راهنمای خرید, راهنمای خرید تجهیزات دستگاه تصفیه آب, راهنمای خرید تصفیه آب, مقالات

پیش تصفیه چیست و چه اهمیتی دارد ؟

پیش تصفیه چیست و چه اهمیتی دارد ؟

پیش تصفیه چیست و چه اهمیتی دارد ؟

تا مدتی قبل تصور می شود که دستگاه های تصفیه آب و پیش تصفیه های ساختمانی متخص مناطقی مثل قم یا خوزستان است که کیفیت آب مناسبی ندارند. اما با گذشت زمان و مشخص‌شدن اثرات آب آلوده در بیماری های گوارشی ، پوستی ، خرابی دستگاه ها و لوازم خانگی بر اثر رسوبات و خراب شدن شیرآلات‌استفاده از پیش تصفیه آب و دستگاه های تصفیه اب به یک ضرورت تبدیل شده‌است. متاسفانه بسیاری از افراد بر این باورند که آب لوله کشی آشامیدنی نیازی به تصفیه ندارد و سالم است.

ضرورت تصفیه آب لوله کشی شهری

آب لوله کشی پس از تصفیه در تصفیه خانه های شهری با استفاده از لوله هایی به خانه ها هدایت می شود. در حین تصفیه برای از بین‌بردن آلودگی های آب به آن مقداری کلر استفاده می‌شود. پس از تصفیه و در زمان انتقال آب از طریق لوله کشی هم ممکن است، به دلیل فرسودگی ، قدیمی‌بودن و خرابی لوله ها آب مجددا آلوده‌شود. در همین فرایند آب به علت برخورد با رسوبات به جا مانده در تصفیه خانه و لوله کشی دوباره دارای املاحی می شود که اصطلاحا به آن تی دی اس یا سختی آب می گویند.

ضرورت تصفیه آب لوله کشی شهری
ضرورت تصفیه آب لوله کشی شهری

البته که استاندارد هایی برای آب تصفیه‌شده در نظر گرفته‌شده اما ممکن است این استاندارد ها همیشه هم مطلوب نباشند. برای مثال میدانیم که نیترات ماده ای سرطان زا و بسیار خطرناک است. اما طبق استاندارد ها 50 میلی گرم از آن را مجاز دانسته اند. یا در موادر دیگر میزان بالای سختی آب باعث بروز مشکلات گوارشی و پوستی می شود. اما در برخی از نقاط کشور میزان سختی آب تا عدد 1000 که ده برابر حد مجاز استاندارد جهانی است می رسد.

پیش تصفیه و نقش آن در سلامتی

دستگاه های پیش تصفیه ساختمانی هوزینگ هایی یک ، دو یا سه مرحله ای هستند که بر روی ورودی ساختمان نصب می شوند. وظیفه ی این محفظه های تصفیه کننده حذف ناخالصی ها ، آلودگی ها و ذرات درشت معلق در آب است. پیش تصفیه ها در نمونه های مختلفی از نظر ابعاد و جنس تولید می شوند که هر کدام کاربری خاص و مختص به خود را دارند. نحوه تصفیه آب در پیش‌تصفیه ها بستگی به نوع فیلتری‌دارد که درون آن گذاشته می‌شود.

پیش تصفیه و نقش آن در سلامتی
پیش تصفیه و نقش آن در سلامتی

پیش تصفیه ها نقش مهمی در سلامت لوازم و دستگاه ها همچنین انسان ها دارند. یکی از مهمترین وظایف این هوزینگ ها حذف آلودگی های درشت از سیکل لوله کشی محل نصب شده‌است. این کار باعث افزایش طول عمر لوله کشی ساختمان و همچنین دستگاه هایی مثل ماشین لباسشویی ، آبگرمکن ، پمپ آب و حتی تمیز ماندن مخزن های ذخیره آب می شود. در نتیجه ی‌استفاده از پیش تصفیه طول عمر مفید دستگاه ها ، شیر آلات و لوازم خانگی تا پنجاه درصد افزایش و احتمال خرابی آن ها بر اثر مشکلات ناشی از آب آلوده بسیار کمتر خواهد شد.

انواع پیش‌تصفیه

همانطور که اشاره کردیم پیش تصفیه ها در مدل های متنوعی تولید می شوند. از جمله فاکتور های مهم در تولید پیش تصفیه متریال ساخت و ابعاد آن ها است. سایز های استاندارد هوزینگ های پیش تصفیه شامل چهار سایز ده اینچ مینی اسلیم ، بیست اینچ اسلیم ، ده اینچ جامبو و بیست اینچ جامبو هستند. همچنین نکته ی مهم بعدی جنس بدنه این هوزینگ هاست که معمولا در دو نوع پلی کربنات شفاف و پلی اتلین ضد جلبک بسته به نوع کاربری تولید می‌شوند.

انواع پیش تصفیه
انواع پیش تصفیه

نکته ی بعدی سایز رزوه ی ورودی و خروجی هوزینگ ها است که در سایز های یک دوم ، سه چهارم ، یک اینچ ، و دو اینچ تولید می شوند. که به مصرف کننده این امکان را نمی دهند با توجه به لوله کشی ساختمان و حجم دبی آب مورد نیاز خود یکی از آن ها را انتخاب کند.

معرفی انواع هوزینگ های پیش‌تصفیه

در این بخش به معرفی انواع هوزینگ های پیش تصفیه و کاربری آن ها خواهیم‌پرداخت. همچنین در کنار توضیحات لینک خرید مستقیم هر هوزینگ نیز گذاشته شده‌است.

هوزینگ پیش تصفیه ده اینچ

این نوع از پیش‌تصفیه که ارتفاع آن 31.5 سانتی متر و قطر آن 15 سانتی متر است به عنوان پیش‌تصفیه برای دستگاه های صنعتی و لوازم خانگی استفاده می شود. فیلتر مناسب برای هوزینگ ده اینچ ، فیلتر استاندارد سایز ده اینچ‌تصفیه آب خانگی است که آبعاد آن 25 در 6 سانتی متر است. این هوزینگ ها با بدنه شفاف و ضد جلبک آبی رنگ و سایز رزوه یک دوم ، سه چهارم و یک اینچ تولید می شوند. جنس رزوه ی این هوزینگ ها دو نوع پلاستیکی و برنجی است.

هوزینگ پیش تصفیه ده اینچ جامبو

پیش تصفیه ده اینچ جامبو را میتوان یک پیش‌تصفیه خانگی کوچک دانست که علارغم اشغال جای کم ، حجم مناسبی آب را برای یک ساختمان تصفیه می کند. این هوزینگ را می توان در ورودی یک ساختمان با میزان مصرف نسبتا استاندارد ( مثلا یک خانواده چهار نفره ) نصب کرد و نتیجه ی خوبی از آن گرفت. به این هوزینگ پیش‌تصفیه مینی جامبو(منظور از جامبو چاق است) هم گفته می‌شود. ارتفاع این هوزینگ 36.5 سانتی متر و قطر آن 18.5 سانتی متر است.

این هوزینگ در دو نمونه ی شفاف و آبی ضد جلبک و با سایز رزوه های 1/2 ، 3/4 ، 1 اینچ و 2 اینچ در بازار موجود است. گفتنیست که فیلتر مخصوص این هوزینگ پیش‌تصفیه ابعاد 25 سانتی تر و قطر آن 11 سانتی متر دارد.

هوزینگ پیش تصفیه بیست اینچ اسلیم

بیست اینچ اسلیم نمونه ی دیگر از پیش‌تصفیه هایی است که بیشتر استفاده صنعتی دارد. ابعاد این هوزینگ 57 ( ارتفاع ) در 13.3 (قطر) است. اصطلاحا به این هوزینگ ، پیش‌تصفیه اسلیم (لاغر) هم گفته می شود. هوزینگ های اسلیم بیشتر به عنوان سه مرحله اول در دستگاه تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی هم به کار برده می شوند. این نمونه همانند سایر مدل ها در دو نوع شفاف و سفید ضد جلبک و با سایز رزوه 1/2 ، 3/4 ،یک و دو اینچ تولید می شود.

فیلتر مورد استفاده برای این هوزینگ ، به فیلتر اسلیم معروف است که ارتفاع آن 51 سانتی متر و قطر آن 6 سانتی متر است. برای پیش‌تصفیه بیست اینچ اسلیم انواع فیلتر الیافی ، کربنی ، نخی و شن گیر در بازار موجود است.

هوزینگ پیش تصفیه بیست اینچ جامبو

شاید بتوان گفت محبوب ترین و پر استفاده ترین نوع پیش تصفیه ، هوزینگ های جامبو بیست اینچ هستند. این هوزینگ ها با ارتفاع 68 سانتی متر و قطر 20 سانتی متر بهترین گزینه برای استفاده صنعتی ، خانگی ، کارگاهی و اداری اند. حجم دبی آب بالا ، سادگی نصب و نگهداری آسان جمله ویژگی های این هوزینگ است. هوزینگ های جامبو در دو نوع شفاف و ضد جلبک و با سایز رزوه ورودی و خروجی سه چهار ، یک و دو اینچ تولید می شوند.

ابعاد فیلتر مناسب برای این هوزینگ 50 در 11 سانتی متر است. از بهترین نمونه هوزینگ های جامبو موجود در بازار میتوان به هوزینگ بیست اینچ جامبو آکواجوی ساخت تایوان و هوزینگ جامبو سوفیلتر ساخت ایران اشاره کرد. هوزینگ های پیش‌تصفیه جامبو در مدل های دو و سه مرحله ای با شاسی هم تولید می شود. که میتوان توسط آن ها آب را در چند مرحله تصفیه‌کرد.

فیلتر مناسب و کاربرد آن

هر کدام از هوزینگ های پیش تصفیه سایز فیلتر مخصوص به خود را دارند. اما فیلتر های با سایز های مختلف دسته بندی نمی شوند با جنس و نحوه عملکرد است. که می‌توانید فیلتر ها را دسته بندی و به کار گیری کنید. برای مثال در صورتی که میخواهید ذرات درشت آب حذف شود از فیلتر های الیافی و یا اگر میخواهید طعم رنگ بو و مزه آب عادی و مواد عالی آن تصفیه شود از فیلتر های کربنی استفاده کنید. همچنین فیلتر هایی توری مانند یا اصطلاحا شن گیر قابل شستشو هم هستند که آب را با دقت پنجاه میکرون تصفیه می کنند.

انتخاب فیلتر مناسب برای استفاده در هوزینگ بستگی به نیاز مصرف کننده دارد. معمولا پر استفاده ترین نوع فیلتر در صنعتی تصفیه آب فیلتر های الیافی هستند که در نمونه های پنج میکرون و یک میکرون تولید میشوند.

بهترین برند های تولید کننده پیش‌تصفیه در بازار یران

یکی از معروف ترین برند های بازار ایران در زمینه تصفیه آب سوفیلتر است. این شرکت انواع هوزینگ های پیش تصفیه را در العاد مختلف تولید می کند که از نظر کیفیت در حد بسیار مطلوبی قرار دارند. محصولات این شرکت ساخت ایران و با گواهی های استاندارد و بهداشت ایران تولید می شوند.

یکی دیگر از برند های مطرح در زمینه تصفیه آب شرکن آکواجوی است. محصولات شرکت آکواجوی تحت لیسانس کانادا در تاوان تولید و توسط نماینده رسمی وارد بازار ایران می شوند. از جمله گواهی های محصولات آکواجوی می‌توان به NFS ، water quality که دو استاندارد معتبر جهانی اند و همچنین گواهی سیب سبز وزارت بهداشت ایران است.

برای جستجوی بیشتر پیش تصفیه چیست و چه اهمیتی دارد ؟ را در گوگل سرچ کنید.

مقالات مرتبط :
روش های سنجش سختی آب
راهنمای استفاده از تی دی اس متر
فیلتر ممبران چیست
راهنمای خرید تصفیه‌آب خانگی
عمر مفید فیلتر تصفیه‌آب چقدر است ؟

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
تا مدتی قبل تصور می شود که دستگاه های تصفیه آب و پیش تصفیه های ساختمانی متخص مناطقی مثل قم یا خوزستان است که کیفیت آب مناسبی ندارند. اما با گذشت زمان و مشخص شدن اثرات آب آلوده در بیماری های گوارشی ، پوستی ، خرابی دستگاه ها و لوازم خانگی بر اثر رسوبات و خراب شدن شیرآلات استفاده از پیش تصفیه آب و دستگاه های تصفیه اب به یک ضرورت تبدیل شده است. متاسفانه بسیاری از افراد بر این باورند که آب لوله کشی آشامیدنی نیازی به تصفیه ندارد و سالم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه
وبلاگ
منو