خبر های تازه, مقالات

یک سیاره زمین مانند در منظومه ای شگفت انگیز کشف شد

یک سیاره زمین مانند در منظومه ای شگفت انگیز کشف شد

فضاپیمای یابنده سیاره های فراخورشیدی
TESS، فضاپیمای یابنده سیاره های فراخورشیدی، یک سیاره هم اندازه زمین کشف کرده است. این سیاره احتمالا، امکان حفظ آب مایع را نیز داشته باشد. این فضاپیمای یابنده، در آوریل 2018 به فضا پرتاپ شد و از آن زمان تاکنون، حدود 285 سیاره فراخورشیدی و 6000 کاندید سیاره ای را کشف کرده است

تبلیغات

یک سیاره زمین مانند در منظومه ای شگفت انگیز کشف شد

TESS، فضاپیمای یابنده سیاره های فراخورشیدی، یک سیاره هم اندازه زمین کشف کرده است. این سیاره احتمالا، امکان حفظ آب مایع را نیز داشته باشد. این فضاپیمای یابنده، در آوریل 2018 به فضا پرتاپ شد و از آن زمان تاکنون، حدود 285 سیاره فراخورشیدی و 6000 کاندید سیاره ای را کشف کرده است. یکی از جذاب ترین سیاره های تایید شده در دنیا،  TOI 700 d نام دارد که این سیاره هم اندازه با کره زمین میباشد. حالا دانشمندان تأیید کردند که این سیاره دارای همسایه‌‌ی جذاب دیگری است. این کشف به لطف هشدار TESS در اکتبر ۲۰۲۱ حاصل شد که خبر از کشفی جذاب می‌داد. امیلی گیلبرت، ستاره‌شناس آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا در گفتگو با Space.com از این کشف هیجان‌انگیز گفت: «وقتی برای اولین بار به این سیاره نگاه کردیم از خود پرسیدیم آیا این واقعی است؟ بسیار هیجان‌زده بودم. این کشف درست روز قبل از تولدم اتفاق افتاد.» گیلبرت و همکارانش پژوهش خود را در دویست و چهل و یکمین نشست انجمن نجوم آمریکا در سیاتل ارائه دادند.

TESS سیاره‌ها را درطول یک ماه خیره شدن به ستاره‌ها کشف می‌کند و در این یک ماه نوسان‌های کوچک درخشش می‌توانند نشان‌دهنده‌ی عبور سیاره بین ستاره و تلسکوپ باشند. ستاره‌شناس‌ها بر اساس این نوسان‌های نوری می‌توانند اندازه‌ی سیاره و مدار آن را تخمین بزنند.

گیلبرت و همکاران او در سال ۲۰۲۰ گزارش کشف سه سیاره در اطراف ستاره‌ای کوچک به نام TOI 700 را منتشر کردند (TOI مخفف شیء جالب توجه TESS است) که در فاصله‌ی ۱۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد. این ستاره از نوع کوتوله‌ی سرخ است اما برخلاف بسیاری از همتایان خود بسیار آرام است و اثری از نوسان‌های شدید و ناگهانی فعالیت که باعث نابودی حیات در سیاره‌های مجاور می‌شوند، در آن دیده نمی‌شود. به گفته‌ی گیلبرت، در یک مجموعه‌ی داده‌ای دو ساله و کامل از TESS، اثری از شراره‌های ستاره‌ای دیده نشدند.

دو عدد از سه سیاره‌ای که TESS در مدار نزدیک به ستاره‌ی TOI 700 کشف کرده است شباهت زیادی به زمین دارند اما دنیای موسوم به TOI 700 d هم بسیار جالب‌توجه است. این جهان ۲۰ درصد بزرگ‌تر از زمین است و هر ۳۷ روز زمینی مدار ستاره‌ی خود را کامل می‌کند و به‌این‌ترتیب در کمربند حیات قرار می‌گیرد. کمربند حیات به نقطه‌ای از مدار ستاره گفته می‌شود که امکان جاری شدن آب مایع سطحی در آن وجود دارد.

دانشمندان منظومه‌ی TOI 700 را با منظومه‌ی TRAPPIST-1 مقایسه می‌کنند که با هفت سیاره‌ در ابعاد زمین در فاصله‌ی ۳۹/۵ سال نوری از ما قرار دارد. به گفته‌ی گیلبرت این مقایسه جذاب است اما ادامه‌ی بررسی TOI 700 بسیار ساده‌تر خواهد بود زیرا ستاره‌ی TRAPPIST-1 فعال‌تر و کم‌نورتر است. همچنین این منظومه بسیار فشرده است و تمام سیاره‌های آن در فاصله‌ی نزدیکی از یکدیگر قرار دارند.

حالا گیلبرت و همکاران او می‌گویند TOI 700 d دارای یک همزاد است. این سیاره که TOI 700 e خوانده می‌شود به‌طور کامل در منطقه‌ی کمربند حیات قرار ندارد اما تعریف کمربند حیات متغیر است. برای مثال سیاره‌های زهره و مریخ هر دو زمانی میزبان آب مایع سطحی بودند به همین دلیل برخی ستاره‌شناس‌ها یک کمربند حیات خوش‌بینانه را برای TOI 700 e پیشنهاد دادند.

بر اساس تخمین پژوهشگرها، اندازه‌ی سیاره‌ی TOI 700 e تقریبا ۹۵ درصد زمین است بنابراین احتمالاً سیاره‌ای سنگی است و هر ۲۸ روز زمینی مدار ستاره‌ی خود را کامل می‌کند. در نتیجه بین سیاره‌های TOI 700 c و d قرار می‌گیرد. این دنیای جدید احتمالاً دارای قفل کشندی است یعنی همیشه یک نیمه‌ی آن به سمت ستاره‌اش قرار دارد. گیلبرت می‌گوید این ویژگی‌ها حداکثر اطلاعاتی هستند که صرفاً از داده‌های TESS به دست آمدند و در کمپین‌های رصد آینده اخبار هیجان‌انگیزی را خواهیم شنید.

یک سیاره زمین مانند در منظومه ای شگفت انگیز کشف شد

مطالب مرتبط:

فیلمنامه فیلم بتمن ۲ با بازی رابرت پتینسون در دست نگارش است

شروع فیلمبرداری سریال Alien در سال 2023

نماینده مجلس: زمان رفع محدودیت های اینترنتی رسیده است.

قیمت گوشی‌های سری گلکسی S23 سامسونگ فاش شد

تلسکوپ فضایی جیمزوب اولین سیاره فراخورشیدی خود را کشف کرد

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

1 دیدگاه در “یک سیاره زمین مانند در منظومه ای شگفت انگیز کشف شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسنفدانه