گردشگری, مقالات

بازار قدیم دزفول

بازار قدیم دزفول

بازار قدیم دزفول
اگر میخواهید بیشتر با بافت قدیمی و سنتی آجر دزفول آشنا شوید، گشت و گذار در بازار قدیم دزفول پیشنهاد بسیار خوبی است. در گذشته ایین بازار تنها مختص به چهار راسته شغلی خراطان ، بزازان ، آهنگران و خرده فروش ها بود اما اکنون و با گذشت زمان تنها دو راسته اصلی بزاران و آهنگران در این راسته باقی مانده است و مابقی بخش های بازار به شغل های مختلف دیگر اختصاص یافته است.

تبلیغات

بازار قدیم دزفول

اگر میخواهید بیشتر با بافت قدیمی و سنتی آجر دزفول آشنا شوید، گشت و گذار در بازار قدیم دزفول پیشنهاد بسیار خوبی است. در گذشته این بازار تنها مختص به چهار رسته شغلی خراطان ، بزازان ، آهنگران و خرده فروش ها بود. اما اکنون و با گذشت‌زمان تنها دو راسته اصلی بزاران و آهنگران در این راسته باقی مانده‌است و مابقی بخش های بازار به شغل های مختلف دیگر اختصاص یافته است. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا شما را با بازار کهنه دزفول یکی از تاریخی ترین و زیبا ترین بازار های ایران آشنا کنیم.

تولید و فروش ظروف مسی در بازار کهنه دزفول
تولید و فروش ظروف مسی در بازار کهنه دزفول

قدمت بازار قدیم دزفول

بازار به معنی محلی برای داد و ستد است. به همین دلیل در تاریخ و فرهنگ و تمدن ایرانی ، بازارها از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. به این دلیل که بازار ، محلی است‌که میتوانند تجارت خود را رونق دهند و معاملات بیشتری انجام دهند. در ابتدا تصمیم به ساخت بازار های کوچک در فضاهای باز در کنار رستاها کردند و سپس با سرعت گرفتن رشد تمدن ها و پیشرفت روستا ها و شهرها ، نیاز به بازارهای دائمی و سرپوشیده بیش زا قبل تبدیل به یک نیاز اصلی در جامعه‌شد.

بازار کهنه دزفول
بازار کهنه دزفول

از قدیمی ترین بازارهای ایران که میتوان به بازار قدیم دزفول ، بازار اصفهان و بازار تبریز اشاره کرد که جزو دیدنی ترین مناطق و بازار های گردشگری در ایران هستند.

ورودی بازار قدیم دزفول
ورودی بازار دزفول

معرفی بازارهای قدیم دزفول

سبک معماری

نوع سبک معماری استفاده‌شده در این بازار معماری ایرانی اسلامی است. اگرچه بیشتر عناصر ایرانی در معماری این بازار به چشم میخورد اما علاوه بر آنها عناصر و المان هایی از عناصر اسلامی نیز در بافت این بازار وجود دارد. بازار قدیم دزفول در واقع سقف ندارد و سایبان هایی که در آن به عنوان سقف استفاده‌شده در واقع چوب و ورقه های فلزی هستند،که استفاده از این بازار را در فصل های سرد و گرم امکان پذیر کرده است.

بافت بازارچه های قدیم دزفول
بافت بازارچه های قدیم دزفول

ساختار بدنه

کف پوش های بازار ، با استفاده از المان های سنتی ، بازسازی شده‌اند. میتوان گفت یکی از دلایل خوب ماندن بازار با وجود گذشت زمان نیز همین مسئله است. یکی از نکات جالب توجه در ساخت این بازار ، توجه به ورود و عبور جریان هوا در بازار است. در گذشته،سازندگان بازار برای جریان بهتر هوا در این بازار دست به اقدام جالب زده‌اند و دریچه هایی کوچک در بازار ایجاد نموده‌اند. از طرفی اگر با نکاه دقیق تری به سقف بازار نگاهی بیاندازید. متوجه می‌شوید که در بازار قدیم ، به عنوان بخش های شمالی و شرقی دارای پوشش.بیشتر و در مقابل سایر بخش ها دارای پوشش کمتری هستند. همچنین در هرکدام از حجره ها دریچه هایی ایجاد شده که به رفت و آمد جریان هوا کمک بسیاری کرده‌است. این موضوع باعث‌شده تا هوا در نقاط کور شمالی و شرقی نیز جریان داشته باشد.

روی گری از پیشه های کهن شهر دزفول
روی گری از پیشه های کهن شهر دزفول

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این شهر وجود کاروانسرای قدیمی است. که در این بازار قرار گرفته‌است و گفته‌می‌شود که قدمت آن به قرن ششم هجری برمی‌گردد. همچنین در کنار راسته آهنگران بنایی آجری و قدیمی قرار گرفته به نام ساباط بازار که قدمت آن مربوط به دوره قاجار است.

تنوع بالای محصولات موجود در بازار باعث‌شده تا شما بتوانید همه ی خرید های خود را اعم از سوغاتی تا میوه و سایر مایحتاج خود از بازار خریداری نمایید. همچنین در بازار مغازه ها و حجره هایی وجود دارد که به فروش صنایع دستی محلی دزفول مشغول اند که از جمله آنها میتوان به کپوبافی ، گلیم بافی ، نمد بافی و … اشاره کرد.

آهنگری از صنعت های با قدمت در بازار قدیم دزفول است
آهنگری از صنعت های با قدمت در بازار قدیم دزفول است
گذاری در بازار کهنه دزفول

جدا از بحث خرید ، بازدید و گشت و گذار و آشنایی بیشتر با بافت قدیمی این بازار هم می‌تواند خود یک تجربه جالب توجه و منحصر به فرد باشد. تماشای راسته ی آهنگران سنتی و سروصدای هزار ساله ای که بی وقفه در آنجا وجود دارد.،باعث‌شده تا تماشای این قسمت بازار برای گردشگران لذت خاص و تجربه ای بی نهایت لذت بخش باشد. تماشای تکاپوی مردم ، بافت قدیمی و سرو صدای فروشندگان و خریداران ، همه و همه حکایت از زنده بودن فرهنگ ، هنر و تمدنی به بلندای هفده قرن این شهر دارد.

علم تراشی در بازار کهنه
هنر علم تراشی در بازار کهنه

شرایط بازدید از بازار قدیم دزفول

بازار کهنه دزفول در موقعیت مرکزی شهر و در محله قلعه قرار دارد. دالان هایی در محله قلعه دزفول ایجاد شده باعث شده تا شما از هر مسیری به بازار دسترسی داشته باشید. از طرفی برای بازدید از بازار نیز میتوانید از طریق خرید بلیط اتوبوس یا تاکسی اقدام کنید.


نویسنده: تیم تحریریه آوانو بخش گردشگری

بازار قدیم دزفول

مطالب مرتبط:
مسجد جامع دزفول
دره توبیرون دزفول
مکان های تاریخی رشت
سفری به روستای درک
نام شناسی شهر دزفول

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسنفدانه