مقالات

مکان های گردشگری دزفول

مکان های گردشگری دزفول

مکان های گردشگری دزفول

معرفی مکان های گردشگری دزفول

محل کنونی شهر آوان بنا به شواهد تاریخی و سنگ نوشته ها در شمال شوش باستان، جنوب لرستان و نزدیک به دزفول است، از این رو باستان شناسان معتقدند که دزفول از حدود دو هزار و ۴۰۰ سال پیش از میلاد حضرت مسیح  پایتخت عیلامیان بوده و آوان خوانده ‌می‌شده. این شهر باستانی از فرهنگی غنی، دیدنی های طبیعی و آثار تاریخی ارزشمندی برخوردار است.

طیف مناطق دیدنی و گردشگری در دزفول آن‌قدر گسترده است که می‌تواند پاسخگوی هر علاقه و سلیقه ای باشد. از علاقه‌مندان به آثار تاریخی و باستانی گرفته تا دوست‌داران جاذبه‌های طبیعی و مناظر بکر، همه از گردشگری در دزفول لذت می برند. جریان داشتن رودخانه در دزفول این شهر را به شهری جذاب و سر زنده تبدیل کرده. در این مقاله سفری به جنوب کشور و استان خوزستان داریم تا با جاذبه ها و مکان های گردشگری دزفول بیشتر آشنا شویم.

آسیاب های آبی دزفول

آسیاب های آبی دزفول

در اولین بخش از مقاله مکان های گردشگری دزفول به آسیاب های آبی بنا شده بر رود دز می پردازیم. یکی از افتخارآمیزترین مکان های دیدنی دزفول آسیاب‌های آبی به روی رود دز است که مُهر تاریخ به آن‌ها ارزش بخشیده است. اولین سازه‌های آبی دزفول از زمان ساسانی در این شهر بنا شده‌اند و با پل قدیمی هم دوره هستند. اما بیشتر باقی مانده سازه‌های آبی رود دز، متعلق به دوره‌های صفوی و قاجار است.

مصالحی نظیر قلوه سنگ رودخانه‌ای، آجر با ملات ساروج در ساخت این آسیاب‌ها استفاده شده است. بازمانده این آسیاب‌ها در سه بخش از رود دز قرار گرفته‌اند. بخش اول در بالادست در پارک ساحلی دز، بخش دوم در کنار پل جدید دزفول و بخش سوم در کنار پل تاریخی دزفول قرار دارند.

آدرس: دزفول، جنوب تفریحگاه ساحلی دز

در نقشه

موزه مردم شناسی دزفول (حمام کرناسیون)

حمام کرناسیان

یکی دیگر از مکان های گردشگری دزفول که حتما باید به آن سر بزنید موزه مردم شناسی دزفول است. ماجراجویی در این موزه و نحوه زندگی مردمان گذشته دزفول، جذاب و تماشایی است.

از مشاغل قدمی مردم دزفول تا شیوه ی زندگی مردم این شهر را می توانید در این مکان جست و جو کنید. یکی دیگر از جذابیت های این مکان نمای آجری آن است. سردر کوچک حمام و ستون‌ها و سقف‌های قوس‌دار نیز از دیگر ویژگی‌های معماری حمام کرناسیان است. این حمام که از جذاب‌ ترین دیدنی های دزفول است، در شمالی‌ترین نقطه بافت قدیمی شهر و در محله کرناسیان واقع شده است.

آدرس: دزفول، مرکز محله کرناسیون

در نقشه

پل قدیم دزفول

پل قدیم دزفول

پل قدیم دزفول که از آن به‌عنوان قدیمی‌ترین پل جهان نام برده می‌شود، یکی از اصلی‌ترین مکان های گردشگری دزفول ونماد شهر دزفول است. این پل دو منطقه غربی و شرقی شهر را به هم متصل می‌کند. پل قدیم در گذشته راه‌های ارتباطی منطقه «جندی شاپور» و سرزمین «بین النهرین» را فراهم میکرده. پس از پیروزی «شاپور اول ساسانی» بر «والرین» امپراطور رُم به دستور وی و با بکارگیری اسرای رومی در سال ۲۶۳ میلادی بنا شده است و  پس از گذشت چندین قرن از ساخت آن، هنوز به‌شکل تقریبی اولیه خود باقی مانده است. این پل نماد قدمت و اصالت این شهر می باشد.

توضیحات بیشتر در رابطه با پل هزار ساله ساسانی دزفول

آدرس: رودخانه دز، بین بوستان ساحلی رعنا و بوستان ولیعصر

در نقشه

خانه تاریخی سوزنگر

خانه تاریخی سوزنگر

خانه تاریخی سوزنگر یادگاری به‌جای مانده از دوران قاجاریه می باشد. این خانه اثری هنری از معماری دزفول  می باشد و  یکی از جاذبه‌های تاریخی دزفول واقع در محله قلعه است. بنای این خانه تاریخی از آجر ساخته شده‌است. معمار هنرمند و ماهر آن با تراشیدن آجرها در اندازه و شکل‌های مختلف ترکیبی بی‌نظیری خلق کرده‌است که شاید نمونه آن را کمتر دیده باشید.

درب این خانه چوبی است که با سر در آجری نیز  تزئین‌شده و ترکیب زیبایی را به‌وجود آورده است. بعد از رسیدن به هشتی خانه،  بنایی دو طبقه قابل مشاهده‌است که با دیدن درهای چوبی اتاق‌ها و تزئینات آجری که در گوشه‌وکنار آن وجود دارد شگفت زده خواهید شده.

آدرس: دزفول، محله قلعه

در نقشه

خانه تاریخی تیزنو

خانه تاریخی تیزنو

اگر به دزفول سفر کردید، حتما به یکی از دیدنی‌ترین خانه‌های دزفول یعنی خانه تاریخی تیزنو سری بزنید. این خانه در محله قلعه بنا‌شده و نمونه کاملی از معماری سنتی خانه‌های دزفول را در خود جای داده‌است. این خانه تاریخی اثری هنری‌است به‌جای مانده از دوران صفویه و البته در زمان قاجار و پهلوی نیز تغییراتی در آن صورت گرفته است.

معرفی کامل خانه تیزنو را در اینجا بخوانید.

مانند دیگر بنا های تاریخی دزفول، آجر یکی از مصالح اصلی این بنا می‌باشد. خانه تیزنو دو طبقه متناسب با شرایط آب‌وهوایی دزفول ساخته شده‌است. این خانه ی تاریخی از قسمت‌های مختلفی تشکیل‌شده که عبارت اند از:  هشت در ورودی، یک ایوان اصلی در طبقه همکف، دو ایوان فرعی در طبقه اول، اتاق‌هایی در ایوان‌ها، شبستان و فضای راهرو و پاگرد است. خانه ی‌تیزنو اکنون در اختیار اداره میراث فرهنگی دزفول قرار دارد و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: دزفول، ضلع شرقی میدان اصلی محله قلعه

در نقشه

بازار کهنه یا قدیم دزفول

بازار کهنه یا قدیم دزفول

بازار کهنه یا قدیم دزفول را چهار بخش تشکیل‌داده که عبارت اند از: بازار آهنگران، بازار بزازان، بازار خرده‌فروشان و بازار خراطان. این بازار با معماری خاص خود و نوع مشاغلی که در آن وجود دارد، هنوز حس و حال تجارت‌های قدیمی را در خود دارد. وجود کاروانسرا در این بازار، حس حضور در بازارهای قدیمی را القا می‌کند و به همین دلیل است که رفتن به بازار قدیمی دزفول چیزی فرا تر از یک گردش و خرید ساده است و می‌توان آن را نوعی ماجراجویی در کوچه پس کوچه های بازار دزفول دانست.

صنایع دستی دزفول که عبارت اند از گلیم، سجاده، زیراندازهای نمدی، سبدهای حصیری مزین به کامواهای رنگی و… سوغاتی های زیبایی هستند که می‌توانید از این شهر تاریخی به یادگار ببرید. همچنین هنر خراطی از هنر های معروف این دیاراست که به وسیله ی آن، اشیای چوبی زیبایی ساخته می‌شود که عبارت اند از شمعدان و قلیان چوبی، کاسه های چوبی، انولع ظرف و بشقاب های چوبی و…

مسجد جامع دزفول

مسجد جامع دزفول

اولین و تاریخی ترین جاذبه گردشگری دزفول را می توان مسجد جامع آن  دانست. مسجد جامع دزفول در شمار مساجد اولیه دور اسلامی قرار می‌گیرد که در قرن سوم هجری ساخته‌شده است. بنای مسجد جامع دزفول تحت‌تاثیر از اصول معماری «کاخ ایوان کرخه» است و معماری این مسجد یادآور سبک معماری ساسانی است.

معرفی کامل مسجد جامد دزفول را اینجا بخوانید

آجر، خشت، گل، ملات ماسه و آهک، مصالح اصلی به کار رفته‌در ساخت مسجد جامع دزفول هستند. بخش های مختلف این مسجد تشکیل‌شده از  یک صحن بزرگ، نمازخانه، محراب، دو شبستان با ستون‌های فراوان و سقف‌های گنبدی و سنتی زیبا هستند. از جمله تزئیات این مسجد، هنر کاشی‌کاری است که رنگ‌های لاجوردی، فیروزه‌ای، سفید و سیاه در آن مشخص است.

آدرس: کمی بالاتر از میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی شمالی، کوچه  مسجد جامع

در نقشه

علی کله

تفریحگاه ساحلی علی کله دزفول
تفریحگاه ساحلی علی کله دزفول

تفریحگاه ساحلی علی کله دزفول که گاها تفریحگاه ساحلی دز هم نامیده می‌شود ، یکی از پرطرفدارترین و شلوغ ترین مکان های گردشگری ساحلی شهر دزفول مخصوصا در فصل گرما است. علی کله در بخش شمالی شهر و در کنار سد تنظیمی رودخانه دز واقع‌شده. آب زلال ، فضای مناسب برای شنا ، سکو های مناسب برای استراحت چادر زدن ، پارکینگ و فروشگاه های مواد غذایی و فست فود باعث‌شده تا تا علی کله دزفول به مکانی مناسب برای گردشگرانی که در نوروز و تابستان به دزفول می آیند تبدیل شود.

معرفی کامل پارک علی کله به همراه آدرس دقیق و مکان های در دسترس

آدرس در نقشه

آدرس در نقشه

قمش چوقابافان

قمش چوقابافان
آسیاب های آبی دزفول

«قمش» نام نوعی قنات در شهر دزفول است که دزفولی‌ها در گذشته برای  هدایت آب رود به سمت شهر، این قمش ها را کنار دز حفر می‌کردند. همجواری این قنات‌ها با رود دز، نیاز آن ها را به ذخایر آب های زیر زمینی کم تر می کرد.

قمش چوقابافان یکی از این نوع قنات‌ها است که امروزه جزو مکان های دیدنی جذاب و حیجان انگیز دزفول می باشد. ماجراجویی در این قنات با سربطاقی سنگی و آجری و عطر خاک نمزده شروع می‌شود و با پشت سرگذاشتن تقرباً ۷۰ پله، به سرزمینی نورانی و رنگارنگ می‌رسیم. راهی طولانی که با رنگ‌های مختلف به زیبایی آراسته‌شده. در حال حاضر فقط ۳۰۰ متر از این قنات طولانی را برای بازدید آماده‌شده. اما به زودی بخش های بیشتری از قمش چقابافان برای گردشگران‌آماده بازدید خواهدشد.

آدرس: خیابان طالقانی، پشت بقعه سید محمود و در کنار مسجد شیدانه امام رضا(ع).

در نقشه

روستای پامنار

روستای پامنار
آسیاب های آبی دزفول

در ۲۵ کیلومتری شمال شهر دزفول روستایی زیبا و جذاب به نام پامنار قرارگرفته است. دو رود دز و «کرخه» در اطراف پامنار جاری‌هستند و از جریان حیات‌بخش این دو رود، این روستا نیز بی‌نصیب نمانده و رنگی سبز به خود گرفته‌ست. این روستا به وسعت 57 هکتار می‌باشد و مکان های جذاب و دیدنی بسیاری دارد. از جمله آن ها می توان به پوشش جنگلی از درخت‌های سدر، چشمه‌سارهای فراوان، دره‌های حیرت‌آور، قلعه طبیعی شاداب اشاره کرد و همچنین همجواری با دریاچه شهیون باعث شده که بسیار مورد توجه گردش گران قرار بگیرد.

روزها در این روستا  مناظر و کوه های سر سبز به چشم می آید و غروب خورشید در میان کوهستان بسیار تماشایی است.

و در نهایت، شب فرا می رسد و آسمان پر ستاره اش را در دل کوهستان به نمایش می گذارد.

در این روستا خانه های روستایی و بومگردی ها می توانند پذیرای گردشگران باشند و به راحتی می شود  چند روز در آرامش و به دور از شلوغی های شهری در این روستان  ماند و از زیبایی های آن لذت برد.

آدرس : خوزستان – دزفول – جاده دریاچه دز

در نقشه

آبشار شوی

آبشار شوی
آسیاب های آبی دزفول

آبشار شوی حدود ۸۵ متر ارتفاع دارد. این ارتفاع باعث‌شده که یکی از بزرگ‌ترین آبشارهای ایران باشد. فاصله ی  این آبشار باشکوه با دزفول، حدودا ۱۰۰ کیلومتر می باشد. مسیر رسیدن به این آبشار بسیار جذاب و تماشایی است. آن قدر که از دیدن آن سیر نمی‌شوید و دوست دارید مسیرتان ساعت ها ادامه داشته‌باشد. آبشار شوی به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده‌است.

آبشار شوی یکی از زیبایی های خاور میانه است. این آبشار را باید یکی از دیدنی های دزفول در فصل بهار دانست که از ارتفاعات زاگرس جاری می‌شود. آبشار شوی در نهایت با جریان رود دز می پیوندد و خودش را به دریاچه سد دزفول می‌رساند. این آبشار یکی از خوش‌قدوقامت‌ترین آبشارهای ایران است و زیبایی آن بسیار چشم نواز و آرام بخش است.

آدرس: دزفول، دهستان شوی

در نقشه

دریاچه شهیون

دریاچه شهیون
آسیاب های آبی دزفول

به جرعت می توان گفت دریاچه ی شهیون یکی از زیبا ترین دریاچه هایی است که در ایران وجود دارد. این دریاچه  دیدنی پشت دو کوه شاداب و تنگوان می باشد و چشم‌انداز بی‌نظیری را برای منطقه شهیون به ارمغان آورده‌است. دریاچه شهیون برای تفریحات و ورزش‌های آبی از قبیل قایقرانی، اسکی و شنا بسیار مناسب است.

 این دریاچه پرآب، از ارتفاعات «الیگودرز» و «اراک» جان می‌گیرد و در نهایت به روستای پامنار دزفول می رسد. وسعت این دریاچه در حدود ۶ هزار هکتار است و در تمام سطح خود عمق یکسانی ندارد، اما عمیق‌ترین نقطه آن تقریبا ۵۰ متر است.

 دریاچه دز، دارای جزایر کوچک و بزرگی می باشد که در پهنه آبی دریاچه وجود دارند. بزرگ‌ترین مساحت این مناطق خشکی، به ۶۰ هزار متر مربع می‌رسد. درختانی مثل بادام کوهی، کُنار و بید، در بعضی از نقاط این جزیره‌ها وجود دارند. در منطقه دریاچه شهیون، گونه های جانوری متعددی وجود دارد. جانورانی از قبیل: روباه، خرگوش، کبک و پرنده‌های دریایی که از ساکنان جزایر دریاچه سد دز هستند. از جانوران آبزی دریاچه سد دز هم می‌توان به قزل آلا و قزل آلای رنگین‌کمانی اشاره کرد.

آدرس : خوزستان – دزفول – روستای گردشگری شهیون

در نقشه

چال کندی

چال کندی
آسیاب های آبی دزفول

مقاله ی معرفی کامل چاک کندی دزفول را در اینجا مطالعه کنید.

آبی که از سد دز خارج می شود از دره ای عبور می کند که به آن چال کندی می گویند. دره چال کندی، با برخورداری از عمق بالای آب، دیواره‌های بلند در دو طرف و هوایی خنک و فضایی دل‌انگیز و آرامش‌بخش در تابستان، میان گردشگران و طبیعت‌گردان بسیار محبوب است و به دلیل برخورداری از آب زلال و خنک برای شنا کردن بسیار مناسب است.

در نقشه

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
محل کنونی شهر آوان بنا به شواهد تاریخی و سنگ نوشته ها در شمال شوش باستان، جنوب لرستان و نزدیک به دزفول است، از این رو باستان شناسان معتقدند که دزفول از حدود دو هزار و ۴۰۰ سال پیش از میلاد حضرت مسیح  پایتخت عیلامیان بوده و آوان خوانده ‌می‌شده. این شهر باستانی از فرهنگی غنی، دیدنی های طبیعی و آثار تاریخی ارزشمندی برخوردار است. طیف مناطق دیدنی و گردشگری در دزفول آن‌قدر گسترده است که می‌تواند پاسخگوی هر علاقه و سلیقه ای باشد. از علاقه‌مندان به آثار تاریخی و باستانی گرفته تا دوست‌داران جاذبه‌های طبیعی و مناظر بکر، همه از گردشگری در دزفول لذت می برند. جریان داشتن رودخانه در دزفول این شهر را به شهری جذاب و سر زنده تبدیل کرده. در این مقاله سفری به جنوب کشور و استان خوزستان داریم تا با جاذبه ها و مکان های گردشگری دزفول بیشتر آشنا شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه
وبلاگ
منو