواند آینده افراد را پیش‌بینی کند. اگر فرد انگشتر پیدا کند، به این معنی است که به‌زودی ازدواج خواهد کرد. در صورت یافتن نی، سالی پررونق پیش رو خواهد داشت. همچنین کودکان بازی جالبی با همسایگان خود انجام می‌دهند که در خانه‌ها آن‌ها را می‌زنند و قبل از بازشدن در، فرار می‌کنند.

اتریش

علاوه بر سواین در ایرلند و گای فاکس در بریتانیا،‌ برخی کشورهای دیگر نیز جشنی شبیه به هالووین دارند. در اتریش، برخی از مردم در شب هالووین و قبل از خواب، نان، آب و چراغ روشنی را روی میز می‌گذارند. زمانی اعتقاد بر این بود که از این طریق می‌توان از بازگشت روح مردگان به زمین استقبال کرد؛ آن هم در شبی که برای اتریشی‌ها جادویی محسوب می‌شد.

بلژیک

بلژیکی‌ها معتقدند که عبور گربه سیاه از مقابل آن‌ها بدشانسی می آورد؛ به‌خصوص که اگر گربه سیاه وارد خانه شود. رسم بلژیکی‌ها در شب هالووین این است که تعدادی شمع را به یاد بستگان متوفی خود روشن می‌کنند.

کانادا

جشن‌های مدرن هالووین در کانادا با ورود مهاجران اسکاتلندی و ایرلندی در دهه ۱۸۰۰ آغاز شد. علاوه بر حکاکی روی کدوتنبل، مهمانی‌ها، تریک اور تریت، تزیین خانه با کدوتنبل و ساقه ذرت نیز پای ثابت هالووین هستند.

چین

در چین، جشنواره هالووین با نام «Teng Chieh» شناخته می‌شود. برای این مراسم، آب و غذا را جلوی عکس اعضای درگذشته خانواده می‌گذارند؛ در حالی که آتش‌بازی و فانوس روشن برای روشن‌کردن مسیر ارواح هنگام حرکت در شب نیز انجام می‌شود. عبادت‌کنندگان در معابد بودایی حاضر می‌شوند و پس از ساخت قایق‌های کاغذی که برخی از آن‌ها بسیار بزرگ هستند، آن‌ها را هنگام عصر می‌سوزانند. هدف از این رسم، گرامیداشت یاد و خاطره مردگان و کمک به رهایی ارواح پرتا و رفتن به بهشت است. پرتا به ارواح کسانی گفته می‌شود که در اثر تصادف یا غرق‌شدن جان خود را از دست داده‌اند و در نتیجه اجساد آن‌ها هرگز دفن نشده است. از نظر چینی‌ها وجود پرتاها در میان زنده‌ها خطرناک است. با هدایت معابد بودایی، گروهی برای انجام مراسم پرتاها تشکیل می‌شود که شامل روشن‌کردن فانوس است. راهب‌ها نیز آیات مقدس را می‌خوانند و میوه‌هایی را پیشکش مردم می‌کنند.

چکسلواکی

در چکسلواکی، مردم در شب هالووین صندلی‌هایی را کنار آتش قرار می‌دهند که هر صندلی به یک عضو خانواده اختصاص دارد؛ ضمن اینکه یک صندلی نیز برای روح هر یک از اعضای خانواده گذاشته می‌شود.

انگیس

با اینکه ایرلندی‌ها و اسکاتلندی‌ها از شلغم برای جشن هالووین استفاده می‌کنند؛ کودکان انگلیسی، چغندرهای بزرگ را ترجیح می‌دهند و طرح دلخواه خود را روی آن‌ها حک می‌کنند. سپس، چغندرها را با خود به خیابان می‌برند، آواز می‌خوانند و در همین حال، در خانه‌ها را می‌زنند و تقاضای پول می‌کنند.

در برخی مناطق روستایی، فانوس‌های ساخته‌شده از شلغم روی دروازه ورودی خانه‌ها گذاشته می‌شود تا از خانه‌ها در برابر ارواحی محافظت شود که در شب هالووین پرسه می‌زدند.

رسم دیگر انگلیسی‌ها این بود که اشیایی مانند سنگ، سبزیجات و آجیل را در آتش می‌انداختند تا ارواح را بترسانند. قربانی‌های نمادین نیز به‌عنوان ابزارهای فالگیری استفاده می‌شدند. همچنین مردم معتقد بودند، اگر سنگریزه‌ای شب‌هنگام در شعله‌های آتش انداخته شود و صبح روز بعد اثری از آن نباشد، شخصی که سنگ‌ریزه را پرتاب کرده است، تا سال بعد زنده نخواهد ماند. اگر افراد عاشق، آجیل‌هایی را در آتش بریزند و سپس منفجر شود، این امر از ازدواجی مشاجره‌آمیز حکایت دارد.

شاید جالب باشد که بدانید، با گسترش اصلاحات پروتستانی توسط «مارتین لوتر» (Martin Luther)، بسیاری از انگلیسی‌ها برگزاری جشن هالووین را متوقف کردند. با این حال، در سال‌های اخیر، سنت آمریکایی تریک اور تریت، پوشیدن لباس‌های خاص و رفتن به در خانه‌ها، به سرگرمی متداول بین کودکان انگلیسی در هالووین تبدیل شده است؛ اگرچه بسیاری از بزرگسالان از کار کودکان و درخواست آن‌ها برای خوراکی سر در نمی‌آورند و معمولا آمادگی کافی برای پاسخگویی به این مهمانان کوچک را ندارند.

فرانسه

برخلاف بسیاری از ملت‌های جهان که هالووین را به‌ منظور احترام به اجداد مرده خود برگزار می‌کنند؛ در فرانسه این طور نیست. این جشن به‌عنوان تعطیلاتی آمریکایی در فرانسه محسوب می‌شود و تا سال ۱۹۹۶ عملا در این کشور ناشناخته بود. علاقه مردم فرانسه به مهمانی یکی از عواملی به حساب می‌آمد که به افزایش سریع تعطیلات هالووین در فرانسه منتهی شد. در سال ۱۹۸۲، رستورانی آمریکایی در پاریس شروع به برگزاری جشن هالووین کرد. در ابتدا باید تعطیلات را به هر مشتری توضیح می‌داد؛ اما از سال ۱۹۹۵ مشتریان فرانسوی آشنایی بیشتری با هالووین پیدا کرده بودند.

امروزه فرانسوی‌ها از هر گروه سنی که باشند، برای جشن هالووین، لباس‌های خاصی می‌پوشند و به مهمانی‌هایی می‌روند که در منزل دوستان، رستوران‌ها و کلوپ‌ها برگزار می‌شود. با اینکه لباس‌هایی مانند شاهزاده خانم‌ها، ابرقهرمانان و شخصیت‌های کارتونی در آمریکا محبوبیت دارند؛ لباس‌های این جشن در فرانسه به‌طور سنتی ترسناک هستند و شامل مومیایی‌ها، ارواح، دیوها، جادوگرها و خون‌آشام‌ها می‌شوند. رسم تریک اور تریت خیلی کم اتفاق می‌افتد و در صورتی که کودکان آن را انجام دهند، به‌جای زدن در خانه‌ها، از یک فروشگاه به فروشگاهی دیگر می‌روند.

پنجره فروشگاه‌ها، مراکز خرید، رستوران‌ها، اداره‌ها و خانه‌ها تزیین می‌شود. شیرینی‌فروشی‌ها، دسرها و شکلات‌های خاص خود را درست کرده و بسیاری از شرکت‌ها از هالووین در تبلیغات خود استفاده می‌کنند. کدوتنبل مواد غذایی معمول مردم فرانسه نیست و بنابراین، تقاضای بالا برای فانوس‌های جک اُ لنترن در زمان هالووین، سود خوبی برای تولیدکنندگان کدوتنبل به‌همراه دارد.

هالووین در فرانسه به‌دلیل نفوذ فرهنگی و شرکت‌های خارجی و از آنجا که از تعطیلات معمول فرانسه نیست، موضوعی نسبتا بحث‌برانگیز است و برخی افراد هنوز علت برگزاری آن را نمی‌فهمند. با توجه به اینکه هالووین، جشنی آمریکایی تلقی می‌شود، گروهی از مردم فرانسه از آن لذت نمی‌برند و آن را در تحریم ضدآمریکایی خود قرار داده‌اند.

آلمان

مردم آلمان در شب هالووین از چاقو استفاده نمی‌کنند؛ زیرا نمی‌خواهند سهوا آسیبی به ارواح بزنند یا به این واسطه متحمل آسیبی شوند.

هنگ کنگ

جشن هالووین در هنگ کنگ با نام «Yue Lan» به‌معنای «جشنواره ارواح گرسنه» شناخته می‌شود و اعتقاد بر این است که در این زمان، ارواح برای ۲۴ ساعت در جهان پرسه می‌زنند. بعضی از مردم تصاویری از میوه یا پول را می‌سوزانند و معتقدند که این تصاویر به ارواح می‌رسد و باعث آرامش آن‌ها می‌شود. هنگ کنگی‌ها علاوه بر برپایی آتش، غذا و هدایایی را خیرات می‌کنند تا ارواح عصبانی را که ممکن است به‌دنبال انتقام باشند، تاحدی آرام کنند.

ژاپن

ژاپنی‌ها، هالووین را به سبک غربی جشن نمی‌گیرند و جشنی به نام «اوبون» (Obon) دارند که شبیه به جشن‌های هالووین است و به ارواح اجدادشان اختصاص دارد. جشنواره اوبون در ماه ژوئیه یا اوت برگزار می‌شود. علاوه بر تهیه غذاهای ویژه‌ای برای این مراسم، فانوس‌های قرمز از همه‌جا آویزان است. شمع‌های روشنی داخل این فانوس‌ها قرار می‌گیرد و به رودخانه و دریا سپرده می‌شود. مردم در طول این جشنواره، هر شب آتشی روشن می‌کنند تا به اجداد خود نشان دهند که خانواده‌هایشان را کجا پیدا کنند.

جشن اوبون در ژاپن
جشن اوبون در ژاپن

اوبون یکی از دو رویداد اصلی در طول سال ژاپنی است که مردم معتقدند، مرده‌ها به محل تولد خود بازمی‌گردند. به‌طور سنتی، در مناطق روستایی که قبرستان دارند، مسیر قبرستان تا خانه جارو می‌شود و خانه‌تکانی در منازل نیز صورت می‌گیرد. سپس، میز محراب کلیسا با غذاهای مختلف اهدایی چیده می‌شود. آتش‌های خوشامدگویی در مقابل خانه‌ها و در طول مسیر برای هدایت ارواح قرار می‌گیرد. در نهایت نیز آتشی روشن می‌شود تا ارواح به گورهای خود برگردند. افرادی که در زمان این جشن در محل تولد اجداد خود حضور ندارند یا در شهر زندگی می‌کنند، معمولا آتش کوچکی در بالکن یا جلوی خانه خود درست می‌کنند.

سنگ‌های یادبود تمیز شده و رقص‌های گروهی انجام می‌شود. جشنواره‌ها، غرفه‌های غذایی و پایکوبی بخش اصلی این مراسم را تشکیل می‌دهد.

کره جنوبی

در کره جنوبی، جشنواره مشابه هالووین با نام «Chusok» وجود دارد که خانواده‌ها از اجداد خود بابت ثمره کارشان تشکر می‌کنند. آن‌ها به سر مزار بزرگان خانواده می‌روند و برنج و میوه خیرات می‌کنند. این جشنواره در ماه اوت برگزار می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات جامع و کاملی درباره تاریخچه هالوین ، لباس ها و نماد ها و باورهای این جشن آماده کنیم. امیدواریم از خواندن آن لذت کافی را برده باشید و توانسته باشد به سوالات شما به صورت کامل پاسخ داده باشد. دعوت میکنیم از سایر مقالات سایت هم دیدن نمایید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
یکی از مهیج ترین جشن های دنیا ، هالوین است که هر ساله در روز 31 اکتبر برگزار میشود. در این جشن ، مردم در برخی از نقاط دنیا مانند آمریکای شمالی ، شروع به پوشیدن لباس های ترسناک میکنند و این روز را جشن میگیرند.

3 دیدگاه در “هالوین مبارک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
وبلاگ
منو