مقالات

معرفی سری بازی مجموعه GTA ؛ از بدترین تا بهترین

معرفی سری بازی مجموعه GTA ؛ از بدترین تا بهترین

بازی Grand Theft Auto

تبلیغات

معرفی سری بازی مجموعه GTA ؛ از بدترین تا بهترین

یکی از بازی های مهم تاریخ. ویدیو گیم که همواره توانسته. برای عده بسیاری از گیمر ها خاطره انگیز و محبوب باشد، بازی Grand Theft Auto است. مجموعه بازی Grand Theft Auto جزو معدود بازی هایی است که هر قسمت آن تواسنته نظر مثبت منتقدین را کسب کند. اگرچه فرنچایزهای محبوب این مجموعه همگی بی عیب و نقص هستند اما همواره یکی از آنها برای پرطرفدار ، خاطره انگیزتر و محبوب تر است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما به ترتیب با بدترین و بهترین بازی های این مجموعه آشنا کنیم.

رتبه بندی بهترین بازی‌ های GTA

10- Grand Theft Auto

Grand Theft Auto
Grand Theft Auto

اولین بازی این فهرست را اولین سری. از مجموعه بازی GTA به خود اختصاص داده است. اولین نسخه از مجموعه GTA ، توسط استدیو DMA DESIGN طراحی و در سال 1997 برای کامپیئتر های شخصی منتشر شد. انتشار اولین سری از بازی های GTA یک انتقلاب بزرگ در بازی های زمان خود به حساب می آمد.آزادی عمل و وجود یک دنیای آزاد از جمله امکاناتی بود که باعث خاص تر شدن این بازی در زمان خودش میشد.

از طرفی این بازی به دلیل محتوای گیم پلی خود که کشتن. و دزدیدن و کارهای غیرقانونی. بخش عمده آن را تشکیل میداد. خیلی زود در بین سیاست مدارها و خبرنگاران به یک بازی با خشونت بالا معروف شد. بازی Grand Theft Auto داستان بسیار جذابی در مقایسه با سری بازی های دیگر خود نداشت و با اینکه از نظر منتقدان چندان موفق عمل نکرد اما توانست فروش خوبی داشته باشد.

9- Grand Theft Auto: Liberty City Stories

Grand Theft Auto: Liberty City Stories
Grand Theft Auto: Liberty City Stories

این سری از بازی به عنوان اولین بازی 3بعدی ایت که راکستار برای یک کنول دستی منتشر میکند. این بازی که در سال 2005 منتشر شد ، در واقع پیش درآمدی بود. که برای بازی GTA III ساخته. و برای کنسول های PSP منتشر شد. داستان این بازب درباره خلافکاری تازه کار به نام تونی سپیریانی است.

اگرچه در استفاده از کنسول های دستی پلی استیشن ، قدزت چندانی ندارد اما راکستار با افزودن جذابیت های بسیاری مانند موتورسیکلت ، شخصی سازی کردن لباس های شخصیت و بسیاری قابلیت های دیگر، توانست این بازی را بای کنسول های دستی هم جذاب تر کند. از طرفی امکان انتخاب موزیک شخصی هنگام موتورسواری یکی دیگر از قابلیت های جذاب این بازی است و بازیکنان میتوانستند با استفاده از آن میتوانستند موزیک های دلخواه خود را هنگام موتورسواری پخش کنند.

8- Grand Theft Auto: Chinatown Wars

Grand Theft Auto: Chinatown Wars
Grand Theft Auto: Chinatown Wars

بازی  Grand Theft Auto: Chinatown Wars در سال 2009 منتشر شد و داستان هوانگ لی را تعریف میکند . هوانگ لی برای تحویل شمشیر قدیمی و خانوادگی به عموی خود راهی لیبرتی سیتی میشود اما در راه عده ای ناشناس شمشیر او را میدزدند. جدا از بخش داستانی ، در بخش گیم پلی نیز این بازی بسیار جذاب و هیجان انگیز عمل کرده است. در این بازی ، برخلاف سایر بازی های این مجموعه ، باید برای فرار از دست پلیس آنها را از بین ببرید . از طرفی تنوع اسحله ها در بازی بسیار بالا بوده و شما همچنین امکان خرید و سفارش آنلاین اسحله مورد نظر خود را دارید.

7- Grand Theft Auto: Vice City Stories

Grand Theft Auto: Vice City Stories
Grand Theft Auto: Vice City Stories

بعد از موفقیت بازی  Liberty City Stories ، راکستار تصمیم به انتشار یک پیش درآمد از بازی  GTA: Vice City گرفت . راکستار برای طراحی این بازی ، محیطی را انتخاب کرد که دردسر کمتری داشته باشد. با انتخاب لیبرسیتی و ویس سیتی ، راکستار دیگر نیازی به طراحی مجدد شهرها و ساختمان ها نداشت. و توانست از فرصت پیش آمده به خوبی استفاده کند. و بازی جذابی برای کنسول PSP بسازد.

بازی عملکرد فوق العاده ای روی کنسول داشت. داستان ویکتور ونس و دو سال قبل از بازی را روایت میکند. ویکتور ونس که در ابتدا نیری ارتش است به دلیل مشکلات اقتصادی شروع به کار های غیرقانونی میکند که در نتیجه از ارتش اخراج میشود. موفقیتی که این بازی پس از انتشار به همراه داشت. باعث شده تا راکستار آن را برای کنسول پلی استیشن نیز عرضه کند.

6- Grand Theft Auto 2

Grand Theft Auto 2
Grand Theft Auto 2

مقدار آزادی‌ که شما در بازی GTA 2 برای خلق آشوب و دردسر دارید. برای یک بازی که در سال 1999 منتشر شده است. بسیار زیاد است. ستون اصلی قسمت دوم این مجموعه آشوب و خلق هرج‌و‌مرج است. نه‌تنها بازی سعی نمی‌کند مانع آن شود بلکه به‌دلیل هر فعالیت غیرقانونی و آشوبی که به‌پا می‌کنید برایتان امتیاز و پول در نظر می‌گیرد. برای باز کردن فعالیت و ماموریت‌های جدید شما نیاز به امتیاز بیشتری دارید که فقط با انجام فعالیت‌های غیرقانونی می‌توانید به‌دست بیاورید.راکستار با عرضه GTA 2 نشان داد که پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به یک استودیو پر قدرت را دارد. بازی GTA 2 یک دنباله ایده‌آل برای نسخه اول بود. که تمامی نکات مثبت بازی قبلی، در آن حفظ شد. و المان‌های جدید نیز به آن اضافه شده بود.

بازی GTA 2 در شهر Anywhere در یک زمان نامشخص جریان دارد. تشابه ماشین‌های موجود در بازی GTA 2 و GTA V. طرفداران را قانع ساخته است. که این بازی نیز در سال 2013 جریان دارد. گیم‌پلی بازی روان‌تر و هیجان‌انگیزتر از نسخه اول بود که توانست برای خود طرفداران سرسختی پیدا کند. در GTA 2 بخش چندنفره نیز اضافه شده بود. که اجازه می‌داد شش نفر باهم در نقشه‌ی مخصوص بخش آنلاین، به رقابت بپردازند. بازی GTA 2 آخرین عنوان دنیای دوبعدی GTA محسوب می‌شود.

5- GTA III

GTA III
GTA III

GTA III عنوان طوفانی بود که مسیر راکستار کنونی را هموار کرد. تغییرات بازی GTA III به‌قدری زیاد و جاه‌طلبانه بود که هر استودیویی جرأت پیاده‌سازی آن را نداشت؛ اما راکستار به‌بهترین شکل ممکن این تغییرات را در بازی GTA III پیاده‌سازی کرد. بزرگ‌ترین تغییر بازی دنیای سه‌بعدی آن بود. بازی در شهر خیالی لیبرتی سیتی که با الگو از نیویورک. ساخته شده است جریان دارد. کلاود، شخصیت اصلی بازی است. که بعد از خیانت همکارش، سعی در انتقام گرفتن دارد.

گیم‌پلی بازی استانداردهای زیادی را برای طراحی بازی ویدئویی تغییر داد. از مکانیزم‌های رانندگی گرفته. تا حرکت شخصیت اصلی. و دیگر NPCها، همه از نو طراحی شدند. و نتیجه‌ی آن اثر فوق‌العاده‌ای بود که همه را حیرت‌زده کرد. راکستار تلاش بسیاری برای واقع‌گرایانه‌ بودن بازی انجام داد که یکی از آن‌ها شبکه‌های رادیویی بازی بود. درکنار آهنگ‌های مختلفی که در بازی وجود داشت. یک، رادیو کاملاً مجزا با نام Chatterbox نیز برای بازی ساخته شد. که یک اجرای کمدی بود.

4- GTA IV

GTA IV
GTA IV

در ادامه مطلب رتبه بندی بازی GTA IV به عنوان پرطرفداری می‌رسیم. بعد از فاصله‌ای چهار ساله از ساخت GTA: San Andreas راکستار بازی GTA IV را برای کنسول‌های پلی‌استیشن 3 و ایکس باکس 360 منتشر کرد. پیشرفت گرافیکی بازی GTA IV اولین نکته‌ای بود که همه را انگشت به‌دهان گذاشت. بازی GTA IV با این مجموعه کاری را انجام داد. که GTA III انجام داده بود. راکستار با وسواس بسیار، لیبرتی سیتیِ GTA IV را طراحی کرده است تا بتواند حال‌و‌هوای نیویورک را در بازی ایجاد کند. هم به‌لحاظ ظاهری و هم به‌لحاظ وجود شخصیت‌هایی که خلق و خویی نیویورکی داشته باشند، راکستار فوق‌العاده عمل کرد.

داستان بازی GTA IV عمیق‌تر و تاریک‌تر از نسخه‌های قبلی خود بود. شخصیت اصلی داستان نیکو بلیک نام دارد. که به خیال رسیدن به «رویای آمریکایی» به آمریکا مهاجرت می‌کند. و پیش پسرعموی خود می‌رود. اما وقتی به لیبرتی سیتی می‌رسد خبری از آن رویا نیست و حتی به مشکلات بیشتری بر می‌خورد که مشابه با زندگی مهاجرینی است که به آرزوی زندگی بهتر به آمریکا می‌روند.

3- Grand Theft Auto: Vice City

Grand Theft Auto: Vice City
Grand Theft Auto: Vice City

GTA: Vice City، عنوانی که بعد از عرضه‌ی موفقیت‌آمیز GTA III منتشر شد نه‌تنها موفقیت گذشته را تکرار کرد بلکه حال‌وهوای شادتر و رنگی‌تر را نیز برای مخاطبان ارائه داد. بازی GTA: Vice City در شهر خیالی وایس سیتی که با الهام از میامی طراحی شد، جریان دارد. داستان بازی در سال 1986 درجریان است و ماجرای تامی ورسیتی (Tommy Verceitti) را روایت می‌کند که قرار بود یک معامله مواد مخدر را انجام دهد اما با کمین دشمان روبه‌رو می‌شود و حالا سعی دارد این افراد را پیدا کند.

بازی GTA: Vice City جز بهترین بازی‌هایی است. که توانسته فضای دهه‌ی هشتاد میلادی را بازسازی کند. این بازی به بهترین شکل به فیلم‌های رفقای خوب و کازینو اسکورسیزی، صورت‌ زخمی دی‌پالما و صدالبته سریال کوتاه Miami Vice ادای دین می‌کند. جالب است بدانید که صداپیشه تامی، ری لیوتا (Ray Liotta) بازیگر فیلم رفقای خوب است. طراحی رنگارنگ شهر وایس سیتی به‌قدری زیبا و شاد است که نظیرش را حتی در نسخه‌های بعدی این مجموعه نمی‌توانیم پیدا کنیم.

2- Grand Theft Auto: San Andreas

Grand Theft Auto: San Andreas
Grand Theft Auto: San Andreas

پیشرفتی که راکستار با بازی GTA San Andreas داشت یکی از بزرگ‌ترین دلایلی است که تا هنوز از این بازی به عنوان بهترین‌های این مجموعه یاد می‌شود. این بازی که در سال 2004 برای کنسول‌های ایکس باکس و پلی‌استیشن 2 منتشر شد، برای بسیاری از گیمرها خیلی سریع به جذاب‌ترین عنوانی که تجربه‌ کرده‌اند تبدیل گشت. بازی در سه شهر لس سانتوس (لس آنجلس)، سان فیرو (سان فرانسیسکو) و لاس ونتوراس (لاس وگاس) جریان داشت و برای اولین بار شخصیت اصلی بازی یک سیاه پوست با نام کارل “سی‌جی” جانسون (Carl “CJ” Johnson) بود.

انتخاب یک شخصیت رنگین پوست برای بازی. که به‌اندازه کافی حاشیه داشت. یک حرکت بسیار جاه‌طلبانه تلقی می‌شد؛ به‌خصوص اگر این نکته را در نظر بگیرید. که بازی در سال 2004 منتشر شده است. برای اولین بار داستان بازی از مافیای خانواده‌های بزرگ به ماجراهای گانگستری پایین‌شهر لس سانتوس کوچ کرد. این نکته‌ای بود که باعث شد تا سن آندریاس را در بالای مطلب رتبه بندی بازی های GTA قرار دهیم.

گیم‌پلی GTA San Andreas تغییرات بسیار زیادی به‌خود دید. برای اولین بار با سیستم مهارت مشابه با بازی‌های نقش‌آفرینی در این مجموعه آشنا شدیم که با فعالیت‌های بیشتر، مهارت CJ در اجرای آن بیشتر می‌شد. تنوع اسلحه، اضافه شدن وسایل نقلیه جدید مثل دوچرخه، تفاوت قابل محسوس مناطق مختلف شهر فقط بخشی از جزئیات جذاب بازی GTA: San Andreas است. بازی از همه‌نظر در زمان خود فوق‌العاده و دور از انتظار ظاهر شد. شخصیت‌پردازی و دیالوگ‌های دقیق و به‌جا یکی از ویژگی‌هایی است که بازی GTA: SA را در یاد همه ماندگار کرد. بالاخره چطور می‌شود شخصیت Raider و آن جمله‌ی معروفش را از یاد برد.

1- Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V
Grand Theft Auto V

بازی Grand Theft Auto V نه‌تنها جز بهترین‌های سال 2013 و مجموعه GTA است، بلکه یکی از تاثیرگذارترین و بهترین بازی‌های تاریخ ویدئوگیم محسوب می‌شود. بعد از 5 سال صبر کردن، طرفداران این مجموعه طعمِ بازی جدید این مجموعه را چشیدند. این بازی از همه‌نظر عملکرد عالی داشت. و یکی از کامل‌ترین بازی‌های ساخته شده است. قطعا شما نیز با هم نظر هستید که GTA V باید در صدر مطلب رتبه بندی بازی های GTA قرار بگیرد.

اولین نکته‌ای که این بازی را نسبت به بازی‌های قبلی متمایز می‌کند، وجود 3 شخصیت متفاوت است. فرانکلین، یک جوان گانگستر که می‌خواد به جاهای بالاتری برسد. مایکل، یک دزد بازنشسته که با مشکلات میان‌سالی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. ترور، یک خلاف‌کار، قاتل و جانی تمام‌عیار که از نابود کردن دیگران لذت می‌برد. راکستار برای هر ‌سه این شخصیت‌ها قابلیت، پس‌زمینه داستانی، اطرافیان مناسب و سبک زندگی خاصی طراحی کرده که به‌ قابل لمس بودن این شخصیت‌ها کمک بسیاری می‌کند.

گیم‌پلی بازی بی‌نقص است.؛ سیستم رانندگی، قابلیت‌هایی که هر شخصیت دارد.، گان‌پلی بازی و یک دنیا فعالیت و مراحل فرعی که می‌تواند. مدت طولانی شما را سرگرم کند، به بهترین شکل در بازی. پیاده سازی شده است. برای اولین بار شاهد دنیای بکر و پویا در بازی بودیم. جنگل‌ و کوه چیلیاد جز بهترین مکان‌های بازی است که یک اکوسیستم زنده‌ دارد. تغییر بزرگ بعدی این مجموعه اضافه شدن دوربین اول‌شخص در نسخه‌های کنسولی نسل هشتم و رایانه‌های شخصی بود. برای استودیویی که قبلا تجربه‌ی ساخت یک بازی اول‌شخص را نداشته است، راکستار فوق‌العاده عمل کرد و توانست کمی بیشتر ما را به یک تجربه‌ی واقع‌گرایانه نزدیک‌ کند.

بازی GTA V در سال 2013 جریان دارد و همانند بازی‌های قبلی این مجموعه، انتقاد تندی از وضعیت جامعه آمریکا به‌خصوص به زندگی افراد مشهور می‌کند.

این بود رتبه بندی بازی های GTA از بدترین تا بهترین؛ برای شما کدام یک از این بازی‌ها بهترین مجموعه محسوب می‌شود؟ با کدام یک از این عناوین بیشترین خاطره دارید؟ فکر می‌کنید عنوان بعدی مجموعه GTA بالاخره کی معرفی خواهد شد؟ در بخش نظرات برایمان بنویسید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

1 دیدگاه در “معرفی سری بازی مجموعه GTA ؛ از بدترین تا بهترین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسنفدانه