خبر های تازه, مقالات

اعتراض طراحان گرافیک به نشان جدید استاندارد

اعتراض طراحان گرافیک به نشان جدید استاندارد

اعتراض طراحان گرافیک به نشان جدید استاندارد ملی ایران
بیانه این انجمن به این شرح است : «نشان مؤسسه استاندارد ایران در سال ۱۳۶۴ توسط استاد «مرتضی ممیز» پیشگام گرافیک مدرن ایران، بنیان‌گذار انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و از پایه‌گذاران آموزش گرافیک نوین در سیستم دانشگاهی کشور، طراحی و جایگزین نشانه قبل از انقلاب این مؤسسه شد.

تبلیغات

اعتراض طراحان گرافیک به نشان جدید استاندارد

بیانه این انجمن نسبت به نشان جدید استاندارد ملی ایران به این شرح است : « نشان مؤسسه استاندارد ایران در سال ۱۳۶۴ توسط استاد «مرتضی ممیز» پیشگام گرافیک مدرن ایران، بنیان‌گذار انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و از پایه‌گذاران آموزش گرافیک نوین در سیستم دانشگاهی کشور، طراحی و جایگزین نشانه قبل از انقلاب این مؤسسه شد.

این اثر با توجه به طراحی پیشرو در کنار شعار ” علامت استاندارد ، نشانه مرغوبیت کالا است.” به سرعت توانست بین مردم به این یک نشان قابل اعتماد تبدیل شود.
علامت استاندارد در نگاه اول یک مونوگرام زیبا از حرف s است،که با نگاهی خلاقانه در یک فضای مربعی طراحی شده‌است. ویژگی منحصر به فرد دیگر این نشان حروف مخفف عنوان موسسه استاندارد (ISIRI) است که با ظرافتی خاص در کلمه ایران مخفی شده‌است.
اما با توجه به تغییر سیستم اداری ، این نشان نیز تغییر کرده‌است که به موجب آن نشان ISIRI به INSO تبدیل شده‌است. این طراحی خارج از قاعده و اصول باعث تعجب بسیاری از طراحان گرافیک شده است.

نگاه و عمل تصمیم‌گیرندگان و مسئولان این امر به هر هدفی که بوده‌است با دستکاری و حذف و اضافه غیرحرفه‌ای جزئیات نه تنها به مقصود دست پیدا نکرده و قطعاً بعدها با مشکلات جدی ساختاری روبرو خواهد شد. بلکه نتیجه آن به هیچ عنوان قابل دفاع نبوده و به وضوح آسیبی جدی را به این نشانه ارزشمند ملی وارد کرده است.

انجمن صیفی طراحان گرافیک ایران این رفتار غیر حرفه ای با یک اثر ملی را مردود اعلام میکند و با توجه به متن این بیانیه تقاضای تجدید نظر در طرح جدید را دارد.


نویسنده تیم تحریریه آوانو بخش خبری

اعتراض انجمن صنفی طراحان گرافیک به نشان جدید استاندارد ملی ایران

مطالب مرتبط:
آنچه در رویداد اپل گذشت
تعطیلی سرویس استریم آپارات گیم
آرتمیس بار دیگر از رسیدن به ماه بازماند

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

1 دیدگاه در “اعتراض طراحان گرافیک به نشان جدید استاندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسنفدانه