معرفی کتاب, مقالات

آشنایی با آثار جبران خلیل جبران

اشنایی با آثار جبران خلیل جبران

آشنایی با آثار جبران خلیل جبران

برای دوستداران کتاب و اهالی شعر، جبران خلیل جبران، یکی از نام های آشنا به شمار میرود. شاعر، نویسنده، مقاله نویس و فیلسوف لبنانی که تا آخر عمر دغدغه عشق به وطن را در سینه داشت. در این مقاله با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به زندگینامه و آثار این هنرمند لبنانی. در ادامه با مجله آوانو همراه باشید.

زندگینامه جبران خلیل جبران

خلیل جبران در 6 ژانویه 1883 در شهر باستاری بشاری در لبنان به دنیا آمد. در زمان به دنیا آمدن او، این شهر زیر سلطه عثمانی قرار داشت. در سال 1891، پدر جبران به اتهام اختلاس به زندان افتاد و اموال آنها مصادره شد. پس از این اتفاق، خانواده خلیل جبران تصمیم گرفت بدون پدر به ایالت متحده مهاجرت کنند. خلیل جبران برای اولین بار در بوستون و زمانی که دوازده‌سال داشت به مدرسه رفت. او هم‌زمان به یک مدرسه‌ی هنری نیز می‌رفت.

معلمان جبران خلیل جبران که مهارت هنری او را کشف کرده بودند، او را به عکاس و ناشر مشهور، فرد هالند دی معرفی کردند. دی با کشف استعداد او در ادبیات و هنر، او را راهنمایی کرد و خلیل جبران را نابغه‌ی طبیعی خواند. خلیل جبران تحت سرپرستی دی شروع به تصویرسازی کتاب‌ها و کشیدن پرتره کرد.

مادر و برادر جبران که متوجه علاقه‌مندی او به فرهنگ غربی شده بودند، تصمیم گرفتند او را به لبنان بازگردانند. تا خلیل جبران بتواند ابتدا با میراث خود آشنا شود. به همین دلیل، جبران در سال ۱۸۹۸ به بیروت بازگشت. و در مدرسه‌ی الحکمه، مدرسه‌ی مقدماتی و موسسه‌ی آموزش عالی مارونی، پذیرفته شد.

آغاز زندگی هنری جبران خلیل حبران

جبران پس از اتمام تحصیلات خود در بیروت، در سال ۱۹۰۲ به بوستون بازگشت. در سال ۱۹۰۳، خواهر و برادر او بر اثر سل و مادرش بر اثر سرطان درگذشتند. جبران در این زمان با حمایت خواهر دیگرش، توانست به کار هنری خود ادامه دهد.

خلیل جبران زمانی که در لبنان زندگی می‌کرد. با ژوزفین پرستون پیبادی، شاعر مشهوری که او را پیش‌تر در یکی از نمایشگاه‌هایی که توسط دی برگزار شده بود. دیده بود، ارتباط برقرار کرد. در سال ۱۹۰۳، پیبادی به او کمک کرد تا برخی از آثارش را در کالج ولزلی در ماساچوست به نمایش بگذارد.

در ۳ می ۱۹۰۴، خلیل جبران اولین نمایشگاه خود ر‌ا در استودیوی دی در بوستون برگزار کرد. در این نمایشگاه او با فرد بانفوذی به نام مری الیزابت هاسکل آشنا شد که با اعتقاد به آینده‌ی برجسته‌ی جبران، از او حمایت می‌کرد. او نه تنها به جبران زبان انگلیسی آموخت، بلکه از نظر مالی نیز از او حمایت کرد و جبران نیز از نفوذ او برای پیشرفت در حرفه‌اش استفاده کرد. اگرچه هاسکل ده سال از جبران بزرگ‌تر بود، با این حال آن دو با یکدیگر صمیمی شدند و دوستی آن‌ها تا زمان مرگ جبران ادامه یافت.

آثار جبران خلیل جبران

در قسمت قبلی با زندگینامه این هنرمند لبنانی آشنا شدیم و نگاهی کوتاه داشتیم به زندگی او. اکنون در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با برخی از مهمترین و مشهورترین آثار این هنرمند بیشتر اشنا کنیم.

پیامبر

کتاب پیامبر
کتاب پیامبر

کتاب پیامبر مشهورترین و معروف ترین کتاب جبران خلیل جبران است که در سال 1923 میلادی برای اولین بار چاپ شد. این کتاب تاکنون به بیش از 50 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. و یکی از پرفروش ترین کتابهای دنیا به شما می آید. طبق آماری که تاکنون منتشر شده، تاکنون بیش از 10 میلیون نسخه از این کتاب در سرتاسر دنیا به چاپ رسیده است. این کتاب درباره مردی به نام مصطفی است. که به ناچار در شهری دورافتاده از سرزمین مادری خود گرفتار شده است. روزی فرا میرسد که مرد باید به سرزمین مادری خود بازگردد. در مسیر بازگشت با مردمان آن شهر دیدار میکند و با هر یک از آنها درباره موضوعات عرفانی مانند ایمان، عشق، خدا و… صحبت میکند.

عروس دشت

کتاب عروسان دشت
کتاب عروسان دشت

یکی دیگر از کتاب های محبوب و معروف جبران خلیل جبران، عروس دشت است. این کتاب از سه داستان مجزا تشکیل شده است. داستان اول خاکستر نسل ها نام دارد و روایتگر داستان کاهنی افسانه ای است. که معشوق خود را از دست داده است. اما هنوز با غم فراق یار دست و پنجه نرم میکند.

داستان دوم که ارتای ربانی است.داستان درباره ی دختری یتیم است که مورد تجاوز قرار گرفته و باردار است. او برای اینکه سرپرستی برای کودک خود فراهم کند به خودفروشی روی می آورد. در این بین با یک نویسنده آشنا میشود و نویسنده او را تسلا و دلگرمی میدهد.

داستان سوم که یوحنای مجنون نام دارد، داستان جوانکی چوپان به نام یوحنا است. روزی یوحنا مشغول خواندن عهد جدید میشود. از قضا گوسفندان علوفه صومعه را میخورند و همین موضوع باغث خشم کاهنان آن میشود.

بالهای شکسته

کتاب بالهای شکسته
کتاب بالهای شکسته

این کتاب داستان عشق نافرجام سلمی کریمه را روایت میکند. پدر سلمی کریمه دختر خود را به عقد برادرزاده یکی از کشیشان درمی آورد. در بخش از این کتاب میخوانیم:

هجده ساله بودم که عشق، دیدگانم را به پرتو سحرآمیز خود گشود و نخستین بار، با انگشتان خود، جانم را لمس کرد. سلمی کرامه نخستین زنی بود که با خوبی‌هایش، روحم را بیدار کرد و پیشاپیش من، به سوی بهشت احساسات والا رهسپار گردید؛ آنجا که روزهایش همچون رؤیا و شب‌هایش به‌سانِ جشن عروسی است. سلمی بود که به زیبایی خویش، مرا پرستش جمال آموخت و با لطافت خود، زوایای پنهان عشق را نشانم داد. هم او بود که نخستین بیت از قصیده‌ی روحانی زندگی را در گوشم نجوا کرد.

کیست که نخستین عشق زندگی‌اش را از یاد ببرد؟.

نامه های عاشقانه یک پیامبر

کتاب نامه های عاشقانه یک پیامبر
کتاب نامه های عاشقانه یک پیامبر

این کتاب درواقع یک نامه نگاری عاشقانه جبران خلیل جبران با معشوق او ماری هسکل است. دوستی ماری هسکل با جلیل جبران از زمان همکاری آنها شروع شد و به نوعی روابطی عاشقانه نیز در آنها دخیل بود. تمامی نامه های عاشقانه درون این کتاب توسط پائولو کوئیلو نویسنده برزیلی گردآوری شده است.

عیسی پسر انسان

کتاب عیسی پسر انسان
کتاب عیسی پسر انسان

عیسی پسر انسان درواقع آخرین کتابی است که از جبران خلیل جبران منتشر شد. دیدگاه جبران با روایت انجیل متفاوت است. او عیسی را پسر انسان می‌داند . او نام و مضمون این اثر را به بیان این دیدگاه خود اختصاص داده است. مسیح جبران انسانی است آزاده و مقتدر، شوریده بر سنّت‌های دینی و اجتماعی و نظام‌های سیاسی، و در عینِ حال داعیه‌دارِ رسالتی تازه بر پایه بخشایش و مهر است. ه نظرِ او، عیسی همچنان که اهل رأفت بود قاطع بود، و هرگز نگونبخت یا متظاهر به نگونبختی نبود. عیسایی که پسرِ انسان است فرزندِ محیط و زمانه خویش است، و هر آن که با او حشر و نشر دارد یا از او بهره می‌جوید و یا سخنی از او می‌شنود، بر اساسِ زمینه درک و دریافتِ خود، و نیز بر پایه مصلحتِ شخصی خود، با او مدارا می‌کند یا بر او می‌تازد.

آشنایی با آثار جبران خلیل جبران

مطالب مرتبط:
پرفروش ترین کتاب های سال ۱۴۰۱
بهترین آثار ادبیات ژاپن
معرفی بهترین کتاب های ژانر جنایی
بهترین آثار ادبیات روسیه
کتاب هایی برای کودکان و نوجوانان

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
برای دوستداران کتاب و اهالی شعر، جبران خلیل جبران، یکی از نام های آشنا به شمار میرود. شاعر، نویسنده، مقاله نویس و فیلسوف لبنانی که تا آخر عمر دغدغه عشق به وطن را در سینه داشت. در این مقاله با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به زندگینامه و آثار این هنرمند لبنانی. در ادامه با مجله آوانو همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه
وبلاگ
منو