راهنمای خرید, راهنمای خرید تجهیزات دستگاه تصفیه آب, مقالات

روش های سنجش سختی آب

روش های سنجش سختی آب

روش های سنجش سختی آب

سختی بالای آب در خانه و محیط های صنعتی تبدیل به یک معظل شده. آب سخت یا سنگین معمولا دارای مقدار زیادی املاح معدنی است. از جمله مشکلاتی که بالا بودن سطح سختی آب به وجود می آورد رسوبات سفید رنگ در لوله ها ، ته کتری ، گرفتگی شلنگ ها و کاهش عمر دستگاه های می شود. این املاح در بدن باعث به وجود آمدن مشکلات گوارشی و سنگ کلیه می شوند. البته مشکلات آب با املاح زیاد به همینجا ختم نمی شود.

به طور مثال صابون در آب های سنگین حل نمی شود و خاصیت شویندگی خود را از دست می دهد. نتیجه این مشکل پوسته پوسته شدن و خارش پوست بدن ، لکه های سفید روی لباس و رد های چربی روی ظروف است. روش های متعددی برای اندازه گیری میزان سختی آب وجود دارد. با استفاده از این روش ها می توانید از میزان املاح موجود در آب شرب و مصرفیتان را بسنجید و در صورت زیاد بودن میزان سختی با روش هایی آن را کم کنید.

در ادامه چهار روش خانگی برای سنجش میزان سختی آب را به شما معرفی می کنیم.

1- تست با صابون

همانطور که گفتیم سختی آب باعث کم شدن اثر گذاری صابون می شود. یکی از ساده ترین روش ها برای اینکه بدانید آب مصرفی شما سخت است یا سبک حل کردن مقداری صابون در آب است. برای این آزمایش یک لیوان را پر از آب کنید. سپس مقداری صابون را درون لیوان بریزید. پنج دقیقه صبر و سپس محلول آب و صابون را بررسی کنید. اگر صابون کف مناسبی داشت آب سبک و اگر میزان کف کم بود آب سخت است.

البته این روش فقط برای فهمیدن سخت یا سبک بودن آب است و روش دقیقی برای اندازه گیری مقدار درجه سختی آب نیست.

2- نوار های تست سختی آب

این نوار ها یکی از روش های قدیمی و معمول برای بررسی میزان سختی آب اند. امروزه این نوار ها در برخی از فروشگاه های اینترنتی پیدا می شوند. نحوه تست آب توسط این نوار ها ساده است. نوار تست را به آب آغشته کنید و منتظر بمانید تا نوار تغییر رنگ دهد. سپس با توجه به راهنمای همراه با نوار میزان سختی را متوجه خواهید شد. این روش از روش قبلی دقیق تر است. اما این نوار ها یکبار مصرف اند و صرفه اقتصادی برای طولانی مدت ندارد.

3- کیت های تست سختی آب

کیت های تست معمولا شامل یک بطری و چند ماده شیمیایی اند. این کیت ها اندازه گیری دقیقی انجام میدهند. روش استفاده از کیت های تست میزان سختی آب به این صورت است که آب را داخل ظرف مخصوص ریخته و قطره های شیمیایی را به آن اضافه میکنید تا آب تغییر رنگ دهد و میزان سختی آن مشخص شود. این کیت را می توان از فروشگاه های لوازم پزشکی و آزمایشگاهی خریداری کرد.

4- اندازی گیری با سختی سنج یا TDS Metr

تست کننده های سختی دیجیتالی آب یکی از ساده ترین و به صرفه ترین راه حل ها برای مشخص کردن سختی آب اند. این دستگاه های کوچک که معمولا با باطری کار میکنند به سادگی و با زدن یک دکمه میزان دقیق سختی آب را به شما نمایش میدهند. روش کار با سختی سنج ها بسیار ساده است. فقط کافیست سختی سنج را روشن کنید و درون ظرفی که میخواهید آب آن را تست کنید قرار دهید. عدد نمایش داده شده روی نمایشگر دیجیتالی همان میزان سختی آب است.از بهترین TDS متر های موجود در بازار میتوان به دو مدل آکواجوی و TSD3 اشاره کرد.

نتیجه گیری

با بررسی میزان سختی آب در صورتی که متوجه شدید آبی که استفاده می کنید سخت است ، بهترین راه حل استفاده از سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس است. سطح TDS در آب آشامیدنی فقط توسط سیستم تصفیه آب اسمز معکوس قابل کنترل است. سیستم تصفیه آب اسمز معکوس بدون شک بهترین سیستمی است که آلاینده ها و ناخالصی های مضر آب را از بین می برد.

به یاد داشته باشید که آب سخت نه برای بدن شما مفید است و نه برای وسایلی که استفاده می کنید. بزرگترین چالش آب سخت استفاده از آن برای سایر مصارف مسکونی و صنعتی مانند خشکشویی ، حمام ، نظافت و غیره است. آب سخت علاوه بر خراب شدن ماشین ظرفشویی ، ماشین لباسشویی و آبفشان ، می تواند به سلامت پوست و مو شما آسیب جدی برساند.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
وبلاگ
منو