مقالات

آشنایی با کت های دزفول

کت دزفول کنار آب

آشنایی با کت های دزفول

اگر تا کنون به دزفول سفر کرده باشید ، حتما متوجه حفره هایی در کناره صخره های رودخانه ها شده اید. این حفره ها در زبان محلی کت نامیده میشوند. و در واقع یک تفریحگاه حفره ای ، برای مردم محلی است. که برای فرار از گرما زمان شنا کردن به آن پناه میبرند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با این نفریحگاه های محلی آشنا کنیم.

کت دزفول

کت در زبان محلی دزفول به حفره هایی غار مانند گفته میشود. که به واسطه انسان یا بر اثر طبیعت در دیواره های سنگی مانند رودخانه ها ایجاد شده باشد. تعداد زیادی از این حفره ها ، در خاشیه رودخانه ها وجود دارد که بیشترین آنها در منطقه گلال ، کوپیته ، دووه و …. قرار دارد. ارتفاع کت ها بین دو تا چهار متر است و مساحت آنها براساس نظز کارشناسان ممکن است بین 5 تا 100 متر برسد.

تاریخچه کت

کت در لغت نامه دهخدا ، به معنای کاریز ، کن ، کاریزکن است و کاریزکن به معنی جوی آبی است که در زیر زمین حفر میشود و محل عبور آب روان است. در معنای محلی مردم دزفول نیز ، کاریز به معنای قنات است. اگر چه از تاریخچه کت و اینکه اولین بار چه کسی آنها را حفر کرده است ، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما اینگونه به نظر میرسد که در گذشته مردم برای فرار از گرما و استراحت در زمان هایی که به تفریح میرفتند ، این حفره ها را ایجاد کرده اند که به نوعی محل استراحت آنها باشد.

از طرفی در گذشته افرادی بودند. که میراب یا آب سالار نامیده شده اند. و وظیفه محافظت و نگه داری از تونل های ورودی آب و شبکه های آب زیرزمینی را برعهده داشتند ، از این برای اقامت در کنار حاشیه رودها ، شروع به کندن حفره هایی در حاشیه رودخانه ها کرده اند و در آنها زندگی میکردند.

کاربرد کت

امروزه کت ها همچنان دارای محبوبیت خاصی در بین افراد هستند. و به محلی برای گردشگری تبدیل شده اند، مردم بسیاری از شهرهای دور. و اطراف خصوصا شهرهای دارای آب و هوای گرم در تابستان به شهر دزفول سفر می کنند. و ساعاتی از شبانه روز را در کنار ساحل و در درون این کت ها در رود زیبای دز. سپری می کنند، فضای داخلی این کت ها بسیار به غار و نزدیکی به رود شباهت دارند. و همین امر سبب شده تا افراد بدون این که نیاز به وسایل خنک کننده و وسایل برقی داشته باشند

برای فرار از زندگی ماشینی، لحظات دلپذیر و لذت بخشی را تجربه کنند. همچنین علاوه بر آن در مکان هایی از رود که عمق آن مناسب است افراد می توانند با رعایت نکات ایمنی با شنا در رودخانه تفریحی بسیار لذت بخش را برای خود رقم بزنند.

علاوه بر تمام نکات گفته شده به دلیل نزدیکی به رود دز فرصت استفاده از قایق های سواری و انواع ورزش های آبی دیگر که جت اسکی و ماهی گیری هستند. را برای افراد فراهم می کند. در شهرستان دزفول افرادی که کت هایی را در اختیار دارند. در ماه های گرم سال مانند خانه تکانی ایام نوروز آن ها را برای استفاده آماده می کنند.

برخی از افراد کت های خود را برای گردشگران و مسافرانی که قصد سفر به دزفول را دارند مهیا می کنند علاوه بر این که افراد در فصول گرم سال این کت ها را استفاده می کنند در ایام نوروز نیز این کت ها دارای جذابیت خاصی برای مسافران هستند چرا که در کمتر شهری چنین جاذبه ای وجود دارد که در کنار رودی زلال همچون دز باشد.

دلیل استقبال از این کت ها نیز می تواند همین امر باشد. در بین کت های موجود در دزفول کت معروفی وجود دارد که «کت حاج فرج» نام دارد ویژگی که این کت را از دیگر کت ها متمایز کرده است دهانه بزرگتر آن نسبت به بقیه است. در واقع سازنده این کت فرد خیری به نام حاج فرج الله بوده است. که ابتدا آن را برای طلاب ساخته. تا در فصول گرم سال خصوصا تابستان برای درس خواندن در مضیغه نباشند،

اما بعدها به یک تفریحگاه و کت عمومی برای استفاده مردم تبدیل شد. چرا که در گذشته برای ورود به کت نیازی نبود. که از دیگران اجازه گرفته شود. در طول مسیر رودخانه دز کت های بسیار زیادی وجود دارد.

در طول زمان به وجود آمده اند، در پایین دست سد دز. در ساحل این رود همیشه جاری در شهرستان دزفول کت هایی به صورت پراکنده وجود دارند. که اکثرا در منطقه ای به نام کوپیته و گلال در شمال شهر دزفول تا طال خانی هستند، تراکم این کت ها از نقاط دیگر بسیار بیشتر است، بعضی از کت ها نیز در منطقه دووه در وسط شهر هستند که در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

با توجه به آب و هوایی که شهرستان دزفول دارد از خرداد ماه که اوج گرمای هوا است. تا ماه مهر کت ها پذیرای گردشگران و مسافران هستند، کت هایی که در دزفول هستند. با توجه به ویژگی و امتیازاتی منحصر به فردی که دارند. اما از آن جایی که تعداد زیادی از آن ها متعلق ادارات و افراد خاص هستند. موجب شده تا مردم نتوانند از آن ها استفاده کنند.

از این جاذبه های بسیار زیبا محروم باشند، مستر بلیط پیشنهاد می کند گردشگران و علاقمندان اگر می خواهند در آرامش از این بناهای عجیب و تاریخی دیدن کنند شاید اوایل فصل پاییز زمان بسیار مناسبی است تا به شهر دزفول سفر کرده و از این جاذبه ها در کنار رود دز لذت ببرید. کت های تاریخی و عجیب در استان خوزستان و در شهرستان دزفول و نزدیکی رودخانه دز قرار دارند افراد می توانند قبل از سفر به این مکان کت هایی را برای خود مهیا کنند یا زمانی که بدون مهیا کردن کت به آن جا سفر کردید

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
اگر تا کنون به دزفول سفر کرده باشید ، حتما متوجه حفره هایی در کناره صخره های رودخانه ها شده اید. این حفره ها در زبان محلی کت نامیده میشوند. و در واقع یک تفریحگاه حفره ای ، برای مردم محلی است. که برای فرار از گرما زمان شنا کردن به آن پناه میبرند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با این نفریحگاه های محلی آشنا کنیم.

1 دیدگاه در “آشنایی با کت های دزفول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
وبلاگ
منو